کد خبر: ۱۵۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۷

کاهش 23 درصدی اراضی تحت اشغال داعش در سوریه و عراق

 موسسه تحقیقاتی «ای اچ اس مارکیت» در گزارش خود تاکید کرد گروه تروریستی داعش در سال 2016 حدود یک چهارم ( 23٪) اراضی تحت اشغال خود را در سوریه وعراق از دست داده به طوری که این عقب نشینی تهدید برای آن به حساب می آید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این موسسه تحقیقاتی که مقر آن در لندن است در این گزارش اعلام کرد در سال 2016 مساحت داعش در این دو کشور بالغ بر 78 هزار کیلومتر بود که به 60 هزار و400 کیلومتر مربع تقریبا معادل مساحت کره شمالی کاهش یافت.

مساحت اراضی تحت تسلط داعش در سال 2015 هم 14٪ یعنی از 90 هزار و800 کیلومتر مربع به 78 هزار کیلومتر مربع کاهش یافت.

مفسر یک موسسه تحقیقاتی «کولومب ستراک» در این گزارش گفت: داعش در سال 2016 ضررهای بی سابقه ای در اراضی تحت اشغال خود به ویژه در مناطق اصلی اش دیده است.
داعش با وجود این کاهش، مجددا شهر باستانی تدمُر سوریه ثبت شده در فهرست سازمان جهانی یونسکو را در دسامبر ( آذر) طی حمله ای غافلگیرانه اشغال کرد و از مهمترین شهرهای تحت اشغال داعش دابق و منبج در سوریه ، الرمادی والفلوجه در سوریه است.
این گزارش افزود: کاهش اراضی منجر به شکاف هایی در صفوف تروریست ها در خصوص چگونگی پاسخ به این جنایات شد که تهدیدی برای داعش است.

لودوویکو کارلینو مفسر دیگر این موسسه گفت: این شکست ها، داعش را در معرض خطر شکاف هایی در میان تروریست های رقیب در سوریه و حتی امکان انفجار داخلی قرار داد.
در این مطالعه در خصوص شهر موصل آخرین پناهگاه داعش در عراق آمده است: نیروهای عراقی می توانند شهر را به طور کامل قبل از نیمه دوم سال باز پس گیرند.

اما در خصوص عقب راندن داعش از الرقه، پناهگاه اصلی آن در سوریه به نظر می رسد این ماموریت از ماموریت عقب راندن وی از موصل سخت تر است زیرا این شهر قلب داعش است.
با وجود پیشروی های زیاد نیروهای ارتش عراق وسوریه در مبارزه با داعش طی سال های اخیر، هنوز الرقه در سوریه و بخش هایی از موصل تحت اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد.
*ایرنا