کد خبر: ۱۴۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۴

ماجرای اسرارآمیز زنی که کابینه دولت کره جنوبی را به خطر انداخته است

 موضوع دسترسی خانم «چوی سون سیل» یار و همکار نزدیک «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی به اسناد سری کشور باعث شده است تا شماری از اعضای کابینه دولت و مسئولان این کشور در معرض خطر اخراج و پیگرد قانونی قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روزهای اول ماه جاری رئیس جمهور کره جنوبی در اقدامی نادر از بابت داشتن ارتباط نزدیک با یک زن اسرارآمیزی که به عنوان محور یک رسوایی فساد شناخته شده و توانسته به شماری از اسناد محرمانه کشور دست یابد به طور علنی از مردم کشورش عذرخواهی کرد.

حالا اما موضوع بازتاب بیشتری پیدا کرده و حزب مخالف «مینجو» که کرسی های زیادی را در مجلس در اختیار دارد، خواستار رسیدگی فوری به این مساله شده است.

این حزب روز جمعه در بیانیه ای که خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی به آن اشاره کرده آورده است که باید تمامی بازرسی ها و اقدامات لازم در باره این زن و اقداماتش صورت بگیرد.
همچنین اعلام شده که وی می توانسته از طریق رئیس جمهوری و اعتمادی که خانم «پارک» به او داشته به بسیار ی از سخنرانی های رئیس جمهوری و دیگر مقام های کشور حتی قبل از انجام آنها دسترسی داشته باشد.
او از جمله کسانی است که در ایجاد بنیاد «کی اسپورت» کره جنوبی مشارکت داشت و به همین دلیل مساله دستیابی او به میلیون ها دلار برای انجام تبلیغات مختلف دولتی و ریاست جمهوری برای «پارک» در سال ۲۰۱۲ دردسر ساز و به یک رسوایی تبدیل است.
در همین حال از کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی خبر رسیده که همه مشاوران رئیس جمهوری این کشور و حتی اعضای کابینه، چنانچه مشخص شود در این باره سهل انگاری کرده اند، برکنار خواهند شد.
احزاب مخالف و حاکم کره جنوبی امروز نشستی تشکیل داده و در باره این مساله با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند اما نتوانستند در باره نوع رسیدگی به این پرونده با یکدیگر به توافق برسند.
به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری «پارک گئون هی»، انتقادها از او در حال افزایش است و نامزدهای ریاست جمهوری آینده این کشور نیز این اخبار را برای تضعیف وی فرصتی مطلوب می دانند.
دوره ریاست جمهوری وی تا سال ۲۰۱۸ میلادی پایان می یابد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری این مسایل می تواند حزب حاکم (طرفدار رئیس جمهوری) را به خطر بیندازد.
در همین حال گزارش شده که رئیس جمهوری کره جنوبی حتی خواستار اصلاح قانون اساسی برای تمدید دوره ریاست جمهوری پنج ساله خود شده که بعید است در این زمینه بتواند موافقت پارلمان را بدست آورد.
خانم «چوی سون سیل» ۴۰ سال است که با رئیس جمهوری کره جنوبی دوستی دارد و پنجمین دختر «چوی تائه مین» استاد خانم «پارک» و بنیانگذار یک گروه مذهبی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی فوت کرد.

پارک گئون هی، چهارم آبان ماه جاری در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «چوی» به او در ویرایش سخنرانی‌هایش و مسائل مربوط به روابط عمومی در زمان کمپین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ کمک کرده است.

وی البته گفت که کمک گرفتن از این زن را متوقف کرده اما نگفت چه زمانی این کار را کرده است.
«گالوپ کوریا» اخیرا نظرسنجی را انجام داده که بر اساس آن ۷۴ درصد از مردم کره جنوبی گفته اند خانم «پارک» دستاوردهای مطلوبی در امور دولتی نداشته است.

منبع: ایرنا