کد خبر: ۱۴۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۳

آمار بالای مرگ و میر حوادثی در کشور

 سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث به ویژه تصادفات در کشور از مجموع آمار مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری در خصوص اخرین امارها از حوادث ترافیکی اظهار کرد: ۹ درصد کل مرگ و میرها و ۱۲درصد بار بیماری‌ها به علت حوادث و به ویژه حوادث ترافیکی است. در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴سال، بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها ناشی از حوادث است. مرگ ناشی از حوادث بیش از دو برابر مرگ‌های ناشی از حوادث بیش از دوبرابر مجموع مرگهای ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا است.

وی افزود: علیرغم اینکه کشورهای توسعه یافته این را کاهش داده اند، ولی پیش بینی می شود که حوادث ترافیکی به عامل هفتم مرگ و میر تبدیل می شود. تقریبا بیشتر مرگ‌ها در کشورهای جهان سوم به دلیل همین حوادث است. همچنین مردان نیز به طور معنی داری بیش از دوبرابر از بین می روند به عنوان مثال در مورد خودکشی نیز با اینکه تعداد اقدام به آن توسط زنان بیشتر است، ولی مرگ ناشی از ان در مردان بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد: شایعترین علت مرگ ناشی از حوادث، مربوط به حوادث ترافیکی، ضربه، سقوط، خشونت و سایر موارد است. ۵۰درصد علت مرگ های غیرطبیعی ناشی از حوادث حمل و نقل است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی با توجه به شدت ان یکی از بیماریهای مهم محسوب می شود. ادامه داد:  علت اصلی از دست رفتن سال‌های عمر در کشور، در درجه اول حوادث ترافیکی و سومین علت مرگ پس از سکته های مغزی و قلبی اعلام شده است.

به گفته حریرچی، ایران از نظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی، به نسبت جمعیت، در رتبه هشتم دنیا قرار دارد لیبی، تایلند و سایر کشور های افریقایی نیز در رتبه های اول هستند.

وی در عین حال از کاهش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت: در سال ۸۴ این آمار برابر ۲۷هزار و ۷۵۵ نفر بودکه در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ و در سال ۹۴ به ۱۶هزار و ۵۸۴ مورد رسید. به طور متوسط هر ۳۱ دقیقه، یک ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی از بین می رود و هر چهار دقیقه، یک خانواده از تصادفات جان سالم به در می برد.

وی یکی از اهداف توسعه پایدار را کاهش ۵۰ درصدی مرگ ناشی از این حوادث و دسترسی به سیستم حمل و نقل ایمن و پایدار تا سال ۲۰۳۰ عنوان کرد و افزود: اگر در مجموع، یک کیلومتر سرعت ماشین‌ها در کشور کاهش یابد، چهار تا پنج درصد تصادفات کم می شود. استفاده از کمربند ایمنی ۴۰تا ۵۰ درصد صدمات و ۴۰تا ۶۰ درصد صدمات کشنده را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از صندلی مخصوص کودک در ماشین  تا ۷۱ درصد و کلاه ایمنی تا 70 درصد  خطر صدمات را کاهش می دهد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، شیوع نزاع‌های خیابانی در کشور بالاست و درصد زیادی از آنها نیز بدون قصدقبلی صورت می‌گیرد.

کاهش قابل توجه مشکلات تنفسی در اهواز به نسبت سال گذشته

حریرچی در ادامه، در خصوص چرایی مشکلات تنفسی هموطنان اهوازی نیز اظهارکرد: امسال مراجعات به علت مشکلات تنفسی در شهر اهواز بیش از  ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در عین حال یکی از عوامل، گرده‌افشانی نوعی درخت است که بعد از بارش باران، ذراتش در محیط پخش می شود و مشکلات تنفسی را به وجود می اورد.

پاسخی به مخالفان و منتقدان طرح تحول

وی همچنین در ادامه به برخی واکنش‌ها و اظهارات مخالفان طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: تلاش های زیادی شده است که طرح تحول را به یک دوره از وزارت بهداشت تقلیل دهند. درحالی که این طرح آرمان وزرای سابق و کمیسیون های بهداشت و درمان نیز بوده است. کسانی که مخالف طرح تحول هستند، بگویند کدام قسمت آن را می‌خواهند حذف کنند؟ آیا می‌خواهند کاهش پرداختی مردم و خدمت رسانی به حاشیه شهر متوقف شود یا بیمه شدگان جدید حذف شوند؟

وی در پاسخ به برخی انتقادها درباره طرح تحول نیز گفت: برخی از افرادی که انتقاد می کنند، در دوره مسئولیت خودشان شرایط به نحوی بود که بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی برای خرید تجهیزات پزشکی به خارج از  بیمارستان می‌رفتند و تعدادی نیز به خاطر نداشتن پول نمی توانستند بستری شوند. ایا می خواهند به وضعیت قبل بازگردند؟

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به تلاش وزارت بهداشت برای کاهش زیرمیزی و پرداخت‌های غیرقانونی نیز اشاره کرد و افزود: زمان وزارت برخی از دوستان، میزان پرداخت‌های غیرقانونی هفت تا 10 هزار میلیارد تومان بود که در این دوره از وزارت بهداشت با اصلاح تعرفه ها و هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصدی یک روال غیرقانونی را کاهش داد. چرا این اقدامات در دوره خودشان انجام نشده است؟

