کد خبر: ۱۴۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۰۶

وضعیت سیاسی کشور پس از رحلت آیت الله هاشمی خصوصاً در انتخابات 96 چگونه خواهد بود؟

پس از رحلت این سیاستمدار بزرگ سؤالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود درگیر کرده است، این است که وضعیت فضای سیاسی در سال‌های پس از آیت الله هاشمی و به ویژه در انتخابات ۹۶ چگونه خواهد بود؟

 پس از رحلت این سیاستمدار بزرگ سؤالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود درگیر کرده است، این است که وضعیت فضای سیاسی در سال‌های پس از آیت الله هاشمی و به ویژه در انتخابات ۹۶ چگونه خواهد بود؟ 

به گزارش تیک، با توجه به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود اوصافی را برای آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرده اند که توجه به آن ها رویکرد آتی تندروهای فضای سیاسی کشور در جهت تخریب حامیان و هم فکران او خصوصاً در آستانه انتخابات را خنثی و بی اثر می کند، می توان گفت که به قول کارشناسان سیاسی مشی آیت الله یعنی همانا اعتدال در جامعه ادامه خواهد داشت و دو انتخابات پیش رو نیز با حضور حداکثری مردمی که تاکنون نشان داده اند طرفدار اعتدال و اعتدال گرایی هستند، در جهت نفی گرایش های افراطی با شکوهی مثال زدنی ادامه خواهد داشت. به گونه ای که به گفته کارشناسان سیاسی نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اول حسن روحانی، ضرورتاً به معنی تضعیف دولت و حامیان آن نیست.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از سیاستمداران بزرگ جمهوری اسلامی ایران را بسیار تأسف برانگیز  دانست و با اشاره به فقدان این سیاستمدار کهنه کار در عالم سیاست، در خصوص شرایط آینده می گوید، نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اول حسن روحانی، ضرورتاً به معنی تضعیف دولت و حامیان آن نیست بلکه منجر به تقویت جایگاه روحانی درانتخابات خواهد شد. بنا به نظر وی هیچ شخصیتی قوی تری از روحانی در جبهه معارضان اصولگرایان برای انتخابات‌ آینده وجود ندارد.

 این دیپلمات با سابقه ایرانی معتقد است، با توجه به این که کشور در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا قرار دارد،  جریان های سیاسی کشور حتماً تدابیری را برای رهبری درونی خود اتخاذ می کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی و دیپلمات ایرانی می گوید،  دو جریان اصلاح‌ طلب و اعتدال ‌گرا پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواجهه با جریان اصولگرا بدون رهبر باقی نخواهند ماند؛ وی سپس هر اتفاق سیاسی خارق العاده یا تغییر بزرگ در سیاست داخلی ایران را بعید دانست.

          راه و منش هاشمی ادامه خواهد داشت

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است، کمترین شخصیتی را در کشور می‌توان یافت که به اندازه آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد بی ‌اعتنایی، تخریب و بی ‌وفایی قرار گرفته باشد. او دارای کارنامه ای درخشان از نظر خدمت به انقلاب و نظام است ، اما بی ‌وفایی‌ های زیادی هم در حق او روا شد.

به گفته او شاید کمترین چهره انقلاب را می‌توان سراغ گرفت که در برابر تندروی‌ها صبر کند و ایستادگی کند. او  در این سال ‌ها شاهد بود که تندرو‌ها  خود و خانواده‌اش را تحقیر کردند، اما سکوت کرد . نتیجه سکوت این شخصیت بزرگ سیاسی این بود که او  در میان گروه‌ های مختلف مردمی و در میان مردم ایران محبوب شد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی نشان داد که جایگاه او  در دل مردم ایران قرار دارد و راه و منش او ادامه خواهد داشت.  به مخالفان هاشمی رفسنجانی ثابت شد که هاشمی قابل حذف ‌شدن نیست و راه او ادامه خواهد یافت.

زیباکلام می گوید خیابان‌های اطرف دانشگاه تهران در مراسم تشییع پیکر هاشمی پر از جمعیت اندوهگین بود. آن روز شاهد بودیم که شاید برای اولین بار ‌هیچ شعاری و تخریبی علیه آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی شنیده نشد.

او با  بیان این که جامعه در خصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی واقعیت ‌ها را پذیرفته اند، گفت: مردم روز گذشته جواب یک عمر سیاست ‌ورزی و خدمت‌ او را دادند و بر آن مهر تایید زدند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه حضور جوانان و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی نشان داد تمام تبلیغاتی که علیه او در یکی دو دهه گذشته صورت گرفته، از توهین‌‌‌ ها و تهمت ‌ها گرفته تا تبلیغات تندروها علیه او و خانواده اش بی‌ اثر بوده و مردم نشان دادند که محبوبیت و اعتقادشان به آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی افزایش چشمگیرتری یافته است.

          مسیر اصلاح و اعتدال در کشور ادامه خواهد داشت

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و با بیان این که فقدان او در آینده کشور احساس می شود، گفت: از همین روی اصلاح طلبان یکی از بزرگترین حامیان خود را از دست دادند، اما اصلاح طلبی و اعتدال گرایی حرکتی مبتنی بر عقل جمعی است و اگر چه شخصیت های بزرگی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی در چگونگی سیر تحولات آن نقش زیادی دارند اما مسیر اصلاحات ادامه پیدا خواهد کرد و قطعاً دشوارتر از زمان حیات آقای هاشمی پیموده خواهد شد.

او میزان استقبال مردم از آیت الله هاشمی رفسنجانی را مؤلفه ای دانست که به خوبی نشان دهنده این مهم است که ظرفیت لازم برای طی کردن مسیر اعتدال و اصلاحات در کشور وجود دارد.

تاجرنیا ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی دارای شخصیتی منحصر بفرد بود، به گونه ای که می توان گفت خصوصیات و ویژگی هایی که در وجود او دیده می شد در کمتر شخصی، یک جا جمع می شود.

به عقیده او شیوه اندیشه و سیاست های آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شده بود که حامیان و طرفداران او هم در بین سنتی ترین لایه های حوزه علمیه و هم  در بین دانشجویان و جوانان خواهان سبک زندگی مدرن حضور داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس گفت: همه مردم کشور حتما کمبود این شخصیت بزرگوار را حس خواهند کرد،   اما به نظر نمی ‌رسد روند عقلانیت در کشور ضربه بخورد. شخصیت‌های میانه‌ رو و طرفدار عقلانیت با توجه به حمایت ‌ها و استقبالی که از این افراد می ‌شود در می یابند که نباید خود را از این حمایت‌های مردمی دور کنند.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد : مسیر اصلاح و اعتدال در کشور ادامه خواهد داشت و میزان استقبال مردم از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به خوبی تأیید کننده این مساله است.