کد خبر: ۱۴۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۰

روسیه برای مذاکره نظامی با آمریکا در باره حلب اعلام آمادگی کرد

 وزیر امور خارجه روسیه آمادگی این کشور را برای اعزام کارشناسان نظامی به ژنو و مذاکره با همتایان آمریکایی در باره مسائل حلب از جمله خروج تروریست ها از این شهر، اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سرگئی لاوروف امروز (شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «فومیو کیسیدا» وزیر خارجه ژاپن در مسکو گفت: روسیه آمادگی دارد هیاتی از کارشناسان را برای گفت وگو در باره پیشنهادهای آمریکا در باره مسائل حلب به ژنو اعزام کند.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: نشست با آمریکا باید منجر به توافق در باره گام های معین خروج تروریست ها از حلب و بازگشت این شهر به اوضاع عادی باشد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا از اجرای توافق به دست آمده برای جدا کردن معارضان از تروریست ها خودداری و تلاش کرد، گروه تروریستی جبهه النصره را از زیر حملات نجات دهد.

وی ادامه داد اما در دیدار روز گذشته با وزیر خارجه آمریکا در رم، جان کری پیشنهادهایی را مطرح کرد که همسو با رویکردهای طرف روسی در مساله سوریه است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که دیدارهای کارشناسان روسیه و آمریکا در ژنو هفته گذشته نیز ادامه داشت و دو طرف ازجمله در باره مسائل حلب گفت وگو کردند.

وی افزود: تا روز گذشته وضعیت به گونه ای بود که آمریکا تلاش می کرد در توافق ها با روسیه بندی را اضافه کند تا گروه تروریستی جبهه النصره را از زیر ضربات نجات دهد.

لاوروف گفت: روسیه آمادگی دارد در اسرع زمان ممکن هیاتی از کارشناسان نظامی و دیپلمات های خود را برای توافق با آمریکا در باره پیشنهادهای این کشور در مسائل حلب به ژنو اعزام کند تا شرایط برای خروج تروریست ها، جنگجویان، ارسال کمک های انسانی و برقراری اوضاع عادی در این شهر فراهم شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در باره منع کنگره آمریکا برای همکاری نظامیان این کشور با روسیه گفت: این موضوع جدیدی نیست و تماس های نظامیان دو کشور محدود شده است و فقط برای اجرای ساز و کار پیشگیری از حوادث هوایی با یکدیگر همکاری می کنند.

لاوروف یادآوری کرد: پنتاگون سال گذشته نیز از همکاری با روسیه منع شده بود و در این رابطه رئیس جمهوری آمریکا اختیار یافته بود به مقام های نظامی مجوز همکاری بدهد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که روسیه و آمریکا همکاری موثری در مبارزه با تروریسم ندارند و اقدام های خود را در این عرصه با یکدیگر هماهنگ نمی کنند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که به دلیل ناتوانی واشنگتن از جدا کردن گروههای مسلح از تروریست ها، آمریکا و روسیه نتوانستند ضربات مشترک به تروریست ها وارد کنند.
*ایرنا