کد خبر: ۱۴۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۰

آیا ترامپ خرید هواپیماهای جدید ایران را دچار مشکل می‌کند؟

ناوگان هوایی کشور نزدیک به چهل سال است که شاهد ورود هواپیمای جدیدی از این دست نبوده و قطعاً بازاری که در قبضه هواپیماهای روسی و توپولف‌های بدسابقه بود اکنون هواپیماهایی مجهز و ایمن را با آغوش باز می‌پذیرد. اما مخالفان این خریدها اکثراً همان مخالفان دولت درسایرعرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستند که با هر بهانه و خبر

ناوگان هوایی کشور نزدیک به چهل سال است که شاهد ورود هواپیمای جدیدی از این دست نبوده و قطعاً بازاری که در قبضه هواپیماهای روسی و توپولف‌های بدسابقه بود اکنون هواپیماهایی مجهز و ایمن را با آغوش باز می‌پذیرد. اما مخالفان این خریدها اکثراً همان مخالفان دولت درسایرعرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستند که با هر بهانه و خبر

جدیدی پرونده‌ای تازه برای مخالفت‌هایشان با دولت باز می‌کنند تا هیاهویی به پا کرده و هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 نزدیک‌تر می‌شویم این صداها بلندتر می‌شود.

دلایل مخالفان خرید هواپیما حتی از انگیزه مخالفتشان هم جالب‌تر است و اعتقاد دارند که می‌توان با هزینه‌ای که صرف ایمن شدن و نوسازی ناوگان هوایی کشور شده کارهای واجب تری انجام داد. اما چه کاری واجب‌تر از حفظ جان و برقراری امنیت برای مردم کشور است. چرا همیشه باید دست التماس ناوگان هوایی پیر کشور جلو روس‌ها دراز باشد و چشم امیدمان به هواپیماهای فرسوده روسیه بوده تا شاید با کمی احترام هواپیمایی کمتر استفاده شده را در اختیار ما قرار دهند.

استقبال ایرباس و بوئینگ از قرارداد

شرکت‌های ایرباس و بوئینگ در یک سال گذشته پس از برجام با اشتیاق فراوان و در رقابتی فشرده با همدیگر سعی بر این داشتند که بتوانند سهم بیشتری از بازار فروش هواپیما به ایران را در اختیار بگیرند و حتی یکی از انتقادات دونالد ترامپ کاندیدای پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به باراک اوباما موفقیت نسبی ایرباس نسبت به بوئینگ بود. ترامپ که خود از بازرگانان و فعالان اقتصادی آمریکاست قطعاً از اهمیت این قراردادها و نفعی که برای شرکت بوئینگ دارد خبردارد و خبرهایی که درباره لغو قراردادها به گوش می‌رسد بیشتر شبیه به یک پُز سیاسی است تا برنامه اصلی و بلندمدت دولت آینده آمریکا و از این‌رو فابریس برژیر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرباس با رد شایعات مربوط به تاثیر ترامپ در قرارداد بین ایران و ایرباس گفت: ایرباس همه مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده و اجرای این قرارداد با تحویل اولین فروند آغاز شده است.

       ترامپ و رؤیارویی با اروپا و روسیه

توافق هسته‌ای ایران یا برجام یک توافق چندجانبه بود به این معنی که به جز آمریکا و ایران کشورهای دیگری هم این توافق را حمایت و رعایت می‌کنند. شعارهای پوچ و عوام‌فریبانه ترامپ در زمان انتخابات در مورد لغو برجام و برخی سخنان وی پس از پیروزی در انتخابات واکنش‌های منفی بی‌شماری را در بین متحدان خارجی آمریکا و همچنین مخالفان داخلی ترامپ به وجود آورد که ایران توانست از این دودستگی نهایت استفاده را برده و به این اطمینان برسد در صورتی که ترامپ بخواهد کار غیرعاقلانه‌ای را انجام دهد به هیج وجه از حمایت دوستان سابق و منتقدین فعلی خود برخوردار نخواهد بود و حتی این افراد به سمت موضع ایران و روسیه بیش از پیش کشیده خواهند شد.

موضع کشور آمریکا لحظه به لحظه با نزدیک شدن ترامپ به کاخ سفید در حال تضعیف شدن در سطح جهانی است و گویا روسیه به خوبی نسبت به این موضوع آگاهی داشته و سعی دارد تا هرچه بیشتر خودرا در این فضا به عنوان قدرت اول مطرح کرده تا از اختلاف و هراسی که بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش افتاده نهایت استفاده را ببرد.

