کد خبر: ۱۵۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۲

رسیدگی ویژه به حادثه «پلاسکو»

روز پنجشنبه رئیس جمهوری در پیام تسلیت خود سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران را «اندوهبار و تأمل انگیز» خواند و نوشت: «اما حماسه‌ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند  و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.»
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی در پیام تسلیت خود تصریح کرد: «اینجانب از تلاش همه امدادگران، آتش‌نشانان و واحدهای پزشکی، انتظامی و نظامی که به مدیریت این حادثه و خدمت به آسیب دیدگان شتافتند، تشکر می‌کنم و با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه غمبار، برای عزیزانی که با ایثار جان خود به نجات همنوعان خود شتافتند، از درگاه خداوند منان، رحمت و رضوان مسألت می‌کنم و از همه هم‌میهنان عزیز  درخواست می‌کنم که برای نجات و عافیت مجروحان حادثه، در این ساعات نیایش در شب جمعه دعا کنند.» حسن روحانی همزمان در دستوری که خطاب به وزیر کشور صادر کرد از وی خواست: «در اسرع وقت،‌ علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

مأموریت  لاریجانی به کمیسیون‌ها
 
همزمان علی لاریجانی هم با صدور پیامی «شهامت و فداکاری آتش نشانان در عملیات امداد و نجات» را تحسین کرد. در پیام وی آمده است: «شهامت و فداکاری آتش نشانان که درعملیات امداد و نجات مردم،خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداکاری و رشادت و از جان گذشتگی تلاشی جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انسانی را به تحسین و ستایش معطوف می‌سازد. فرزندان شجاع و دلاور ملت در این حماسه به نبرد با آتش رفتند و بطور یقین نام و آوازه آنان تا ابد در تاریخ این ملت جاودان خواهد ماند.» رئیس مجلس در پیام خود تاکید کرده است: «ضرورت دارد ستاد بحران و نیروهای امدادرسان در اسرع وقت بطور جدی به وضعیت خسارت دیدگان، مصدومان و جان باختگان اقدام کنند و  کلیه دستگاههای امدادی، انتظامی و خدمات شهری موظفند تا برقراری شرایط عادی در محل حادثه به انجام وظایف اقدام کنند.»
 
وی همچنین  به کمیسیون‌های عمران،اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازند. علی لاریجانی بعدازظهر روز پنجشنبه هم در تماس‌های تلفنی با وزرای کشور و بهداشت و درمان ،شهردار و استاندار تهران، رئیس اورژانس کشور و دیگر مسئولین سازمان‌های امداد و نجات آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را مورد بررسی قرار داد.

دستور ویژه دادستانی
 
جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز از جمله مقاماتی بود که در ساعات اولیه فرو ریختن ساختمان پلاسکو در محل حاضر شد. وی در بازدید خود از محل حادثه از صدور مجوز قضایی تخریب ساختمان‌های اطراف پلاسکو در صورت نیاز به منظور تسریع در روند امداد رسانی به مصدومان و محبوسان در این ساختمان خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد جلسه کمیته مدیریت بحران تهران که درپی این حادثه تشکیل جلسه داد نیز اظهارداشت: گزارشی از حادثه ساختمان پلاسکو در جلسه کمیته ارائه شد و همه مسئولانی که در جلسه حضور داشتنند بر تسریع در امدادرسانی تأکید کردند. جعفری‌دولت آبادی اظهار داشت: ما از لحاظ قضایی به مسئولان محلی شهرداری مجوز دادیم اگر جایی لازم است تخریب شود و برای ورود به محل و نجات امدادگران مجوزهای لازم داده شده است.

ساختمان پلاسکو دقایقی بعد از ساعت 11 روز پنجشنبه بر روی فضای روانی و رسانه‌ای ایران آوار شد. آواری که همه را به واکنش واداشت. سیل پیام‌های تسلیت مسئولان و مقامات از یک سو و شروع اقداماتی برای ایجاد کمیته‌های مختلف اداره بحران از اولین واکنش‌ها به فرو ریختن ساختمان پلاسکو بود. پیام تسلیت رؤسای قوای مجریه و مقننه از مهم‌ترین این پیام‌ها بود. حسن روحانی و علی لاریجانی همچنین برای امداد به حادثه دیدگان و همین طور بررسی دلایل وقوع این حادثه دستوراتی هم صادر کردند.
 