حریرچی تاکید کرد: آقایان منتقد اگر خودشان بر سر کار بیایند نمی‌توانند تغییر جدی در طرح بدهند چون جزء آرمان‌های کشور است و مردم اجازه نمی‌دهند زمانیکه ما آمدیم در سال 92 حقوق پزشکان روستایی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان بود. با این هزینه نمی‌توان پزشک را در روستا تامین کرد. امروز رقم این دستمزد از حدود 3.5 میلیون تومان شروع می‌شود و در موارد استثنایی پزشکان شاغل در نقطه صفر مرزی که هفت روز هفته را کار می‌کنند 12 میلیون تومان دریافتی دارند.

کاهش ارزبری دارو در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه مصرف دارو در کشور کنترل شده و ارزیابی آن نیز کاهش یافته است ادامه داد: علی رغم اینکه دسترسی به دارو مناسب شده است در عین حال افزایش قیمت داروی خارجی نیز در بیشتر موارد اتفاق نیفتاده است همچنین تلاش کردیم که تعداد قلم داروهای تجویز شده در هر نسخه را نیز کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که برای بیمه‌ها مشکل ایجاد کرد تامین نشدن برخی هزینه‌ها مثل بیمه شدن افراد جدید بود. ما معتقدیم در سه سال اول طرح تحول بیش از 9 هزار میلیارد تومان به خاطر بیمه شدگان جدید هزینه شده است. ما معتقدیم 9 بیست و هفتم حق بیمه باید به درمان اختصاص داده شود. همچنین 9 بیست و هفتم سرمایه گذاری‌های دیگر تامین اجتماعی نیز باید به این بخش اختصاص داده شود. در 4 سال اخیر بیش از 11 هزار میلیارد ریال از منابع این 9 بیست و هفتم برای سلامت کارگران هزینه نشده است.

تامین 2000 میلیارد تومان از بدهی‌های بیمه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از تخصیص 2000 میلیارد تومان به بیمه سلامت خبر داد و گفت: علاوه بر این رقم 2000 میلیارد تومان دیگر نیز در بورس عرضه می‌شود. همچنین با پیگیری‌های رئیس جمهور، معاون اول و دکتر نوبخت در هفته‌های آتی قسمتی از مشکلات بیمه‌ها حل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نظر وزارت بهداشت مبنی بر جابجایی پایتخت اظهار کرد: ما تنها می‌توانیم در زمینه‌های بهداشتی و درمانی آن پاسخ دهیم و تصمیم گیری‌ آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متفاوت است اما در عین حال اگر توزیع جمعیت در کشور انجام شود با وجود کمبود 100 هزار موردی تخت بیمارستانی و فرسودگی آن، امکان باز توزیع این امکانات وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی شهر تهران فرسودگی بیمارستان‌ها و سختی دسترسی به آن است، به همین دلیل نقشه جامعی تهیه کردیم که بیمارستان‌های جدید استان تهران را در اطراف آن بسازیم تا از میزان مراجعه مردم شهرهای اطراف به تهران کاهش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص پیوند کلیه یک مرد 78 ساله ایرانی که از آمریکا به کشور سفر کرده بود و اعلام شده بدون نوبت این عمل را انجام داده است گفت: پیوند کلیه بیش از سه دهه است که در کشور انجام می‌شود. این روش که در ایران از آن استفاده می‌کنیم به عنوان روش پیوند ایرانی معروف شده است. در عین حال وزارت بهداشت در دوره اخیر تلاش کرد تعداد موارد پیوند از مرگ مغزی را به 58 درصد برساند.

وی تاکید کرد: از نظر ما خرید و فروش هر عضوی کاملا ممنوع است و ملاحظات اخلاقی نیز باید رعایت شود.

حریرچی در خصوص وضعیت حوزه بهداشت و درمان بعد از برجام در خصوص سرمایه گذاری‌های خارجی نیز گفت: این سرمایه گذاری‌ها در برخی حوزه‌ها مانند دارو جواب داده است اما برای بیمارستان سازی به دلیل پیچیدگی ذاتی کار و برخی موانع هنوز در این حوزه اقدامی انجام نشده است البته باید گفت نسبت به قبل از برجام مراجعه برای سرمایه گذاری چندین برابر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین ضمن تاکید بر تغییر راه‌ انتقال ایدز از تزریقی به جنسی در کشور بیان کرد: ما در زمینه کاهش آسیب موفق بوده‌ایم اما در حال حاضر انتقال جنسی از 37 درصد به 40 درصد رسیده است. در شش ماهه اول سال 40 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق مقاربت جنسی و 37 درصد از راه تزریق مواد مخدر و استفاده از سرنگ مشترک بوده است.

به گفته وی نسبت ابتلای زنان و مردان به ایدز نیز تغییر کرده است و این رقم در میان زنان که تا انتهای سال 94، 16 درصد برآورد شده، امروز به 31 درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پایان سخنان خود اعلام کرد که بعضی از قراردادهایی که با عنوان خدمات دندانپزشکی و بیمه مطرح می‌شود از سوی وزارت بهداشت مجوز ندارند.