کد خبر: ۱۵۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۵۰

رسانه های جهان تیلرسون را به دیدار با ظریف تشویق می کنند

در حالیکه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان در حال برگزاری است و مقامات سیاسی جهان از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در آنجا حضور دارد، یک مشاور دولت سابق دولت آمریکا به «رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا توصیه کرده که با با ظریف دیدار داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کنفرانس امنیتی مونیخ کنفرانسی است در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی و بین‌المللی که هرساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفا ویژه اظهارنظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است. ۲۷ بهمن سخنگوی وزارت امورخارجه از سفر محمد جواد ظریف به آلمان برای شرکت درکنفرانس امنیتی مونیخ خبرداد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، وزیر امورخارجه ایران در این کنفرانس به ایراد سخنرانی می‌پردازد و در حاشیه اجلاس با تعداد بسیاری از مقامات مختلف کشور‌های جهان دیدار و رایزنی‌ می‌کند. در این سفر که روز گذشته صورت گرفت، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه هم حضور دارند. این دوره کنفرانس امنیت مونیخ با مشارکت قابل توجه ۱۰ رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ۸ نخست‌وزیر، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور، وزرای دفاع حدود ۲۰ کشور و مقامات بین‌المللی شامل دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل ناتو، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان شانگهای، روسای پارلمان و شورای اروپا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اینتر پل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیسونر عالی پناهندگان و کمیسیونرهای اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. در این اجلاس موضوعات مهم بین‌المللی از جمله آینده ناتو، نظم جهانی، امنیت انسانی، تروریسم و افراط گرایی، مسائل منطقه‌ای شامل آسیای جنوب شرقی و شبه جزیره کره، جهان عرب، سوریه و اوکراین در قالب جلسات عمومی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. همچنین قرار است جلسات تخصصی ویژه هم با موضوعات امنیت سایبری، امنیت سلامت، امنیت انرژی، دفاع اروپایی و تروریسم برگزار شود.

دیداری که در جهان سر و صدا می‌کند
چند روز پیش، یک مقام دولتی سابق آمریکا اعلام کرد به احتمال زیاد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر می‌کند. «ایلان گلدبرگ»، مشاور دولت سابق آمریکا در نشریه «فارین پالیسی» به دولت جدید این کشور توصیه کرد کانال ارتباطی با ایران را حفظ کنند. وی هرچند از مواضع ضدایرانی دولت«دونالد ترامپ» حمایت کرده، اما نوشته است که واشنگتن باید درعین حال ارتباط ایجاد‌شده با تهران را حفظ کند، چراکه در دنیای دیپلماسی، همواره ارتباط مستقیم بهتر از عدم ارتباط هست، حتی اگر با هم مخالف باشید. وی یادآور شد: «چنین دیداری در دنیا سر و صدا خواهد کرد و بسیاری از افراد را که نگران هستند دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران حرکت می‌کند آرام خواهد کرد. این کار نه فقط برای باز نگه داشتن کانال ارتباطی مفید است، بلکه برای تغییر روایت غالب و اطمینان‌بخشی نسبت به اینکه ایالات متحده در مساله ایران، موضعی متفاوت با شرکایش در ۱+۵ ندارد، ضروری است.»

رویارویی ظریف و تیلرسون
در کنفرانس امنیتی مونیخ سران امنیتی و سیاسی کشورهای تاثیرگذارجهان دور یک میز جمع شده و به تبادل اطلاعات درباره بحران‌های مختلف در جهان می‌پردازند. در چنین کنفرانسی دیدار بین وزیر خارجه ایران و آمریکا می‌تواند موجب آگاهی بیشتر دولت تازه تاسیس آمریکا از قدرت و تاثیر گذاری ایران در منطقه بحرانی خاورمیانه باشد؛ دیداری که می‌تواند فهم بهتری از اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم به ترامپ بدهد. ظریف در این دیدار می‌تواند همان‌طور که در دیدار‌های خود با کری نوعی مفاهمه و گفت‌وگو را بر اساس منافع دو کشور به وجود آورد، در دیدگاه وزیر خارجه جدید ایالات متحده نیز نسبت به ایران تغییر ایجاد کند؛ تغییری که اگر ایجاد شود صهیونیست‌ها از دولت ترامپ نیز همانند دولت اوباما قطع امید خواهند کرد.
برچسب ها: تیک