کد خبر: ۱۵۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۵

فقط 100 واحد کسبی پلاسکو بیمه بوده اند

 معاون شهردار تهران با اشاره به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: مالکان این مغازه‌ها می‌توانستند با پرداخت کسر ناچیزی شرایط را برای عدم این اتفاق فراهم می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پژمان پشمچی زاده با حضور در برنامه تهران بیست اظهار کرد: بخشی از این حادثه به مسئولیت‌پذیری افراد در برابر خودشان و مسئولیت اجتماعی آنان برمی‌گردد. فقط 100 واحد کسبی بیمه بوده‌اند که این نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری کسبه دربرابر آینده خودشان و فضای اطراف‌شان بوده است.

معاون شهردار تهران افزود: در شهری زندگی می‌کنیم که بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و اختصاصی در سال‌هایی ایجاد شدند که در مقایسه با شرایط حاضر از ضوابط، مقررات و استانداردهای ایمنی بهره نگرفتند.

وی با اشاره به اینکه برخی مشاغل ریسک بالایی دارند و ستون ایمنی در آن‌ها رعایت نمی‌شود گفت: این مشاغل به عنوان پشتوانه بازار عمل می‌کنند که می‌توان به کارگاه‌های تولیدی در شهر تهران اشاره کرد که در ساختمان‌های بلندمرتبه  و اغلب در طبقات فوقانی ساختمان‌ها ایجاد شده‌اند.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: ساختمان پلاسکو در سال 1337 مجوز گرفته و از اولین ساختمان‌های اسکلت فلزی در کشور به حساب می‌آید که در زمان خود با ساختارها و استانداردهای روز در کشورهای دیگر تطابق داشته که طی سنوات مختلف با تغییر کارکرد و عملکرد روبه‌رو شده است. از طبقه چهارم این ساختمان شاهد وجود کارگاه‌های تولیدی هستیم که مملو از مواد اشتعال‌زا، پارچه، چسب و حتی منبع سوخت بوده است که وجود این مواد در تشدید این حادثه موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این ساختمان قبل از طرح جامع ساخته شده که موظف به دریافت پایان کار نبوده است گفت: در موضوع بافت فرسوده کارنامه قابل قبولی در شهر تهران داریم. از محدوده 3700 هکتاری بافت فرسوده 35 درصد نوسازی شده است. همچنین تسهیلات ارائه شده به بافت فرسوده کمک کرده تا بر ناپایداری و نفوذناپذیری این منطقه غلبه کنیم. همچنین توجهی که به بخش بافت فرسوده مسکونی شده شرایطی را فراهم ساخته تا مردم زندگی بهتری داشته باشند.

پشمچی زاده در ادامه افزود: اما در اماکن مربوط به کسب و کار این شرایط فراهم نشده و اکنون شاهد آن هستیم 570 واحد کسبی در ساختمان پلاسکو مشغول به فعالیت بوده که با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز فعالیت آن‌ها تشدید شده که لازم بوده است تصمیم بزرگی در این رابطه گرفته می‌شد. 
*ایسنا