کد خبر: ۱۴۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۸۹
روحانی در مجلس:

برخی به دروغ در خیابان ها خبر فساد جار می زنند / یک عده انقلابی نما مشکلات کشور را نمی فهمند / برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی شوند

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از ۲۳ درصد روبرو باشد، گفت: این در حالی بود که در آغاز این دولت، کشور با تورم ۴۰ درصد روبرو شد
 حسن روحانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای اخذ رأی اعتماد جهت تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان با بیان اینکه این نخستین دیدار در خانه ملت در حضور نمایندگان مجلس دهم است، گفت: تا کنون شاهد همکاری خوبی در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرای محترم در مجلس شورای اسلامی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه تردیدی ندارم هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم در آغاز کار خود با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام آن را بحران گذاشت؛ هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از 23  درصد روبرو باشد در حالی که در آغاز این دولت، کشور با تورم 40 درصد روبرو شد همچنین هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشد منفی روبرو باشد در حالی که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی روبرو بود.
 
در حوزه اقتصاد کلان و سیاست خارجی با معضلات شبه بحرانی مواجه بودیم

وی افزود: هیچ دولتی نبوده شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبرو باشد، اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک صفر بوده و هیچ دولتی نبوده که در آغاز کار بعد از انقلاب اسلامی با تحریم های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت تحت ذیل 7 مواجه باشد و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اگر بگویم در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد به خصوص اقتصاد کلان با معضلاتی شبه بحران مواجه بودیم، سخنی به اغراق و مبالغه نگفته ایم، یادآور شد: به همین دلیل دولت ناچار بود در اولین قدم های فعالیت های خود به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش های دیگر توجه کند ضمن اینکه دولت معتقد بود که زیربنایی ترین مسأله، مسأله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت توجه ها و اهتمام ها برای آن بود که از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.

رئیس قوه مجریه کشورمان ادامه داد: ملت بزرگ ایران با حضور در انتخابات سال 92 که با صدای بلند مسیر و راه اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند سال 94 تکرار کرد، مسیر و راه را به همه ما نشان داد که چگونه باید مسائل و معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است با چه شیوه ای به حل و فصل برسانیم.

تورم زیر 8 درصد رسیده است

وی تصریح کرد: دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم های روشنی برداشته است. آمار، ارقام و شاخص ها به خوبی گواه این مطلب است. ما از تورم بالای 40 درصد به تورم یک رقمی و زیر 8 درصد رسیده ایم. ما از رشد منفی اقتصادی منهای 6.8 به رشد اقتصادی 4.4 ( در سه ماهه اول در سال 95) رسیده ایم و تا پایان سال، هدفگذاری دولت رشد 5 درصد در سال 95 است.

رئیس جمهور گفت: ما در مسئله اشتغال گرچه عقب هستیم و ورود نسل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده، بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر با عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند، و اگرچه دولت در شرایط فعلی اقتصادی، توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون ایجاد شغل و کار خالص در سال را ندارد، اما طبق مرکز آمار اشتغال خالص دولت بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 700 هزار نفر بوده است.

روحانی ادامه داد: این رقم گرچه رقم بسیار قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر حداقل 500 هزار نفر منفی است و این بدان معناست که ما در زمینه اشتغال به عنوان موضوع اول در کشور باید اهتمام بیشتری به خرج دهیم. همه تلاش دولت در 6 ماهه دوم امسال ایجاد اشتغال بیشتر از طریق ایجاد تحرک لازم در بنگاه های کوچک و متوسط است بانک ها و ستاد اقتصاد مقاومتی همین مسیر و همین راه را دنبال کرده و می کنند.

