کد خبر: ۱۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۳

پکن، عامل حملۀ میدان تیان‌آن‌من را معرفی کرد

ایسنا نوشت:

یکی از مقام‌های ارشد امنیتی چین مدعی شد که یک گروه شبه نظامی این کشور مسئول حمله اخیر در میدان تیان آن من است که طی آن پنج تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، منگ جیانژو، این مقام ارشد امنیتی چین اشاره‌ای به اتهامات علیه جنبش اسلامی ترکستان شرقی نکرد و گفت که هنوز مشخص نیست آیا این گروه توانایی سازماندهی حملات تروریستی را دارد یا خیر.

دولت پکن می‌گوید که این جنبش اسلام‌گرا تاکنون اقداماتی خشونت‌بار را برای از میان برداشتن حکومت و کنترل چین بر منطقه سین کیانگ در شمال غرب این کشور انجام داده است.

این مقام مسئول ارشد امنیتی چین در جریان مصاحبه با تلویزیون ققنوس مستقر در هنگ کنگ و در جریان سفری به پایتخت ازبکستان برای شرکت در یک نشست امنیت منطقه‌ای نام این گروه را اعلام کرد و افزود: بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که جنبش اسلامی ترکستان شرقی در مرکز و غرب آسیا احتمالا در این حمله دست داشته است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به میدان تیان آن من را بر عهده نگرفته است.

این در حالی است که رسانه دولتی چین اعلام کرد، هشت فرد مظنون به دست داشتن در حمله میدان تیان آن من سه سفر شناسایی انجام داده و 400 لیتر سوخت جمع‌آوری کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این مظنونان همگی از استان هوتان در منطقه شین جیانگ بوده و پیش از حمله در غرب پکن مخفی شده بودند. این افراد پیش از حمله 40 هزار یوآن (6600 دلار) و تعدادی چاقو جمع‌آوری کرده بودند و سپس با یک مرسدس بنز به سمت ورودی شهر ممنوعه رانندگی کردند.

در جریان این حمله که دولت پکن آن را تروریستی خواند، سه سرنشین خودرو به همراه دو عابر پیاده کشته شده و 40 تن دیگر نیز زخمی شدند.

شین جیانگ محل سکونت اقلیت مسلمان اویغور است که اکثرا مخالف محدودیت‌های پکن بر مذهب، فرهنگ و زبانشان هستند اگر چه پکن می‌گوید آزادی‌های گسترده‌ای را در اختیار سکنه این منطقه گذاشته است.

رسانه دولتی چین همچنین گزارش داد که پنج تن که همگی اهل استان هوتان هستند، در بازداشت پلیس هستند، آنها قصد داشتند تا "جنگی مقدس" را ‌آغاز کنند. تدابیر امنیتی نیز در پکن و شین جیانگ تقویت شده است.