کد خبر: ۱۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۹

وزیر امور خارجه احتمالی کابینه هیلاری کلینتون

 "جوزف بایدن" معاون رییس جمهور آمریکا به احتمال زیاد وزیر امور خارجه کابینه هیلاری کلینتون خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یک منبع از کمپین انتخاباتی هیلاری کلنیتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اعلام این خبر به وب سایت خبری " پولیتیکو " گفته است نامزدهای دیگری نیز برای پست وزارت امور خارجه آمریکا مطرح هستند.

به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، "وندی شرمن" معاون وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران یکی دیگر از گزینه های خانم کلینتون است.

همچنین بیل برنز معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا و رییس کنونی بنیاد کارنگی یکی دیگر از گزینه های خانم کلینتون است.

با این حال بنا به گزارش پولیتیکو " جو بایدن " محتمل ترین گزینه خانم کلینتون برای پست وزارت امور خارجه آمریکاست.

بنا به گزارش پولیتیکو تا کنون نه خانم کلینتون و نه تیم مشاوران او در این باره با بایدن صحبتی نکرده اند.

بایدن در طول رقابت های انتخاباتی درون حزبی دموکرات ها از نامزدی خانم کلینتون حمایت نمی کرد اما از زمان مسجل شدن نامزدی نهایی خانم کلینتون در ماه های گذشته در کارزار انتخاباتی کلینتون فعال بوده و بارها به منظور سخنرانی در کمپین های انتخاباتی او به ایالات و شهرهای مختلف آمریکا سفر کرده است.

بایدن علاوه بر سابقه 8 ساله معاونت ریاست جمهوری آمریکا ، سابقه 6 دوره نمایندگی سنای آمریکا را نیز در کارنامه دارد و پیش از کسب پست معاونت رییس جمهور (اوباما) ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا را بر عهده داشته است.

او از کارکشته ترین سیاستمداران حزب دموکرات است که پیشتر حتی شایعه حضور او در کارزار انتخاباتی 2016 نیز به گوش می رسید.

بایدن سابقه زیادی در نقش آفرینی برای پرونده های بین المللی آمریکا داشته است. او از جمله در جریان بحران اوکراین و مسایل عراق و افغانستان دارای دیدگاه ها و نقش خاصی بوده است.

او در طول 8 ساله معاونت ریاست جمهوری در دوره اوباما دهها بار به عنوان نماینده رییس جمهور آمریکا به سفرهای دور دنیا رفته و با متحدان و یا رقبای آمریکا مذاکره کرده است.

بایدن و کلینتون هر دو در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 از نامزدهای مقدماتی حزب دموکرات بودند که در گردونه انتخابات درون حزبی از اوباما شکست خورده و حذف شدند، اما اوباما پیش از پیروزی در انتخابات، بایدن را به عنوان  معاون خود و پس از پیروزی در انتخابات خانم کلینتون را به عنوان وزیر امور خارجه کابینه (نخست) خود معرفی کرد.

افشاگری های ویکی لیکس از " ای میل " های خانم کلینتون نشان می دهد یکی از نگرانی های عمده کمپین انتخاباتی خانم کلینتون، احتمال حضور جو بایدن به عنوان نامزد انتخاباتی دموکرات ها در لحظه های آخر بوده است.
*عصر ایران