کد خبر: ۱۴۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۱
رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل :

محصولات کشاورزی فرا سرزمینی هم خرید تضمینی می‌شوند

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی به تصویب هیئت وزیران رسیده گفت: بر این اساس کشاورزان فرا سرزمینی به رسمیت شناخته شده و محصولات آنها خرید تضمینی می‌شود، اما به دلیل نوشته نشدن آیین نامه اجرایی مشکل بازار رسانی دارند.

سید فخرالدین عامریان در گفت‌وگو با تسنیم «پویا» اظهار کرد:  به خاطر کمبود منابع آبی برخی کشورها، کشت فرا سرزمینی در سال‌های اخیر گسترش یافته است و در ایران نیز علاوه بر تلاش برای کشت در کشورهای همسایه و نزدیک، کشت فرا سرزمینی ایران در برزیل نیز در حال انجام است.



وی با اشاره به لزوم کشت فرا سرزمینی محصولات آب بر کشاورزی افزود: باید اذعان داشت، کشت هندوانه در کشور بسیار آب‌برو  و هزینه تمام‌شده این محصول گران‌تر از قیمت فروش آن به‌حساب می‌آید و منابع آبی کشور را از بین می‌برد و لازم است که چنین محصولاتی را خارج از کشور بکاریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی در برزیل کرده است ادامه داد: ایران با توجه به میزان بارندگی‌ها در کشور برزیل که در مقایسه با متوسط بارش ایران 10 برابر بارندگی بیشتری دارد، کشت فرا سرزمینی را در این کشور آغاز کرده است.

بازار رسانی دغدغه کشت فراسرزمینی

وی تصریح کرد:  دولت برای تصویب آیین‌نامه کشت فرا سرزمینی 2 سال زمان گذاشت و درسه ماه گذشته باوجود تصویب هیئت‌وزیران هنوز آیین نامه اجرایی آن نوشته نشده است.

عامریان با اشاره به اینکه در آیین نامه کشت فراسرزمینی چند بند مناسب برای توسعه کشت فراسرزمینی گذاشته شده است گفت: بر این اساس صندوق توسعه ملی تسهیلات مالی کم بهره در اختیار زارعان کشت فرا سرزمینی قرار می‌دهد.

وی افزود:  افرادی نیز که در  خارج کشور کشت فرا سرزمینی می‌کنند در ایران به رسمیت شناخته می شوند و هر امکاناتی که به کشاورزان ایرانی مانند بیمه و خرید تضمینی داده می شود در اختیار کشاورزان فرا سرزمینی نیز قرار می‌گیرد، اما تا به امروز این مهم عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به دغدغه بازار رسانی کشاورزان فرا سرزمینی افزود: یکی از دغدغه های کشت فرا سرزمینی آن است که کشاورزان فرا سرزمینی که در برزیل نیز فعالیت می‌کنند بازار امنی برای تولیدات خود ندارند.

عامریان با بیان اینکه با کشت فرا سرزمینی در برزیل به‌راحتی تحریم‌ها دور خورده است گفت:  کشت فراسرزمینی امینت غذایی را برای کشور به همراه می آورد اما برای پایداری این تولید نیاز به اطمینان از شرایط بازار رسانی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل ادامه داد:  وزیر کشاورزی ایران برای  تحقق شرایط کشت فرا سرزمینی پیگیری‌های متعددی را در دولت در حال انجام دارد و ما امیدواریم تا بر این اساس کشت فرا سر زمینی توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت فرا سرزمینی جو ذرت و حتی گندم در حال انجام است تصریح کرد: ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌کند که برای واردات هر تن آن 200 دلار ارز از کشور خارج می‌کنیم.

عامریان گفت: مهندسان کشاورزی ایرانی اکنون در برزیل مشغول به فعالیت هستند و اشتغال‌زایی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشت فرا سرزمینی در قزاقستان نیز در حال انجام و توسعه است افزود:  2 میلیون هکتار برای کشت فرا سرزمینی خارج کشور برنامه ریزی شده که درصورتی‌که آیین‌نامه اجرایی کشت فرا سرزمینی نوشته و اجرا شود، این رقم به‌راحتی محقق می‌شود.

کشت فراسرزمینی برزیل 30 درصد ارزان‌تر از واردات آن

عامریان در پاسخ به این سؤال که با توجه به بعد مسافت برزیل، کشت فرا سرزمینی در این کشور به‌صرفه است یا خیر افزود: عمده ذرت و سویایی وارداتی ایران از برزیل آرژانتین و اکراین است، درصورتی‌که کشت فرا سرزمینی در برزیل توسعه یابد و اجاره ورود به ایران پیدا کند به قیمت ارزان‌تر نوع وارداتی آن به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه محصول  کشت فرا سرزمینی قیمت 20 تا 30 درصد کمتر از نوع وارداتی است گفت: در حال حاضر واسطه‌های زیادی برای واردات ذرت و سویا به کشور وجود دارد.