کد خبر: ۱۴۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۰۲

آیا وحید دستجردی گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات می شود؟

در این میان آن ها بی تمایل نیستند تا یک گزینه ای را که دارای ویژگی های خاص باشد و بتواند رأی اکثریت جامعه را به سمت خود جلب کند معرفی کنند؛ گزینه ای مانند مرضیه وحید دستجردی ، که نه تنها سابقه مدیریتی چند ساله ای در سطح وزارت را در کارنامه خود داراست، بلکه از جنبه های دیگر نیز شاید در میان اصولگرایان مورد حمایت و طرفداری قرار بگیرد.
 در این میان آن ها بی تمایل نیستند تا یک گزینه ای را که دارای ویژگی های خاص باشد و بتواند رأی اکثریت جامعه را به سمت خود جلب کند معرفی کنند؛ گزینه ای مانند مرضیه وحید دستجردی ، که نه تنها سابقه مدیریتی چند ساله ای در سطح وزارت را در کارنامه خود داراست، بلکه از جنبه های دیگر نیز شاید در میان اصولگرایان مورد حمایت و طرفداری قرار بگیرد. یکی از الویت های مهم وحید دستجردی هم برای جلب یاران اصولگرایش و هم رأی مردم ، ایستادگی او در مقابل محمود احمدی نژاد در دوران وزارتش بوده است. از طرفی نیز با زن بودنش می تواند آرای زنان جامعه را جذب کند.

بر آن شدیم تا در رابطه با احتمال این که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آتی با کاندیدای زن به عرصه رقابت بیایند با کارشناسان سیاسی به گفت و گو بپردازیم که در ذیل باهم می خوانیم.

    ورود با کاندیدای زن به دلیل تعصبات اصولگرایان بعید است

حجت الاسلام مصطفی درایتی، فعال  سیاسی و مشاور رئیس جمهوری دولت اصلاحات به نوآوران گفت: اگر اصولگریان بخواهند با کاندیدای زن وارد عرصه رقابت انتخابات آینده شوند، شاید نقش حرکتی آن ها خوب باشد و ورود اصولگرایان با گزینه خانم در انتخابات یک قدم مثبتی باشد ، اما نامهربانی این جریان سیاسی با زنان همواره دیده و تجربه شده است .

درایتی در رابطه با این که آیا اصولگرایان با کاندیدای زن به اجماع می رسند یا خیر، افزود: با توجه به  یک سری تعصب ها و  چارچوب هایی که میان اصولگرایان وجود دارد ، بعید به نظر می رسد که این جریان با یک چهره زن وارد عرصه رقابت انتخابات آتی شود.

او همچنین در مورد این که چنین حرکتی به لحاظ فرهنگی چه تأثیری در جامعه دارد، ادامه داد: جامعه ایران تاکنون  کم تر شاهد حضور برجسته زنان در عرصه سیاست بوده، اما اگر این اتفاق بیافتد به لحاظ فرهنگی مناسب است .

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: اگر اصولگرایان به اجماع برسند و اگر گزینه زن بتواند صلاحیت مورد نظر شورای نگهبان را بدست آورد ،در مجموع چنین سیاستی شاید مطلوب باشد .هر چند هر زنی هم وارد عرصه رقابت شود نمی تواند در جامعه ما به پیروزی نهایی برسد.

    مهم انرژی سیاسی است نه جنسیت

محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز به نوآوران گفت: انتخابات ، عرصه رقابت است و باید بهترین ها در این صحنه باشند تا بتوانند با ارائه سوابق مدیریتی برنامه های پیشنهادی خود را برای آینده کشور به نمایش بگذارند.

منصوری در ادامه به احتمال این که مرضیه وحید دستجردی کاندیدای ریاست جمهوری می شود، اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی اگر شورای نگهبان دستجردی را تأیید کند ، او یک گزینه جدی برای انتخابات می شود ، چرا که دستجردی عملکرد خوبی در دوران وزارتش داشت . از طرفی نیز می توان این طور پیش بینی کرد که حضور زن برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری در کسب  آرای مردم موفق خواهد شد.

او در ادامه افزود: اما فکر نمی کنم اصولگرایان در انتخاب یک گزینه مناسب برای انتخابات آتی به اجماع برسند.  

این نماینده مجلس همچنین در مورد این که مشکل کشور ، مشکل جنسیت کاندیدا نیست، گفت: به نظر من کسی که می خواهد وارد عرصه رقابت انتخابات آینده شود باید دارای انرژی سیاسی بالایی باشد تا بتواند سکان رهبری دولت را به دست بگیرد و آن را با سیاست های داخلی و خارجی هماهنگ کند و جلو ببرد ولو این که این شخص یک خانم باشد.

    اصولگرایان در انتخاب کاندیدا به اجماع نمی رسند

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به نوآوران گفت: با توجه به تجارب انتخابات گذشته، گزینه های مطرح در سه ماه آخر انتخابات تعیین می شوند که بر همین اساس در حال حاضر اصولگرایان نیز در مرحله اجماع برای رسیدن به گزینه واحد هستند؛ اما چنانچه تجربه می شود، آن ها هیچ وقت به اجماع نخواهند رسید.

همچنین او در ادامه افزود: بعید به نظر می رسد که اصولگرایان با یک چهره زن وارد عرصه رقابت انتخابات آینده شوند.

    بعید می دانم اصولگرایان با گزینه زن وارد عرصه رقابت شوند

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی و معاون حزب مؤتلفه اسلامی نیز به نوآوران گفت: بعید می دانم که اصولگرایان یک گزینه زن را برای انتخابات آینده در نظر بگیرند .

ترقی در جواب این سوال که طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان ،کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری معنی ندارد و شورای نگهبان هیچ گاه واژه رجل سیاسی را در قانون اساسی تفسیر نکرده است و هر گاه زنی رد صلاحیت شده به خاطر نداشتن صلاحیت عمومی بوده است، گفت: احتمال این که زنان در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرند ، بسیار ضعیف است.