امید اقتصادی در کشور افزایش یافته است

وی افزود: گرچه ما امروز به شکوفایی اقتصادی نرسیده ایم ، گرچه امروز ما تا رشد 8 درصدی فاصله داریم، اما شاخص ها و آمارو ارقام به ما می گوید مسیری که انتخاب کرده ایم، مسیر صحیح و درستی است. در اقتصاد هدف ما ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی نسبت به امید به آینده در اقتصاد به ما می گوید در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و این بدان معناست که مسیر درست انتخاب شده است.

رئیس دولت یازدهم در ادامه تصریح کرد: رشد اقتصادی سه ماهه به ما می گوید مسیر اقتصاد کلان و شاخص های اقتصاد کلان درست است و شرایط روابط خارجی ما در دنیا می گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که جزو سیاست های کلی نظام است، مسیر صحیح و درستی است که برگزیده شده و انتخاب شده است. امروز افتخار می کنیم به اقدام ملی ملت ایران به رهنمودهای مقام معظم رهبری و به دستیابی ایران به حقوق حقه خود در برابر قدرت های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

بعد از برجام ملت ایران انتخاب آزاد دارند

وی ادامه داد: در این که چقدر نفت بفروشیم امروز انتخاب آزاد داریم. آنهایی که آمده بودند و دیوار دور ما کشیدند تحت عنوان اینکه ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی تواند بفروشد، امروز ملت ایران دارای انتخاب آزاد است که یک میلیون یا دو میلیون یا بیشتر است که بحمدلله صادرات نفت خام در ماه اخیر از 2 میلیون بشکه هم فراتر رفته است.

روحانی تاکید کرد: اینکه ایران به چه کسی نفت بفروشد، آسیا، اروپا، آفریقا یا آمریکا یا هر کجای دنیا این در اختیار ملت ایران است. نمی توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور حق فروش نفت دارید. اینکه نفت ما را با چه ارزی بفروشیم این انتخاب آزاد ملت ایران است، نه اینکه نفت را باید به این کشور بفروشیم، نمی توانند به ما بگویند 45 درصد با پول ملی آن کشور باشد، 55 درصد باید به پول ملی فلان کشور باشد، در فلان حساب محصور باشد و تازه مردم ایران نسبت به پول ذخیره خود در کشورهای مختلف حق انتخاب نداشته باشند.

می توانیم بهترین تجهیزات پزشکی را با بهترین کیفیت خریداری کنیم

رئیس جمهور گفت: آنها که سوال می کنند برجام چه کرده، بدانند برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان برای صادرات، برای واردات، برای انتخاب نوع مشتری، برای انتخاب نوع کالا فراهم کرد.ملت ایران دارای انتخاب آزاد شده است. ما خودمان با اقتدار و استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می کنیم، حتی در کالای پزشکی و دارو هم آزاد نبودیم. باید از کشور خاص با قیمت خاص با هر کیفیتی دارو وارد می کردیم و امروز بهترین دارو، بهترین کیفیت، بهترین تجهیزات پزشکی به انتخاب خودمان خریداری می کنیم. امروز دیگر رقابت در جهان برای تحریم بیشتر علیه ملت ایران وجود ندارد. امروز جهان به این نکته واقف شده است که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.

جهان به گفتگو با زبان تکریم با ملت ایران واقف شده است

روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز بهترین دارو با بهترین کیفیت و بهترین تجهیزات پزشکی با انتخاب ماست، گفت: امروز رقابت در جهان برای تحریم بیشتر علیه ملت ایران وجود ندارد، امروز جهان به این نکته واقف شده که باید با زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید و دیگر مجبور نیستیم کشتی هایی که کالاها و کانتینرهای ما را حمل می کنند به بنادر کشورهای دیگر پهلو بگیرند و ما با لنج کالا را به بنادر ایران با پول اضافه از جیب ملت ایران منتقل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که آنهایی که از ایران هراسی سخن می گفتند زبانشان به لکنت افتاده و شنوندگان آنها هروز کمتر می شود و به جای اینکه افکار عمومی در برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود بیاورد در برابر آنها لبخند تمسخر می زند.

