کد خبر: ۱۴۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۵

برجام 700 میلیون دلار به سلامت مردم کمک کرد

 قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از برجام، هزینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی 7 تا 12 درصد کم شد و حذف تحریم‌ها 700 میلیون دلار پول کشور را برای سلامت مردم آزاد کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر ایرج حریرچی افزود: اتفاقاتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بین‌المللی رخ می‌دهد در دو سطح، روی وضعیت خدمات سلامت تأثیرگذار است، یکی تأثیر شرایط عمومی، اقتصادی و اجتماعی بر نظام سلامت و دیگری تأثیر مستقیم آنها بر مسائل اختصاصی حوزه سلامت. وی گفت: وقتی در کشور تورم باشد، رشد اقتصادی منفی باشد و تولید ناخالص ملی رشد منفی داشته باشد، سطح سلامت خانوارها کاهش پیدا می‌کند. شاخص‌ها نشان می‌دهد، خانواده‌ها در این شرایط درآمدشان را بیشتر به خوراک و مسکن اختصاص می‌دهند و از هزینه‌های بهداشت و درمان، آ‌موزش، فرهنگ و تفریح کم می‌کنند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: یکی از مسائلی که قبل از برجام و قبل از شروع فعالیت دولت تدبیر و امید وجود داشت، این بود که به خاطر فشارهای اقتصادی، تورم و سایر محدودیت‌های اقتصادی، بسیاری از مردم استفاده از خدمات بهداشتی - درمانی را به اجبار کاهش داده بودند و در این شرایط ناخواسته مردم در گرفتن خدمات سرپایی و حتی خدمات بستری که اجبار بیشتری دارند، محدودیت‌هایی برای خودشان ایجاد کرده بودند و کمتر مراجعه می‌کردند. وی با اشاره به اقدامات دولت بخصوص پس از برجام گفت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بهبود شاخص‌های اقتصادی مانند کنترل تورم و رشد اقتصادی و با توجه به حمایت دولت از بخش سلامت و بخصوص پس از برجام، بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی - درمانی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
 
حریرچی ادامه داد: این مسأله باعث شد تا حد زیادی مخاطرات مالی ناشی از خدمات سلامت که برای عده زیادی از مردم باعث هزینه‌های کمرشکن سلامت و فقر می‌شد و هزینه‌های پرداخت از جیب آنها را برای سلامت افزایش می‌داد، کاهش یافت.
 
برجام 7 تا 12 درصد از هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی خارجی را کم کرد
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خود برجام نیز اثرات مستقیمی بر نظام سلامت داشت، تحریم‌ها باعث شده بود خریدهای خارجی با سختی مواجه شود و شرکت‌های داخلی مجبور شوند، خریدهای خود را با 7 تا 12 درصد هزینه بیشتر وارد کنند، پس از برجام این هزینه‌های اضافه حذف و داروهای خارجی نه تنها افزایش قیمت نداشتند بلکه با کاهش قیمت محسوس نیز مواجه شدند.
 
وی گفت: علاوه بر آن در قدم اول بعد از برجام با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، 700میلیون دلار برای خریدهای بخش سلامت آزاد شد. حریرچی گفت: بعد از برجام همچنین ارتباطات شرکت‌های فعال در حوزه سلامت با بانک‌های بین‌المللی بیشتر شد و هزینه فعالیت اقتصادی در حوزه سلامت کاهش یافت. وی افزود: علاوه بر آن حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی که متأثر از ارتباطات علمی است، پس از برجام توسعه یافت.
 
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در دوران پسابرجام رویکرد دولت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به طرف تولید دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به انتقال دانش و تکنولوژی بوده است و همین رویکرد باعث شده در یکسال گذشته واردات این کالاها افزایش نیابد. وی گفت: بعد از برجام بر اثر تعاملات بین‌المللی جدیدی که فراهم شده، بازارهای صادراتی جدیدی هم به دست آورده ایم، مثلاً صادرات دارو برای کشورهایی مثل روسیه و چند کشور همسایه افزایش یافت.
*روزنامه ایران