کد خبر: ۱۵۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۵

پوتین دوباره رئیس جمهور روسیه می شود؟

 دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: می خواهم ولادیمیر پوتین برای یک دوره دیگر نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند. این سخن پسکوف گمانه زنی برای شرکت مجدد ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری رو تقویت کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از  روسیا سگودنیا روز جمعه با اشاره به سخنان پسکوف احتمال شرکت رئیس جمهوری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 روسیه را بعید ندانست.
 
وی همچنین در باره امکان شرکت آلکسی ناوالنی وبلاگ نویس مخالف دولت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اطمینان دارم، وجود مخالفان باتجربه که بتوانند در انتخابات با پوتین رقابت کنند، می تواند برای روسیه سودمند باشد.
 
وی در همین حال از اظهار نظر در باره تضمین امکان شرکت ناوالنی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه خودداری کرد و افزود: فقط رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات چنین حقی را دارد.
 
ناوالنی از دو سال پیش به ارتکاب فساد مالی متهم شده و مراحل محاکمه وی جریان دارد.
مطابق قوانین روسیه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید سوء پیشینه کیفری یا سابقه حبس نداشته باشند.
 
اظهارات تازه پسکوف به این دلیل اهمیت دارد که چندی پیش اخباری مبنی بر احتمال کناره گیری پوتین از مسئولیت کنونی و برگزاری زودهنگام انتخابات در سال 2017 به صورت گسترده در رسانه ها بازتاب یافت که با تکذیب همراه شد.
 
پوتین نیز اواخر سال 2016 اعلام کرده بود که در مورد نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 در زمان مناسب اعلام نظر خواهد کرد.
 
وی سال گذشته نیز در پاسخ به پرسش یک خبرنگار آمریکایی که تا چه زمانی می خواهید بر سر قدرت بمانید؟ گفت: قصد ندارم اصول مربوط به دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی روسیه را نقض کنم.
 
پوتین که سومین دوره ریاست جمهوری خود را پس از یک دوره فاصله بعد از ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف سپری می کند، افزود: اینکه چه مدت این مسئولیت طول بکشد به دو عامل اوضاع کشور و جهان و همچنین روحیه من بستگی خواهد داشت.
 
بر اساس قانون اساسی روسیه، یک فرد می تواند دو دوره متوالی رئیس جمهوری این کشور باشد و پوتین نیز این امکان را دارد که در انتخابات سال 2018 نیز نامزد شود.
 
ولادیمیر پوتین از 31 دسامبر 1999 به مدت دو دوره چهار ساله رئیس جمهوری روسیه بود و پس از آن به مدت چهار سال تا 2012 و طی دوره ریاست جمهوری مدودیف، نخست وزیر این کشور شد.
 
پوتین از آغاز دوره سوم ریاست جمهوری خود (مارس 2012)، مدودیف را به عنوان نخست وزیر روسیه منصوب کرد و مطابق قانون اساسی نیز می تواند براساس اصلاحات انجام شده یک دوره دیگر شش ساله، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.
*