وی افزود: آنچه برای ما به عنوان بار اصلی که ملت ایران بر دوش دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر قوا گذاشته بود، اهمیت داشت عبور از بحران ها و شبه بحران ها و ایجاد شرایط مناسب برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست برای حرکت اقتصادی برای داخل یعنی آرامش در اقتصاد، گشایش در سیاست خارجی بود.

هر روزه شاهد گشایش نوینی در روابط با بانک های جهان و فناوری هسته‌ای هستیم

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه هر روز که می گذرد گشایش نویی را مشاهده می کنیم، بیان کرد: حتی در برابر بدعهدی برخی کشورها که همواره در طول تاریخ بدعهد بودند، قدم به قدم آنها را مجبور خواهیم کرد که به تعهدات خود عمل کنند و هرروز که می گذرد حتی در مسائلی که همه مشکلات آن به صورت صد در صد مثل روابط بانک ها حل نشده، باز هم گشایش نویی در روابط ما با بانک های جهان به وجود می آید و حتی در زمینه فناوری هسته ای هر روزه با گشایش نویی مواجه می شویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر نمی توانستیم روزی یک گرم کیک زرد وارد کنیم امروز صد تن صد تن وارد می کنیم و اگر روزی می گفتند محصول نطنز غیرقانونی بوده و باید منهدم شود و حتی پیچ و مهره آن مکان هم باز شود، امروز محصول نطنز را آزادانه و با افتخار صادر می کنیم و اگر روزی می گفتند آب سنگین بر خلاف مقررات بین المللی است، امروز این محصول را با دریافت پول نقد به آمریکا و روسیه می فروشیم.

وظیفه دولت در قدم اول بازگشایی گره‌های اصلی اقتصاد بود

وی افزود: آیا این همه کاری که ملت بزرگ ایران، رهبری مقام معظم رهبری، تلاش دیپلمات ها و از جمله حمایت مجلس شورای اسلامی برای باز کردن تضییعات غلط که علیه ملت ایران ایجاد شده بود، افتخار ملی نیست؟ لذا با این مقدمه وارد بحث می شوم.

روحانی همچنین با بیان اینکه دولت موظف بود در قدم اول گره های اصلی اقتصاد را باز کند، گفت: امروز شما تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه های اقتصادی در 6 ماهه اول داده با 6 ماهه سال گذشته مقایسه کنید و اینکه می بینید 40 تا 45 درصد ارقام تسهیلات ما افزایش یافته به این معناست که در مسیر رونق اقتصادی حرکت می کنیم و اگر می بینید برای نخستین بار در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما بر واردات ما پیشی گرفت به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.

افزایش صادرات غیرنفتی نسبت به واردات در ماه‌های نخست سال

وی ادامه داد: در ماه های اولیه امسال نیز این چنین بود و صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفته است و اینکه بار اصلی بودجه به جای اینکه بر دوش نفت باشد بر دوش درآمدهای غیرنفتی است به این معناست که مسیر بودجه ریزی کشور ما مسیر صحیح و درستی را برگزیده و انتخاب کرده است.

روحانی همچنین تصریح کرد: امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناسب تری نسبت به سال های گذشته قرار گرفته ایم، اسرائیل امروز از توسعه روابط خارجی ما عصبانی است و عصبانیت کشورهای کم هوشی چون عربستان افزوده می شود به این معناست که راه و مسیر ما درست انتخاب شده است.

تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ما است

رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه اساس کار این دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است، اظهار کرد: دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه برداریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم، مدتی بود که تثبیت کابینه استثنا شده بود و امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ماست اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می کند و نه آنکه جهت دولت را تغییر دهد چرا که جهت انتخابی دولت و هدف آن پیمانی است که تا آخر پای آن خواهد بود.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که دولت از فشار، نقد غیرمنصفانه و تخریب هراسی ندارد، بیان داشت: آنچه برای دولت مهم است رضای خدا و خشنودی مردم و پیشرفت و اقتدار ملت است و اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی شوند باید در ذهن و گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند؛ ایرانی اقتدار ایران را می خواهد.

