کد خبر: ۱۴۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۸

چرایی سانحه برخورد دو قطار

  رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌اهن معتقد است هر چند خطای انسانی به عنوان اصلی‌ترین عامل در حادثه برخورد دو قطار با یکدیگر شناسایی شده، اما نمی‌توان اشکالاتی که درسیستم کنترل پیش از این حادثه وجود داشته را نیز نادیده گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ غضنفر فولادی تصریح کرد: در طول روزهایی که از این حادثه گذشته اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته که متاسفانه بسیاری از آن‌ها غیرکارشناسی و بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از این اتفاق بوده است. اینکه تصور کنیم با صرف داشتن اطلاعات کلی می‌توان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت، خود خطایی بزرگ است که ذهن جامعه را بدون در نظر گرفتن جزئیات به خود مشغول می‌کند.

وی درباره ارزیابی‌های صورت گرفته از این حادثه نیز عنوان کرد: قطعا نتیجه نهایی دراین حوزه پس از آن مشخص خواهد شد که به طور دقیق جزئیات گزارش‌های عامل ‌های انسانی و سیستم کنترل قطارها مورد مطالعه قرار گیرد و کارشناسان فعال در این حوزه نظر خود را ارائه کنند.

رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن با بیان اینکه این حادثه ریشه در دو اشکال موجود در زیربنا و بهره‌برداری راه‌آهن داشته توضیح داد: قطعا نقش عامل انسانی در این اتفاق غیرقابل کتمان است و تصمیم‌های غلطی که این افراد گرفته‌اند باعث به وجود آمدن این حادثه و کشته شدن نزدیک به ۵۰ تن شده است.

فولادی ادامه داد: اما در این بین نمی‌توان نقش سیستم اتوماتیک کنترل قطار را نیز نادیده گرفت. وقتی مشخص می‌شود این سیستم پیش از این ایرادهایی داشته و اخطارهایی داده است که واقعی نبوده‌اند. این امر باعث به وجود آمدن نوعی بی تفاوتی در نیروی انسانی شده است.

به گفته وی وقتی نیروی انسانی چندبار با این اخطار روبرو می‌شود و در عمل اتفاقی نمی‌افتد، در زمان حادثه نیز نسبت به این اخطار بی تفاوت بوده و این حادثه تلخ را رقم می‌زند. این در شرایطی است که وقتی اخطار رسمی سیستم حاکی از قرار داشتن یک وسیله حمل و نقل دیگر در مسیر بلاک راه‌آهن بوده قطعا باید تنها دستور توقف قطار دوم باشد.
*ایسنا