دونالد ترامپ در مدت کوتاهی که از حضورش در عرصه سیاسی آمریکا می‌گذرد نشان داده که در کنار تمام شعارهای عوام فریبانه‌اش نگاهی هم به رونق تجارت آمریکا دارد زیرا می‌داند که با رونق اقتصاد آمریکا آینده سرمایه‌گذاری‌های وی در این کشور هم در بلندمدت تأمین خواهد شد و ترامپ کسی نیست که تمام سرمایه و تجارتش را بر روی میز هشت ساله ریاست‌جمهوری آمریکا قمار کند و قطعاً همان‌گونه که نشان داده از تمام موقعیت‌های به وجود آمده در زندگی‌اش برا افزایش ارزش افزوده سرمایه‌هایش استفاده می‌کند؛ چه این موقعیت افتتاح یک کارخانه  باشد و چه هشت سال ریاست بر بزرگتری اقتصاد رو به روشد جهان.

        اثرات حمایت داخلی از خرید هواپیماهای جدید

برخلاف آنچه که در چندماه اخیر از طرف منتقدان دولت شاهد بودیم باید به این نکته توجه داشت که دود آتشی که ترامپ در حال روشن کردن است به چشم تمام ما خواهد رفت واگر در داخل کشور همبستگی و اتحادی در مقابله با کارشکنی‌های احتمالی آینده دولت جدید آمریکا درباره موضوع برجام و سایر توافقات و قراردادهای پسابرجامی وجود نداشته باشد در درجه اول این اقتصاد کشور است که ضربه آن‌را خواهد خورد. چالش به وجود آمده به خاطر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا می‌تواند سنگ محک مناسبی برای بررسی عیار وطن پرستی مخالفان داخلی باشد که آیا اجازه می‌دهند موضع ایران در توافق‌ها تضعیف شود و یا این‌که با حمایت از دولت قانونی کشور همانگونه که مقام معظم رهبری هم بارها بر آن تأکید داشته‌اند نقشه‌های مجلس سنای جمهوریخواه و لابی‌های صهیونیست آمریکا درباره منزوی کردن ایران در منطقه را نقش بر آب می‌کنند.

قطعاً اولین گروهی که از تحریم‌های مجدد ایران و کارشکنی بر سر توافقات و مبادلات تجاری و بانکی ایران با سایر کشورها نفع می‌برد رژیم اشغالگر فلسطین و جبهه مرتجع برخی کشورهای عربی منطقه هستند که با به نتیجه رسیدن برجام شاهد خروج ایران از موضع دفاعی و انزوای چندین ساله بوده و این بار با ایرانی مواجه شده‌اند که نقشی بسیار اثرگذار در مسائل مهم منطقه‌ای از قبیل سوریه و یمن و بازار نفت دارد.

با توجه به علاقه شدید دونالد ترامپ و برخی از اعضای اصلی کابینه آینده وی به رژیم اشغالگر قدس باید تمام کارشناسان و مسؤولین کشور بدانند که با هیولای جدیدی روبه‌رو هستند که قصد دارد با تضعیف محور موفقیت و تحریم‌های بیشتر بر ضد کشورهای حامی مقاومت فضا برای دسیسه‌های جدید در فلسین اشغالی را فراهم کنند و به ساخت و سازهای جدید و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی جان تازه‌ای بدهند و این میسر نیست مگر با برپایی جنجال‌های خبری و انحراف افکار عمومی نسبت به برخی اختلافات داخلی کشورها.

این‌که ترامپ می‌تواند بر روی قراردادهای خرید هواپیمای ایران اثرگذار باشد یا خیر یک نکته است و این‌که چرا این خبر باعث ایجاد شور و نشاط در بین برخی منتقدان دولت شده است نکته دیگری است. آیا خرید هواپیماهای جدید آن‌هم با شرایطی بسیار مناسب و تخفیف‌های زیادی که طرف ایرانی گرفته است و شرایط پرداختی که شاید هیچ دولتی تا کنون موفق به عقد این‌گونه قرارداد نشده است یعنی اشتباه؟ آیا ورود این هواپیماها که علاوه بر ایجاد امنیت و حفظ جان مسافرین می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری شده و باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری به داخل کشور می‌شود نقطه ضعف دولت حسن روحانی محسوب می‌شود؟ اگر پاسخ هرکدام از این سوالات منفی است پس باید منتقدین این طرح درباره افکار و نظرات خود تجدیدنظری جدی داشته باشند و بدانند که در سال‌های آینده مردم با استفاده از این هواپیماها چه کسانی را به یاد خواهند آورد؟ آیا منتقدین خرید هواپیماها را به یاد می‌آورند یا دولت حسن روحانی که این طرح را عملی کرد و تحریم‌های هوایی ایران را بعد از ده‌ها سال شکست؟