آمار شورای اجتماعی کشور حاکی از کاهش چند درصدی میزان اعتیاد و طلاق است

روحانی یادآور شد: شب گذشته مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب های اجتماعی این جمله را فرمود که برای مبارزه با آسیب های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند؛ همچنین فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد؛ مگر می شود در جامعه ای زندگی کنیم که اعتیاد آن رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم.

رئیس جمهور ادامه داد: البته آمار دیشب شورای اجتماعی کشور این بود که به شکر خدا در 6 ماهه گذشته ولو کم این آمار کاهش در بخش اعتیاد و طلاق کاهش پیدا کرده  که همان کاهش چند درصدی هم امیدوار کننده است که نشان می دهد راهی که شورای اجتماعی کشور برگزیده و سازمان جدید امور اجتماعی کشور که تأسیس شده و راه خود را آغاز کرده درست بوده و در این مسیر می تواند گام های بلندی را بردارد.

اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد برای خدمت به مردم رئیس جمهور در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد

رئیس جمهور اظهار داشت: ما امروز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم در شیوه‌ها نیاز به شیوه نو داریم، در تحرکمان نیاز به سرعت بیشتر داریم گرچه در اهداف نیاز به تداوم داریم تردید نمی‌کنیم ولو اینکه از دوران دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد. بعضی می‌گویند 10 ماه چرا ترمیم کابینه، اگر ضرورتی اقتضا کند، اگر نشاط بیشتری نیاز باشد، اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد برای خدمت به مردم رئیس جمهور در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد. اصل ما ادامه خدمت با نشاط نسبت به مردم است ما یک روز هم نمی‌توانیم خدماتمان را تعطیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه آیا ما می‌توانیم یک ساعت خدمات بهداشتی را تعطیل کنیم، ما یک ساعت می‌توانیم خدمات آب و برق را تعطیل کنیم،  ما یک ساعت می توانیم خدمات مربوط به انرژی و سوخت را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم آموزش و پرورش را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم حمل و نقل را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم بانک‌ها و بیمه ها را ببندیم، گفت:  دولت در مسیر خدمات، فعالیتش تعطیل بردار نیست و امروز سه وزیر پیشنهادی که نمایندگان ان‌شاءالله رأی اعتماد خواهند داد هر سه وزیر فرهنگی و امور اجتماعی هستند.

تشریح اهمیت سه وزارتخانه ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در نگاه رهبری

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برخی از آن‌ها نقش بسیار بنیادی در این زمینه دارند. در جلسه دیشب، مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی راجب به این سه وزارتخانه که می‌خواهیم مدیران جدید را با کمک هم برگزینیم جزء دستگاه‌هایی بودند که رهبری از آن‌ها نام بردند.

روحانی گفت: این سه دستگاه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ما و ایجاد عدالت در جامعه را به آن‌ها بسپاریم.

وی افزود: بزرگ‌ترین دستگاهی که فرصت برابر برای همه ایجاد می‌کند آموزش و پرورش است، این وزارتخانه همه نوجوان‌ها را پای یک کلاس می‌نشاند و معلمین با دلسوزی واحد در برابر دانش‌ آموزان به تعلیم و تربیت آن‌ها مشغول می‌شوند. این آموزش و پرورش است که در زمینه عدالت اجتماعی و فرهنگی اولین قدم را برای پیشرفت نوجوانی که در روستایی کوچک زندگی می‌کند، برمی‌دارد. مسئولینی که از روستاها به پا خواسته‌اند و مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند از روستاها به پا خواستند و اولین نهادی که به آن‌ها کمک کرده آموزش و پرورش بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: دستگاهی که می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان از لحاظ جسمی و روحی تقویت شوند ورزش و جوانان است. آمار وزیر بهداشت در مورد مسائل پیرامون افسردگی، نگران کننده بود. قبل از وزارت بهداشت، وزارت ورزش باید جوانان ما را به آینده امیدوار کند. چرا اعتیاد در کشور ما وجود دارد، چون برخی از رسانه‌ها پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند.

