کد خبر: ۱۴۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

ظریف: مشکلات سوریه از راه سیاسی و مبارزه حل می شود

 وزیر امور خارجه ایران امروز (جمعه) پس از ورود به فرودگاه مسکو گفت: متاسفانه گروهی از کشورها همواره بدنبال جنگ و راه حل نظامی در سوریه بوده اند، در حالیکه راه حل این بحران سیاسی و همچنین مبارزه با گروههای تکفیری است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سفر یک روزه محمدجواد ظریف به مسکو در چارچوب تداوم رایزنی های سه کشور در باره اوضاع منطقه، راهکارهای مبارزه با تروریسم در سوریه، افزایش همگرایی ها در این عرصه و همچنین گسترش روابط دوجانبه برنامه ریزی شده است.

هیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ظریف ساعت 9 و 30 دقیقه بامداد امروز وارد فرودگاه ونوکوو در مسکو شد و از سوی تنی چند از مقام های روسی و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران درروسیه مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر امورخارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه ونوکووا به خبرنگاران گفت: ما همواره بر ضرورت برقراری آتش بس همه جانبه، کمک رسانی انسان دوستانه گسترده و پیدا کردن راه حل سیاسی برای موضوع سوریه تاکید کرده ایم.

ظریف تاکید کرد: کشورهایی که خواهان صلح و برخورد با گروههای تکفیری در سوریه هستند، باید با هماهنگی بیشتر برای گسترش روش های صلح آمیز با هدف پایان دادن به مخاصمه تلاش کنند و رایزنی های امروز مسکو نیز در چارچوب همین رویکرد انجام می شود.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در باره ابعاد بین المللی مذاکرات امروز اعلام کرد: ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم اوضاع سوریه و مسائل این کشور را با توجه به پایبندی سه طرف به مبارزه بی امان با گروههای تروریستی، تامین شرایط برقراری آتش بس، پایان دادن به مشکلات سوری ها، حل مسائل انسانی و آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران بررسی می کنند.

وی همچنین در باره محورهای بین المللی مذاکرات ظریف در مسکو گفت: ایران در روندها و فرآیندهای مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا نقش مهمی دارد که بر این اساس در نشست سه جانبه و مذاکرات امروز ظریف و لاوروف در ابعاد مختلف به ویژه بین المللی از جمله در باره مناقشه ها در سوریه، عراق، یمن و افغانستان مهم است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در مصاحبه تلفنی با خبرنگار ایرنا در مسکو، گفت که جبهه ضدتروریستی و حمایت از دمشق شامل روسیه و ایران و همراهی های عراق با توجه به گسترش پدیده تروریسم به این کشور، دستاوردهای زیادی داشته است که نتایج آن و همچنین ادامه همگرایی ها در مذاکرات یک روزه ظریف در مسکو و همچنین نشست سه جانبه بررسی خواهد شد.

زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در باره ابعاد دوجانبه مذاکرات ظریف در مسکو گفت: وزیران خارجه روسیه و ایران چشم انداز گسترش روابط دوجانبه و همچنین برنامه نشست مشترک کمیسیون همکاری ها را که در آینده ای نزدیک در تهران برگزار خواهد شد، بررسی می کنند.

وی گفت: دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه معطوف به دورنمای توسعه روابط دو کشور و در وهله نخست توجه به اجرای توافق های به دست آمده بین رئیسان جمهوری دو کشور در مذاکرات باکو است.

در نشست سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که 18 مرداد ماه در باکو برگزار شد، افزون بر تفاهم ها و توافق های متعدد سه کشوری، روحانی و پوتین برای افزایش روابط دو جانبه در عرصه های گوناگون به ویژه اقتصادی، توسعه همکاری های منطقه ای، سیاسی، امنیتی و بازرگانی توافق کردند.

روسیه و ایران از آغاز بحران سوریه تاکنون با پیگیری راهبرد مذاکرات سوری-سوری و همزمان لزوم اقدام بین المللی برای سرکوب گروههای تروریستی و قطع حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از تروریست ها، بر لزوم تعیین آینده سیاسی این کشور با رای مردم این کشور تاکید می کنند.

*ایرنا