دولت شنبه را عزای عمومی اعلام کرد
 
ظهر دیروز هیأت دولت در پی حادثه ساختمان پلاسکو با صدور اطلاعیه‌ای، روز شنبه (امروز) را عزای عمومی اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: «حادثه تلخ و اندوهبار آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش‌نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تأسف و اندوه فراوان گردید. در این سانحه دردناک و تأسف‌بار جلوه‌ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش‌نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند.» اطلاعیه یاد شده تأکید کرده است: «هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگمردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان‌باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه 1395 را عزای عمومی اعلام می‌کند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می‌نماید.»
 
بسیج امکانات دولتی
 
در دقایق ابتدایی فرو ریختن ساختمان پلاسکو مسئولان و مقامات زیادی  از جمله معاون اول رئیس جمهوری، وزرای کشور و بهداشت، استاندار تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران در محل حاضر شدند. اسحاق جهانگیری ضمن بازدید از حادثه حریق و ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: «این حادثه، حادثه تلخ و تکان‌دهنده‌ای بود که باورپذیر نیست چرا که یک ساختمان بزرگ دچار حریق شده و فروریخت.» وی ادامه داد: «متأسفانه در جریان امدادرسانی در این سانحه، تعدادی از نیروهای زحمتکش آتش‌نشانی در این ساختمان گرفتار شدند و تمام امکانات دولت در کنار ملت خواهد بود و دولت تمامی امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا در اولین فرصت آواربرداری این ساختمان به اتمام برسد.» عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در حاشیه بازدید خود از محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو با حضور در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال این حادثه، امدادرسانی و رسیدگی به حادثه آغاز شده و در حال حاضر عملیات امداد و نجات ادامه دارد. وی با بیان اینکه در مرحله دوم باید علت این حادثه مشخص شود، گفت: «تاکید داریم که حتماً باید با خاطیان این ماجرا و دستگاه‌ها و نهادهایی که قصور داشته‌اند برخورد شود.» در ابتدای بازدید رحمانی فضلی، نمایندگان دستگاه‌های امدادی گزارشی اجمالی از حادثه را به وی ارائه کردند. وزیر کشور البته تا شامگاه پنجشنبه دو بار دیگر هم با حضور در محل حادثه در جریان عملیات امداد و نجات قرار گرفت.
 
سیدحسن قاضی زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نیز در جریان این بازدید گفت : بیمارستانهای تهران به ویژه بیمارستانهای نزدیک به محل حادثه در آمادگی کامل هستند. وی با اشاره به اینکه اورژانس و پزشکان در محل این حادثه مستقر هستند، افزود: «23 نفر از مصدومان به مراکز درمانی انتقال داده شدند که وضعیت یک نفر از آنها مناسب نیست». قاضی زاده‌هاشمی ادامه داد: «همه امکانات موجود بسیج شده و امیدوارم تعداد مصدومان افزایش نیابد.»
 
مقامات نظامی در میدان امداد
 
قبل از ظهر روز جمعه نیز ساختمان فرو ریخته پلاسکو شاهد حضور سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران بود. وی با حضور در محل حادثه، در جریان فعالیت های نیروهای عملیاتی مستقر در محل حادثه قرار گرفت. امیر پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش نیز دیگر مقام بلندپایه نظامی بود که  ظهر جمعه با حضور در محل عملیات آواربرداری واقع در شمال ساختمان پلاسکو در پارکینگ پاساژ کویتی‌ها در جریان عملیات امداد و نجات و آوار برداری قرار گرفت. وی در جریان بازدید خود در جمع خبرنگاران گفت: «از همان ابتدا ارتش آمادگی خود را به لحاظ فرستادن نیروهای امدادی و تجهیزات و همچنین پذیرش مصدومان در بیمارستان‌هایش اعلام کرد و حتی در جلسه ستاد بحران نیز شرکت کردیم.» جانشین فرمانده کل ارتش همچنین از اعلام آمادگی ارتش برای کمک به امدادرسانان پلاسکو خبر داد.
 