وی افزود: ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورها دچار بحران شده‌اند حتی کشوری مانند عربستان از ذخایر قبلی خود استفاده می‌کند، تنها ایران است که در شرایط اقتصادی قیمت نفت، تورم خود را کاهش داده، رشد اقتصادی را افزایش داده و اشتغال داشته است. همچنین از ذخیره استفاده نکرده بلکه 30 هزار میلیارد را نیز به ذخیره اضافه کرده است.

عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند

رئیس قوه مجریه گفت: عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند. همه نهادهای دنیا اعتقاد دارند ایران امن‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است، ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند هم زده می‌شود اگر افکار و زبانمان را واحد کنیم جاذبه بیشتر می‌شود. اگر به گونه‌ای حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش بدهیم بهتر است. جوانی که امیدوار به آینده کشور باشد به سمت مواد مخدر، الکل یا فساد می‌رود؟ امکان پذیر نیست.

روحانی ادامه داد: ما باید امید و نشاط به جامعه بدهیم، وزارت ورزش و جوانان می‌تواند نشاط و امید را به جامعه تزریق کند. خواست من از آقای سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است ولی از این دو مهم‌تر، مسئله جوانان کشور است متاسفانه این‌ها را مخلوط کرده‌ایم، ورزش عمومی و حرفه‌ای بسیار مهم است و برای جسم و جان مفید است. مسئله جوانان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در این زمینه مدتی است که فکر می‌کنیم و بعدا هم در این زمینه با نمایندگان مشورت خواهیم کرد. باید جوانان نسبت به آینده امیدوار باشند و با نشاط بیشتر در صحنه اجتماعی و سیاسی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش نشاط یابند. در زمینه فرهنگی نشاط خوبی پیدا کنند و در سایه تشکل‌های مختلف روحیه اجتماعی پیدا کنند.

شبکه های اجتماعی می تواند به نفع جامعه باشد

وی ادامه داد:جوان باید بخشی از فکرش به امور خیریه، بخشی از فکر به هویت ایرانی – اسلامی ، بخشی از وقتش به علم و تحصیل بپردازد اگر هم به فضای اجتماعی می‌رود این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم. مداوم از شبکه‌های آ و ب بحث می‌کنیم ، اما فضای مجازی یک واقعیت در کشور و جهان است. این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. فضا و زیرساخت، ابزار است و قطعا در این عرصه محتوا دارای اهمیت است.

روحانی افزود: همه باید تلاش کنیم تا محتوا غنی شود، همه باید جاذبه‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند  چرا ما در این عرصه جاذبه ایجاد نمی‌کنیم تا کسی که بر علیه کشور و فرهنگ ما به ناروا جاذبه ایجاد کند. بعد از این اقدام تنها ما با ابزار می‌جنگیم اما این ابزار و پیچ و مهره که مقصر نیستند. آن موضوعی که مقصر بوده محتوا است بنابراین ما باید محتوا را غنی کنیم.ما باید شبکه‌هایی ایجاد کنیم که همه عاشقان ایران در سراسر دنیا به آن شبکه‌ها مراجعه کنند و کاربر آن شبکه باشند. ما باید آنقدر برای اسلام جاذبه ایجاد کنیم که همه جوانان دنیا به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند.

اهمیت وزارت ورزش و جوانان برای برنامه ریزی آینده جوانان

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم و این بار سنگین بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. از طرف دیگر در حوزه ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه ها، روزنامه ها مشغول به کار هستند، آن هم بحث در اینکه ما از این ابزار قوی و بزرگ چگونه می خواهیم برای هدایت نسل جوانمان استفاده کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم که اقتصاد، علم و تکنولوژی کشور پیشرفت کند همه این مسائل ریشه در فرهنگ دارد و باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کنیم، به طور حتم فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. قطعاً دادگاه‌ها، نیروهای اطلاعاتی و انتظامی و حتی دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند.

