کد خبر: ۱۵۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

ادای احترام بازار به قهرمانان آتش‌ نشان

علی نیکوگفتار- تحلیلگر بازارهای مالی در روزنامه شرق نوشت: اولین روز کاری بهمن‌ماه برای بورس تهران با کاهش ١٧٥واحدی شاخص کل و رسیدن به عدد ٧٩‌هزارو ٢٠٦ واحد و عقب‌نشینی شاخص کل هم‌وزن همراه بود.
 
شاخص کل در ماه ابتدایی زمستان کاهشی ٠,٩ درصدی را ثبت کرده و حجم معاملات نیز نسبت به میانگین ٩ ماه پیش از آن حدود ٤٠  درصد افت داشته است.
 
شنبه شاهد بازاری کم‌حجم و متعادل با ارزش کل معاملات ٣٧٢‌ میلیاردتومانی در بورس و فرابورس بودیم. روز گذشته اهالی بازار سرمایه در اقدامی تحسین‌برانگیز به احترام شهدای قهرمان آتش‌نشان در حادثه پایتخت به مدت سه دقیقه دست از معامله کشیدند. مطمئنا ابعاد این فاجعه بخش‌های مختلف اقتصادی مرتبط را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و در بازار سهام نیز شرکت‌های گروه بیمه با توجه به پرداخــت خســارت‌های تعهدشده با کاهش درآمد مواجه خواهند شد.
 
گروه خودرو با معاملات منفی و عرضه‌های سنگین که از اواخر وقت چهارشنبه شروع شد، نشان داد هیجان چند روز گذشته فروکش کرده و نمادهای دو غول خودروساز کشور نیز بیشترین سهم در کاهش شاخص را بر عهده داشتند. در گروه معدنی و فلزی نیز گزارشات مناسب منتشرشده می‌تواند همچنان این گروه را در مرکز توجه فعالان بازار قرار دهد. گروه قند و شکر نیز با توجه به بتای منفی‌شان روز سبزی را پشت سر گذاشتند، این گروه نیز گزارشات نسبتا مناسبی را به بازار ارائه کرده است.
 
در کل از روز پنجشنبه سامانه کدال شاهد گزارشات ٩ماهه مناسبی از بازار است، به ویژه در صنایع صادراتی و کالا محور که انعکاسی از رشد قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت داخلی دلار بوده است. در عرصه بین‌المللی نیز از روز جمعه ترامپ رسما بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را به دست گرفت.
 
ابهام در سیاست مالی رئیس‌جمهور جدید در کنار اظهارات رئیس فدرال‌رزرو درباره روند آهسته افزایش نرخ بهره بانکی در سال جاری میلادی، شاخص دلار را نزولی کرده است. همچنین چگونگی برخورد با ایران و برجام، افزایش تولیدات نفت شیل و تکرار وعده استقلال نفتی که پیش از این نیز از سوی دیگر رؤسای‌جمهور آمریکا مطرح شده بود، می‌تواند بازار جهانی طلای سیاه و راهبرد کشورهای تولید‌کننده نفت را تحت‌تأثیر قرار دهد.