کد خبر: ۱۵۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۲۷

متهم ردیف اول تخریب ساختمان پلاسکو

عضو هیات علمی دانشگاه اراک می گوید، آتش سوزی گسترده و نرم شدن سازه های فولادی و ریزش طبقات فوقانی باعث تخریب کامل ساختمان پلاسکو تهران شد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدرضا مطهری افزود: چون این ساختمان با روش های 50 سال پیش ساخته شده، لذا مصالح ساختمانی زیادی در آن بکار رفته و آوار آن چند برابر است.
 
ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی تهران حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه سی ام دی ماه دچار حریق شد و حدود ساعت 11 و 30دقیقه ساختمان به طور کامل فروریخت. تعدادی از آتش نشانان که در حال اطفای حریق بودند، زیر آوار گرفتار شدند و هم اکنون عملیات آوار برداری از این ساختمان همچنان ادامه دارد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه اراک در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ساختمان های بلند با فناوری های جدید ساخته می شوند و با انجام محاسبات علمی مصالح ساختمانی کمتری در این ساختمان ها بکار برده می شود.
 
مطهری تاکید کرد: وجود مصالح ساختمانی و سازه های فولادی زیادی که درساختمان پلاسکو مصرف شده، امداگران و مدیریت شهری را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
 
وی با بیان اینکه هر سازه فولادی دارای عمر مفید است، یادآور شد: در صورتی که این سازه و ساختمان خوب نگهداری نشوند، ساختمان زودتر فرسوده و زمینه تخریب فراهم می شود.
 
وی با اشاره به میزان تلفات جانی ریزش ساختمان پلاسکو، گفت: در مدیریت بحران باید تلاش شود نیروی انسانی و امداگران در مناطق امن ساختمانها مستقر و کمک رسانی کنند تا هزینه تلفات جانی و مالی حادثه به حداقل کاهش یابد.
 
مطهری مقاوم سازی سازه های فولادی ساختمان های بلند را در برابر آتش سوزی خواستار شد و گفت: معمولا شعله های آتش به طرف طبقات فوقانی ساختمان زبانه می کشد و در ساختمان پلاسکو نیز چنین اتفاقی رخ داد و طبقات بالایی با ریزش خود به صورت چکش وار طبقات پایینی را تخریب کرده است.
 
به گزارش ایرنا، ساختمان هفده طبقه پلاسکو در سال ۱۳۴۱ افتتاح شد. این ساختمان ۴۲ متری اسکلت کاملا فلزی داشت. این ساختمان ۲۹ هزار متر مربع مساحت داشت و معماری داخلی آن، هم در آن زمان و هم در حال حاضر، با دیگر ساختمان‌های مشابه تفاوت داشت. پلاسکو نخستین ساختمان بلندمرتبه با سازه فلزی و دارای آسانسور بود.
*ایرنا