روحانی ادامه داد: مبارزه با فساد از فرهنگ ، از نوجوانان آغاز می شود ایمان از نوجوانی در دل جوانان مستقر می شود. ما با ایمان و امید و اعتماد، علم و دانش و هویت ایرانی – اسلامی می توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه گفت: حال اگر فسادی در گوشه‌ای رخ داد بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن آن فساد برایشان لذت‌بخش است. اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول و اعتبار تبدیل به بدهی معوق شده نمی دانم چرا برخی از رسانه‌ها دوست دارند که آن بدهی معوق را، اختلاس معرفی کنند. البته برخی‌ها به لغت ها و عبارت ها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر فسادی رخ داد باید با آن مبارزه کرد نه آن که آن مسئله را بزرگ کنیم، نه اینکه به صورتی تبلیغ کنیم که این مسئله در جامعه عادی سازی شود. متأسفانه برخی ها به دنبال عادی سازی این موضوع هستند. حواسمان باید جمع باشد که کار بد را نباید شیوع بدهیم، چرا قرآن می‌گوید که اگر یک نفر گناه کرد و آن را به دوست خود گفت یعنی آنکه دو گناه کرده ، همان آدم اگر این گناه را به جمعی از دوستان گفت یعنی آن که صدها گناه کرده و اگر این مسئله در روزنامه‌ها گفته شود یعنی میلیون‌ها گناه رخ داده است.

روحانی افزود: اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خود توبه کرده و اگر حق الناس کرده باید آن را ادا کند نه آن که به دروغ آن مسئله را جار بکشیم. این کشور، کشور اسلامی است. نگذاریم که دیگران که به کشور ما خیانت کرده و به پناه دیگران در خارج رفته‌اند به استناد حرف آن‌ها حکم آن کشور اقدام صورت گیرد. ما برای این کشور و نظام خون، شهید، زندانی داده‌ایم. برای این نظام بسیار تلاش شده و عده بسیاری به زندان رفته‌اند.

رئیس جمهور گفت: درخواست ما از مجلس آن است که بتوانیم به حول و قوه الهی از امروز برای این  3 وزارتخانه بسیار مهم مان وزیر و مدیری شایسته‌ای که با رأی اعتماد شما مجوز کار می‌گیرند با نشاطی نو و روحیه نو کار خود را آغاز کنند.

صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است

رئیس جمهور گفت: من از آقای جنتی به دلیل خدمات و تلاش هایی که در وزارت ارشاد داشتند، تشکر می کنم، اما هم خود ایشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر جدید با روحیه جدید که بتواند این بار مسئولیت را در ماه های پیش رو با سرعت بیشتر به سمت اهدافی که اهداف نظام و همه ما است، انجام دهد.

وی تصریح کرد: آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است. من حداقل 13، 14 سال با ایشان کار کرده ام.  ما در شورای عالی امنیت ملی و در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم؛ در کتابخانه ملی هم ایشان 3 سال همکار دولت بودند. وی هر کجا بوده چه در شورای امنیت ملی و مرکز تحقیقات و کتابخانه ملی فعالیت های ایشان رضایت بخش بود و با تلاش و با روحیه فعالیت کردند.

روحانی افزود: آقای صالحی امیری در مسائل فرهنگی صاحب نظر هستند. ایشان صاحب ده ها مقاله و کتاب هستند، تدریس می کنند،  و برنامه ریز در امور فرهنگی هستند. با توجه به سوابقی که ایشان در درون نظام داشته اند، مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده، دغدغه های نظام را می داند و می شناسد. به تنوع فرهنگی داخل کشور تسلط دارند، می دانند در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن های علمی و هنرمندان و نویسندگان و صاحب نظران فعالیت کنند.

