کد خبر: ۱۴۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۸۹
نیویورک تایمز:

احمدی نژاد نماد عدم همکاری بود / حرکت ایران در جهت مقابله با منافع آمریکا در خاورمیانه

در حالی که اصولگرایان مخالف توافق هسته ای غرب با ایران پیشتر هشدار داده بودند، به نظر می رسد که تهران به شدت به سمت گسترش نفوذ منطقه ای خود حرکت می کند، حرکتی در جهت مقابله با منافع آمریکا در خاورمیانه.
نیویورک تایمز نوشت: همانطور که حامیان توافق هسته ای ایران و غرب وعده داده بودند، ایران به آهستگی در حال باز شدن است، با تجار و فعالان اقتصادی غرب توافق امضا می کند، ارتباط تلفنی با آمریکا برقرار کرده است، سرعت اینترنت را افزایش داده است، از گروه ها و هیئت های توریستی اروپایی استقبال کرده است و برخی محدودیت های اجتماعی بر مردم این کشور را تسهیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آنچه که به نظر می رسد تناقض گیج کننده این موضوع باشد این است که در حقیقت یک تفکر دقیق است. سیاست دو بخشی از سوی حاکمیت ایران است.

ژنرال های ایرانی جنگ در زمین سوریه را هدایت می کنند. مشاوران ایرانی نیروهای نظامی شیعه که در عراق و سوریه می جنگند را آموزش می دهند. نیروهای نظامی ایران همچنین به نیروهای حوثی در یمن نیز کمک می کنند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اکنون اما زمانی که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با حملات تندروها درباره توافق هسته ای مواجه می شود، رهبر ایران همواره از وی حمایت می کند.

سعید لیلاز، یک اقتصاد دان و تحلیلگر سیاسی نزدیک به دولت روحانی در این باره می گوید: بله،  این بخشی از سیاست جدید ما برای نشان دادن قدرت ماست. هردوی آن  با هدف تقویت کشور و افزایش نفوذ ما است. این تناقض است؟ دقیقا کاری را انجام می دهیم که آمریکا چند دهه است در پیش گرفته است.

شک و تردید کمی وجود دارد که ایران اعمال قدرت بیشتری در منطقه صورت دهد. در زمین سوریه، مشاوران ایرانی و داوطلبان که اغلب آنها افغان و نیروهای شیعه هستند در کنار سربازان دولت سوریه با هدف بیرون راندن شورشیان از حلب می جنگند و می میرند. در نزدیکی موصل در عراق، نیروهای بسیج مردمی، که نام دیگر ده ها نیروی شیعه در این کشور است از مشاوران ایرانی دستور می گیرند و معمولا با نیروهای قدس سپاه ایران همکاری می کنند.

در حالی که منطقه خاورمیانه در چنین آشفتگی به سر می برد، به نظر می رسد که زمان نامناسبی برای کم کردن محدودیت ها در توافقات اقتصادی ایران با غرب و ازادی های شخصی در داخل این کشور باشد. هردو اتفاقی که به نظر می رسد در حال رخ دادن است. تغییرات به سرعت در حال رخ دادن است و هرلحظه ممکن است به نقطه قبل بازگردد، اما به گفته تحلیلگران این تغییرات اشتباهی نیستند.

بیشترین تغییرات روشن در این زمینه در بحث سیاست در ایران است. جناح تندرو ایران پس از 15 سال سلطه بر قدرت با چند سلسله شکست مواجه شدند.

به گزارش نامه نیوز، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران به عنوان نماینده این جناح، به نماد این کشور برای خودداری از هرگونه همکاری تبدیل شد. وی اغلب این وعده را مطرح می کرد که : هیچ گاه، ایران هیچ گاه در موضوع هسته ای همکاری نخواهد کرد.

این در حالی است که در سال 2012 تنها یک سال باقی مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، رهبر ایران به نمایندگان خود اجازه برقراری ارتباط با آمریکا و گفت وگو بر سر چگونگی این همکاری را داد.

پس از آن بود که تندروها در ایران، یکی پس از دیگری در مبارزات خود در مقابل تکنوکرات ها و اعتدال گرایان شکست خوردند.