کد خبر: ۱۵۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۵

حادثه پلاسکو زنگ خطری برای تهران

نایب رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران، با اشاره به وجود بحران نهفته در پایتخت افزود: حادثه پلاسکو و ابعاد گسترده آن، زنگ خطری برای آینده تهران است.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حسن کاظمی با اشاره به حادثه روز گذشته ساختمان پلاسکو گفت: اسکلت فلزی ساختمان پلاسکو، پوشش عایق نداشت و همین موضوع، موجب گسترش آتش سوزی شده است؛ همچنین، علاوه بر عدم رعایت بهره گیری از پوشش عایق، به روز رسانی تاسیسات و سیستم برق رسانی در این بنا مورد توجه قرار نگرفته بود؛ درحالی که ساختمان های قدیمی باید، در مقابل آتش سوزی، نیروهای جانبی و ثقلی هم ایمن شوند.

به گفته وی، برای ارتقای ایمنی شهرها در پیش از حوادث، حین و پس از آن، باید تمهیداتی درنظر گرفته شود که در ایران متاسفانه، به بخش پیش از بحران هیچ توجهی نمی شود.

رئیس انجمن مهندسان عمران تهران، وقوع حادثه پلاسکو را زنگ خطر مهمی برای ایمنی شهرتهران دانست و گفت: اگر وسایل مورد نیاز برای اطفای حریق، به درستی در طبقات این پاساژ تعبیه می شد، اکنون شاهد چنین حادثه ای نبودیم.

کاظمی افزود: سخنگوی سازمان آتش نشانی در مصاحبه ای اعلام کرد که این سازمان، بارها به مسئولان مجتمع درباره عدم امنیت این بنا در مقابل حوادث احتمالی هشدار داده بوده؛ اما متاسفانه اقدامی ازسوی آنها انجام نشده بود.

وی اظهار داشت: بی توجهی مسئولان این مجتمع به اخطارهای مکرر سازمان آتش نشانی در حالی انجام شد که در کشورهای توسعه یافته، ساختمان ها پس از بهره برداری هم، نگهداری و تعمیر می شوند و حتی ساختمان هایی با عمر ۱۰۰ سال، به جدیدترین نکات ایمنی، تجهیز و ساختمان ها هوشمند می شوند.

این عضو سازمان نظام مهندسی به اهمیت بهره گیری از دانش و تخصص مهندسان ذی صلاح در تعمیر و نگهداری ساختمان های تجاری و مهم شهری اشاره کرد و گفت: باید کارگروهی از مهندسان خبره، ایمنی، تاسیسات و سیستم کشی برق ساختمان های مهم شهری را بر عهده گیرند تا شاهد کاهش حوادث این چنینی باشیم.

وی بیان کرد: در ساخت و سازهای جدید هم باید، از حضور مجریان ذی صلاح استفاده شود که متاسفانه شهرداری به بهانه افزایش هزینه سازندگان در این زمینه، با سازمان نظام مهندسی همکاری نمی کند و این موضوع می تواند امنیت شهر را دچار بحران کند.

این کارشناس حوزه ساختمان تصریح کرد: کاهش هزینه های ساخت و ساز، در جهت منافع سازندگان است و درنهایت، به ضرر مصرف کننده نهایی تمام می شود.

کاظمی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری، جوازهایی را برای ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران صادر می کند که بحث اطفای حریق در آنها جدی گرفته نمی شود و با وجود آنکه باید برای ساختمان های بالای ۱۲ طبقه؛ هلی پد(فضایی برای فرود هلی کوپتر) در پشت بام ساختمان تعبیه شود؛ اما چنین موضوعی رعایت نمی شود.

به گفته رییس انجمن مهندسان عمران، دو سال پیش بر اساس پیشنهاد سازمان آتش نشانی، تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی و این سازمان به امضا رسید تا از توانمندی مهندسان مکانیک و تاسیسات برای ساخت و ساز ساختمان های در حال ساخت استفاده شود که اگر مفاد این تفاهم نامه به خوبی اجرایی شود، شاهد کاهش حوادث ساختمانی خواهیم بود.

وی بیان کرد: حادثه پلاسکو تنها در یک ساختمان تجاری پایتخت رخ داد و نیروهای امدادی باگذشت یک روز، همچنان در حال آوار برداری ساختمان هستند،  این موضوع هشداری برای زلزله احتمالی در تهران است که می تواند ابعاد بسیار گسترده تری داشته باشد.

کاظمی اضافه کرد: باید از مسئولان شهر تهران این سوال پرسیده شود که قوانین و مقررات ملی ساختمان تا چه میزان برای کاهش خسارات زلزله احتمالی در این کلانشهر اجرایی می شود.
*مهر