صالحی امیری در کتابخانه ملی امتحان پس داده است

وی گفت: وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه اش برای فرهیختگان، اندیشمندان، هنرمندان و صاحب نظران زیاد باشد. آقای صالحی امیری در کتابخانه ملی امتحان پس داده است، کتابخانه ملی حالت غیرپویا داشت که الان پویا شده و محل دانشمندان، صاحب نظران و هنرمندان شده است. ما می خواهیم وزارت ارشاد مرکزی باشد که بتواند فرهیختگان و صاحب نظران و هنرمندان را جذب کرده و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید نظارت، حمایت و پشتیبانی کند. اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است که دانشجویان، هنرمندان، فرهیختگان و فرهنگیان جامعه هستند که باید بر دوش بگیرند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدواریم در ماه های آینده شاهد شکوفایی بیشتر و رضایت بیشتر هنرمندان و مردم و کاهش فاصله و شکاف در امور اجتماعی و فرهنگیان باشیم. کسی نروند راست راست و کسی نرود چپ چپ، باید به یکدیگر نزدیک شویم؛ اسلام دین سختی ها نیست، حنفیه سهله است، اسلام دین مشکلات نیست، اسلام دین فطرت است، اسلام دین عسر و حرج نیست. ما باید اسلام آسان و اسلام باجاذبه را به خوبی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنیم. در عین حال نسبت به اصول مان و فرهنگ اسلام مان و هویت ایرانی مان ذره ای کوتاه نیاییم. مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس و صاحب نظر هستند. به نکاتی که مورد نظر ایشان است باید دقت شود و به مواردی که معظم له حساسیت دارند، باید با حساسیت برخورد شود. انشالله وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد.

سلطانی فر چهره ای آشنا به ورزش و جوانان

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای سلطانی فر که با ایشان آشنایی دارید در مسئله ورزش و جوانان ، چهره ای است که فعالیت اجتماعی و سیاسی و ورزشی داشته است و علاقه مند به مسئله ورزش هست، امور ورزشی را دنبال می کند. علاقه به کار، کار را سهل و آسان می کند. وی مدیر توانمندی است. در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در این سه سال کار بسیار خوبی کرده اند. شاهد پیشرفت خوبی بودیم هم در جذب گردشگران هم در ثبت میراث فرهنگی هم در اعتلای فرهنگ ایرانی هم در رونق صنایع دستی. در مسئله ورزش و جوانان که برای ما اهمیت دارد، من مطمئن هستم که ایشان این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد می رساند. ضمن اینکه از آقای گودرزی کمال تشکر را دارم مخصوصاً از اخلاق حسنه ایشان در دولت و اجتماعات و پرتلاش بودن از ایشان تشکر می کنم. در عین حال فکر می کنم آقای سلطانی فر با روحیه جدید و نشاط جدید با همفکری ، همکاری و حمایت شما انشالله شاهد پیشرفت های خوب در ورزش و جوانان باشیم.

آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی

وی گفت: آموزش وپرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است، هیچ نهاد فرهنگی ما مهمتر و کارسازتر از آموزش و پرورش نداریم. بیش از 13 میلیون دانش آموز در کلاس های درس، این همه معلمان دلسوز در سراسر کشور، کار بسیار بزرگ و سختی است. در دوران این سه ساله آقای فانی تلاش کردند. من از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می کنم. خیلی مسائل جزئی و کلی بود که ایشان حل کردند. ما امروز رسیده ایم به نقطه ای که باید از یک نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده و بهره برداری کنیم.

