کد خبر: ۱۴۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۱۷

بازگشت «توتال» به ایران، مسیر ورود غول‌های نفتی را هموار خواهد کرد؟

بازگشت توتال می‌تواند راه را برای شرکت‌های دیگر جهت ورود به بازار ایران هموار کند هر‌چند که این موضوع تحت شرایط خاصی روی خواهد داد.
 پس از شش سال، غول نفتی فرانسه یعنی شرکت توتال نخستین شرکت انرژی غربی خواهد بود که به ایران باز می‌گردد. ایران امیدوار است که این نخستین گام برای بازگشایی بازار ایران به روی شرکت‌های غربی باشد.

 به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سایت «المانیتور»‌ به تاثیر بازگشت شرکت نفتی توتال به ایران بر روند سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور پرداخته و نوشته است: توتال شش سال پیش مجبور به توقف فعالیت‌های خود در ایران شد. اکنون به همراه کنسرسیومی متشکل از شرکت ملی نفت چین به ایران باز‌می‌گردند تا میادین نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذاری‌ای ۴.۸ میلیارد دلاری داشته باشند. میادین گازی مورد سرمایه‌گذاری، بزرگترین میادین در جهان هستند. در سال ۱۹۹۷ میلادی شرکت توتال قراردادی را با ایران برای تکمیل فاز دو و سه پارس جنوبی همراه با پتروناس مالزی و گازپروم روسیه امضا کرد‌. در سال ۲۰۰۴ میلادی توتال و پتروناس بر سر توسعه فاز ۱۱ نیز به توافق رسیدند. با این حال، در سال ۲۰۰۹ میلادی این پروژه بر سر شکایت ایران درباره تاخیر روی‌داده از سوی توتال و پتروناس به شرکت ملی نفت چین تحویل داده شد. این شرکت چینی نیز تا سال ۲۰۱۲ میلادی از هرگونه پیشرفتی در اجرای این پروژه بازماند. این پروژه به حالت تعلیق درآمد.

مقام‌های ایرانی و توتال اکنون به توافق تازه‌ای دست یافته‌اند. «پاتریک پویان» مدیرعامل شرکت توتال گفته است که این توافق در راستای منافع ایران و همچنین توتال است. «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران نیز از توتال برای بازگشت به ایران علیرغم وجود مشکلات قدردانی کرده است. این نخستین قرارداد سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش انرژی است. برای جلوگیری از مواجه‌شدن با تحریم‌های امریکا،‌ توتال گفته است که سرمایه‌گذاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با یورو تامین مالی خواهد کرد.

المانیتور در ادامه به نقل از «مایکل کوهن» پژوهشگر در موسسه پژوهش انرژی بارکلیز اشاره می‌کند که بازگشت توتال می‌تواند راه را برای شرکت‌های دیگر جهت ورود به بازار ایران هموار کند هر‌چند که این موضوع تحت شرایط خاصی روی خواهد داد. او در این‌باره می‌نویسد: «بستگی به شرکت‌ها و ارتباطات آنان با نظام مالی امریکا و بخش صنعت انرژی آن کشور دارد. بخش انرژی ایران وعده‌های زیادی را داده است. با این حال، این موضوع بدون چالش نخواهد بود. انتخاب دونالد ترامپ سبب شده تا هاله‌ای از عدم قطعیت و تردید برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شود چرا که آنان مطمئن نیستند چشم‌انداز برجام روشن باشد و همچنین با توجه به یکدست‌شدن قوه مجریه و کنگره امریکا که هر دو متشکل از جمهوریخواهان هستند این ابهام افزایش یافته است.»

این سایت در ادامه می‌نویسد: «ایران از طریق ارائه نوع تازه قراردادهای نفتی و گازی به شرکت‌های خارجی چراغ سبز برای ارائه مشوق‌های بیشتر در صورت سرمایه‌گذاری در آن کشور را داده است.» «محمود خاقانی» مشاور بین‌المللی در حوزه انرژی گفته است که عوامل مهم برای ایران تاثیرگذاری مثبت سرمایه‌گذاری بر کسب و کارهای متوسط و خرد در ایران هستند. او گفته است: «به همین خاطر است که وعده داده شده که صنایع می‌توانند وارد انعقاد قرارداد با طرفین اروپایی و آسیایی برای کمک به توسعه پروژه‌های فاز ۱۱ شوند. همچنین از این طریق می‌توان راحت‌تر فناوری به‌روز دنیا را وارد کرد. خاقانی در این‌باره افزود: «چنین سیاستی همراستا با اقتصاد مقاومتی است که هدفش به حداقل رساندن آسیب‌پذیری ایران در برابر شوک‌های وارد‌شده در برهه‌های بحرانی است.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ المانیتور در ادامه اشاره می‌کند که ایران در طول پنج سال اینده نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری برای توسعه بخش انرژی خود است. کارشناسانی مانند کوهن بر این باورند که ایران باید به چندین عامل برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی توجه داشته باشد و در این‌باره می‌گوید: «یکی از این عوامل لزوم جذابیت شکل تازه قراردادهای ایران برای طرفین خارجی است. او اشاره می‌کند در صورتی که نگرانی‌هایی درباره غیر‌قانونی‌بودن معاملات بانکی با ایران ادامه داشت باشد تمایل زیادی نیز از سوی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود نخواهد داشت.»