کد خبر: ۱۴۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۰

تدوین طرح سه‌فوریتی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای

عضو هیات رییسه مجلس تمدید تحریم ها علیه ایران را نقض برجام و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی دانست و گفت: تدوین طرح سه فوریتی برای از سرگیری فعالیت های هسته ای به جهت اضطرار در مقابله با اقدام آمریکاست.
 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اقدام مجلس سنای آمریکا در تمدید تحریم ها علیه ایران را نقض برجام و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی دانست و گفت: تدوین طرح سه فوریتی برای از سرگیری فعالیت های هسته ای به جهت اضطرار در مقابله با اقدام آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اکبر رنجبر زاده با اشاره به تدوین این طرح در قالب یک ماده واحده و 5 تبصره درخصوص طرح های دو فوریتی و سه فوریتی در مقابله با اقدام سنا اظهار داشت: دو فوریت یا سه فوریت این طرح محل مذاکره نمایندگان است که در مقابله با اقدامات سنا و نمایندگان کشور انجام گیرد. طرح های دو فوریتی هم در 72 ساعت جمع بندی نهایی شده و شکل قانونی به خود می گیرد.

وی اضافه کرد: مطرح شدن سه فوریتی بودن طرح نیز به این معناست که بحث اضطرار پیش آمده تا بتوانیم از مسیری حرکت کنیم که از خسارتی که تا به امروز بر ما وارد شده، متناسب با اقدام علنی آمریکایی ها بویژه مصوبه مجلس سنا ، اقدام اساسی و اصولی انجام دهیم.

رنجبرزاده ادامه داد: در ماده 160 مجلس آمده که طرح های دو فوریتی با ضرورت جلوگیری از خسارت مطرح می شود درحالی که الان خسارت وارد شده و ما می خواهیم با خسارت حتمی که بر کشور در حال تحمیل شدن است این طرح حیاتی را به صورت سه فوریتی ارائه دهیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: طرح دو فوریتی از منظر رهبری به استکبار اعلام شد و ما مسیر خودمان را دنبال می کنیم برای این که فوت وقت نشود و مقابله را انجام دهیم. ریاست جمهوری آمریکا که مسیر مقابله را آغاز کرده ما هم مسیر خود را دنبال می کنیم و برای مقابله سریعتر با طرح آمریکایی ها، طرح سه فوریتی مناسب تر از طرح دو فوریتی است.

رنجبرزاده گفت: الان هم به سرزمین دانشمندان علمی و هسته ای ما تجاوز شده و درصد قابل توجهی از آنچه به دست آورده بودیم را از ما سلب کرده اند و می خواهند تمام دستاوردهای هسته ای را از ما سلب کنند.

وی ادامه داد: آنکه بر خلاف قوانین بین الملل حرکت کرده و آنها را زیر پا گذاشته،آمریکا و کنگره این کشور است و ما طرح را مشروط می کنیم به این که به سرعت کار خود را شروع کنیم تا در زمینه از سر گیری فعالیت های هسته ای اقدام جامع و کاملی را داشته باشیم و به دنیا به طور مستمر و شبانه روز و توسط دستگاه دیپلماسی و رسانه ها اعلام کنیم که شروع کننده اقدام غیر قانونی آمریکا بوده و ما چاره ای جز مقابله نداریم و مسیرهای ما مقابله ای و دفاعی است و هجوم به مرزهای علمی و اخلاقی نیست.

سناتورهای آمریکایی در جلسه روز گذشته خود طرح تمدید تحریم‌های 10ساله ایران را که ماه گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، تصویب کردند.

طرح تمدید 10ساله قانون تحریم‌های ایران با 99 رأی مثبت در سنا به تصویب رسید.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته به تمدید تحریم‌ها علیه ایران رأی داد. این تحریم‌ها اولین بار در سال 1996 میلادی و با هدف مجازات سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران و با ادعای مهار دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به تصویب رسید و تا پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهد شد.

رویترز روز سه‌شنبه نوشت که اگر طرح تمدید تحریم‌ها علیه ایران در سنا به تصویب برسد، برای امضا به کاخ سفید فرستاده خواهد شد و با امضای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قانونی می‌شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا  اعلام کرده بود که تصویب تمدید این تحریم‌ها علیه ایران نقض توافق هسته‌ای به شمار نمی‌آید.