روحانی با بیان اینکه دولت در زمینه آموزش و پرورش کار زیادی انجام داده است، افزود: در زمینه مادی، علی رغم اینکه وضع مالی دولت در سال گذشته و امسال با شرایط ایده آل فاصله داشته، اما می دانید که هزینه جاری آموزش و پرورش در سال 92 حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و امسال در سال 95 هزینه جاری آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد تومان است یعنی دو برابر سال 92. در طول این سه سال ما اعتبارات را به بیش از دو برابر افزایش دادیم. همچنین تصمیم گرفتیم از طریق اوراق صکوک اجاره بتوانیم 4 هزار میلیارد تومان از درآمد این صکوک در اختیار آموزش و پرورش برای پاداش بازنشتگان هم سایر موارد بگذاریم. این مبلغ غیر از آن 30 هزار میلیارد است. امیدوارم بتوانیم در برابر خدمات بلند و غیرقابل اررزش گذاری این عزیزان و این خادمین ملت، نسل جوان و نوجوان به عنوان تشکر ساده پاسخگو باشیم. کار فرهنگی را نمی توان با پول ارزشگذاری کرد. آنها از جان و دل مایه می گذارند و با عشق کار می کنند. خدماتی که دولت انجام می دهد در حد توان ما است.  

رئیس جمهور افزود: یکی از مسائلی که همیشه در کشور وجود دارد فاصله بین آموزش عالی با آموزش و پرورش است. در بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه یک وزارتخانه است، این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ التحصیل وزارتخانه اول باشد و باید یک مسیر داشته باشند.

دانش آشتیانی به شیوه‌های آموزشی جدید آشنا است

روحانی با بیان اینکه وزیری برای آموزش و پرورش انتخاب شده است که مجلس او را می‌شناسد، گفت: خانواده دانش آشتیانی در مجالس مختلف از جمله مجلس اول و دوم حضور داشتند که نمایندگان با آن‌ها آشنا هستند.

وی ادامه داد: دانش آشتیانی دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا است و دارای کارنامه موفق و دفاع مقدس است. اولین آشنایی من با دکتر آشتیانی به ستاد پشتیبانی جنگ برمی‌گردد. در سال 65 شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شد که مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور وقت مسئولیت آن را برعهده داشتند. همچنین ستاد پشتیبانی در این شورا تشکیل شد که ریاست آن برعهده اینجانب بود که با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ارتباط بود.

رئیس جمهور توضیح داد: از آنجائیکه ستاد پشتیبانی جنگ با معاونت جنگ وزارتخانه‌ها در ارتباط بود آن زمان آقای دانش آشتیانی رابط وزارتخانه، وزارت آموزش عالی با دفاع مقدس بود که خدمات متعددی ارائه کردند.

وی با بیان اینکه دانش آشتیانی در سپاه پاسداران نیز فعال بود، افزود: آشتیانی از سال 1345 کارش را به عنوان مسئولی در آموزش و پرورش، مشاور و معاون آغاز کرد و با زوایای آموزش و پرورش به خوبی آشنا است، پیش از این نیز با ایشان صحبت کردم و تاکید داشت که دیگر با احزاب و جریان‌های سیاسی در ارتباط نیست و سال‌ها چنین فضایی را ترک کرده است.

روحانی اظهار داشت: آشتیانی متمرکز بر کار تخصصی و آموزش خود است که دقیقا همان وزیری است که ما لازم داریم، می‌خواهیم وزیری روی کار بیاید که از همه افراد و جناح‌ها استفاده و بهره‌برداری کند. تلاش آشتیانی برای ارتقاء آموزش و پرورش نسل جوان است.

به گزارش خانه ملت، وی عنوان کرد: آشتیانی با شیوه آموزشی بسیاری از کشورها آشنا است و همچنین بر اقتصاد آموزش و پرورش تسلط کافی دارد. وزارت آموزش و پرورش مدیری لازم دارد که یک تحول مثبت برای معلمین، آموزش، تربیت برای نسل جوان و خانواده‌های فرزندانی که در مدرسه تحصیل می‌کنند، ایجاد کند.

رئیس جمهور در پایان اظهار داشت: امیدواریم که نمایندگان مجلس دهم به وزرای جدید رأی دهند تا شاهد تحول و نشاط در وزارتخانه‌ها باشیم.