 جلسه ویژه نمایندگان تهران
 
ظهر دیروز همچنین نماینده مردم تهران در مجلس از بررسی و روند رسیدگی به حادثه پلاسکو در جلسه ستاد بحران با حضور تعدادی از نمایندگان تهران در محل حادثه پلاسکو خبر داد. محسن علیجانی  با بیان این مطلب اظهار کرد: در این جلسه که با حضور وزیر کشور برگزار شد تعدادی از نمایندگان تهران، مسئولان نیروی انتظامی و آتش نشانی، شهردار تهران و فرمانده کل سپاه حضور داشتند. وی افزود: در این جلسه ضمن بررسی نهایی موضوع، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف انجام شد که هرچه سریعتر بتوانند رسیدگی‌های لازم را انجام دهند. نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: احتمال زیاد روز شنبه در سطح هیات رئیسه مجمع نمایندگان تهران و مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهیم داشت تا مجلس هم از جایگاه خود بررسی‌های لازم را انجام دهد.
 
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی این حادثه را تسلیت گفت.
 
  تمهیدات امنیتی سفارتخانه‌ها
 
یکی از موضوعاتی که از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه مورد توجه قرار گرفت، موضوع امنیت سفارتخانه‌های اطراف ساختمان پلاسکو بود. هر چند در همان ابتدا اعلام شد که این سفارتخانه‌ها بسرعت تخلیه شده‌اند اما در ادامه بحث درباره امنیت این مکان‌ها سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تمهیدات ایمنی و امنیتی سفارتخانه‌های اطراف پلاسکو توضیحاتی ارائه کرد. وی شامگاه پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاران در این رابطه گفت: «از دقایق اولیه  وقوع این حادثه، وضعیت سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و بریتانیا که فاصله اندکی تا ساختمان پلاسکو داشتند با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی و همچنین نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه، مورد توجه لازم  قرار گرفت و تمامی آنها در تماس و رایزنی‌های فوری، خوشبختانه کلیه تمهیدات ضروری را از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آوردند.» وی افزود: «هر آنچه لازم بود در یک هماهنگی و همراهی به موقع واحد‌های مزبور  با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های یاد شده به اجرا گذاشته شد و در حال حاضر  وضعیت این سه سفارت تحت کنترل‌های کامل و لازم ایمنی و امنیتی قرار دارد.»
 
همدردی مقامات در فضای مجازی
 
بازار واکنش‌های مجازی به حادثه پلاسکو از همان ساعات اولیه وقوع حادثه داغ بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از جمله اولین مقاماتی بود که در توئیتر خود به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت: «ملت ایران در سوگ و ستایش روح از خود گذشتگی امدادگران و آتش‌نشان‌هایی که جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند.» یادگار امام با انتشار مطلبی در اینستاگرام با حادثه دیدگان آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو ابراز همدردی کرد. سید حسن خمینی در پست اینستاگرامی خود نوشت: «حادثه تلخ و دلخراش آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران دل هر بیننده‌ای را به درد آورد و شهامت آتش نشانان اگر چه با خون و آتش قرین شد ولی تأسف همگان را در جان باختن پروانه‌وار ایشان باعث شد. خدای سبحان به عزیزان سفرکرده‌مان علو درجات و به بازماندگان و دوستان و همکاران‌شان صبر عنایت فرماید.» همچنین عباسعلی کدخدایی با ابراز ناراحتی نسبت به شهادت تعدادی از آتش نشانان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «برای شادی روح ققنوس‌هایی که سوختند تا دیگران نسوزند دعا کنیم.»
*روزنامه ایران