کد خبر: ۱۵۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۸۱

رفتار 2 دولت با استاد آواز ایران

اولین نشست خبری رضا صالحی امیری وزیر جدید وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شد و یکی از موضوعات مهمی که وزیر فرهنگ و ارشاد درباره اش سخن گفت محمدرضا شجریان بود.
 به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رضا صالحی امیری در پاسخ به خبرنگار روزنامه آفتاب یزد علاوه بر اینکه با خلوص نیت برای خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران آرزوی بهبودی و سلامتی کرد، موضع وزارتخانه متبوعش را درباره محمدرضا شجریان بیان کرده و حتی اعلام کرد که چندی پیش مجوز آلبوم ایشان صادر شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.

** طریق عشق
پنجم مهرماه سال جاری بود که آلبوم «طریق عشق» به آهنگسازی روانشاد پرویز مشکاتیان و با صدای محمدرضا شجریان و اجرای گروه عارف منتشر ‌شد. می توان اذعان کرد که این اقدام آغازی بود برای اینکه دولت یازدهم و خاصه وزارت ارشاد درب های مهربانی را به روی خسروی آواز ایران باز کرده و اعلام کند که نه تنها ما با محمدرضا شجریان مشکلی نداریم، بلکه او را دوست هم داریم و برایش بهترین ها را آرزو می کنیم.

** بازگشت به گذشته شجریان در دولت احمدی نژاد
بی شک بسیاری از اهالی موسیقی، سینما، تئاتر و تمام کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر این مرز و بوم را دارند کاملا به این موضوع واقفند که یکی از هنرمندانی که در دولت گذشته مورد بی مهری بسیار قرار گرفت، محمدرضا شجریان ملقب به خسروی آواز ایران بود و دامنه بی مهری ها نسبت به این خواننده پیشکسوت از وزارت ارشاد تا صدا و سیما ادامه داشت. واضح ترین بی مهری ای هم که نسبت به این خواننده صورت گرفت و متاسفانه هنوز هم ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی به نقطه پایان خود می رسد عدم پخش ربنای ملکوتی این خواننده از رسانه ملی در ایام ماه مبارک رمضان است. موضوعی که بارها توسط صاحبنظران و دلسوزان هنر موسیقی در رسانه ها عنوان شده و حتی به صورت خواهش هم بیان شد اما دریغ و درد که هرچه گفتند کسی توجهی نکرد و اهمیتی نداد و با اینکه از آن زمان تا امروز صندلی ریاست سازمان صدا و سیما سومین رئیس را به خود دیده اما تلویزیون کماکان بر ادامه راه خود مبنی بر قهر بودن با خسروی آواز ایران ادامه داده و تنها دلیلش بر این پافشاری این بوده که خود استاد ما را از پخش آهنگهایشان منع کرده و گفته اند صدا و سیما حق پخش هیچکدام از آهنگ های مرا ندارد. مسئولان صدا و سیما با اینکه بارها بیان شده که خود استاد دعای ربنا را از آهنگهایشان جدا دانسته و اذعان کرده اند که دعای ربنا متعلق به مردم است و صدا و سیما می تواند از آن استفاده کند، به این سخن محمدرضا شجریان توجهی نکرده و به عدم پخش ربنا ادامه دادند.

** شجریان در دولت تدبیر و امید
با پایان دولت دهم و روی کارآمدن دولت یازدهم اولین جرقه های خبرساز شدن محمدرضا شجریان توسط حسن روحانی زده شد و این آغازی بود برای مهرورزی دولت تدبیر و امید به خسروی آواز ایران. در دولت تدبیر و امید بارها و بارها سخن از خسروی آواز ایران به میان آمد تا اینکه بمب خبری محمدرضا شجریان سال نو باستانی را به کام مردم ایران تلخ کرد . خبری که استارتش با یک کلیپ کوتاه زده شد، کلیپی که خبر از بیماری ۱۵ ساله خسروی آواز ایران می داد. این خبر آنقدر مهم بود که حتی تلویزیون نیز پا روی اصولش گذاشت و خبر بیماری شجریان را روی آنتن فرستاد. باز هم اما مردم دوست داشتند که شجریان روی صحنه بیاید و ربنایش نوازشگر گوشهایشان باشد. منصفانه اگر بنگریم درمی یابیم که دولت تدبیر و امید و خاصه وزارت ارشاد قدم های زیادی برای بازگشت محمدرضا شجریان به عرصه هنر برداشته و انتشار آلبوم «طریق عشق» شاید مهمترین اقدامی بود که نشان داد وزارت ارشاد دولت یازدهم دوست دار محمدرضا شجریان است. اظهارات رضا صالحی امیری در تکریم و پاسداشت خسروی آواز ایران و آرزوی صمیمانه بهبود حال محمدرضا شجریان در اولین نشست خبری وزارت ارشاد نشان داد که این وزارتخانه در دوره جدید و با وزیر جدید بسیار بیشتر از گذشته در تلاش است که خسروی آواز ایران به عرصه فعالیت بازگردد، اما همانطور که صالحی امیری در سخنان خود در نشست خبری بیان کرد لازمه این فعالیت در درجه اول خوب شدن حال این خواننده پیشکسوت است ولاغیر .
برچسب ها: تیک