کد خبر: ۱۵۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۱

چرا تخت‌جمشید در بارندگی و سیل روزهای گذشته آسیب ندید؟

هیچ یک از آثار تاریخی فارس در بارندگی های اخیر خراب نشد چون آنها را ما نساخته ایم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اين را عبدالرضا نصيري معاون ميراث فرهنگي فارس مي گويد و تاكيد مي كند: فرسودگي امري ذاتي در بناهاي تاريخي است و تخريب اين آثار با رويدادهايي چون سيل و زلزله، اصلاً عجيب نيست.

وي در حاشيه برگزاري نخستين كنگره معماري و شهرسازي استان فارس در جمع خبرنگاران، گفت: خوشبختانه سيلاب ها و بارندگي هاي اخير به هيچ يك از آثار تاريخي استان، آسيبي جدي وارد نكرد.

معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در رابطه با آب گرفتگي در مجموعه جهاني تخت جمشيد نيز گفت: جمعه گذشته بارندگي در تخت جمشيد شدت بيشتري گرفت و به دليل آنكه حجم آب بسيار زياد بود دفع آن از آبراهها و كانال ها زمان بر شد كه اين موضوع آب گرفتگي مختصري را در مجموعه به همراه داشت.

وي افزود: در سال هاي ۹۰ و ۹۱، كانالها و آبراه هاي تخت جمشيد مورد لايروبي، پاكسازي و احيا قرار گرفته و عمده مشكل دفع آب ها حل شد به طوري كه هم اينك اين كانالهاي دفع آب هيچ مشكلي ندارند و فعالند.

وی با بیان اینکه کانال ها و آبراهه های تخت جمشید هنگام وقوع سیلاب به خوبی آب را تخلیه می کند، گفت: بارندگی سیل آسای اخیر هیچ زیانی به مجموعه های کهن و سنگی تخت جمشید، نقش رستم و یادمان های پارسه وارد نکرده است.

نصیری در خصوص تصاویری که از جمع شدن آب در مجموعه تاریخی تخت جمشید منتشر شده نیز اشاره کرد و افزود: جمع شدن آب یکی دو ساعت بیشتر طول نکشید، تخت جمشید دارای سامانه تخلیه آب است و به خوبی در مواقع وقوع سیلاب آب را تخلیه می کند .

وی با بیان اینکه اکنون حتی یک قطره آب در محوطه تخت جمشید نیست، گفت: ستون ها و سر ستون های تخت جمشید نیز در بارندگی اخیر سالم مانده و بارندگی سیل آسا زیانی به این مجموعه وارد نکرده است.

وي با اشاره به اينكه نظارت ها و بررسي هاي دقيق آثار پس از بازنگري ها، امري ضروري و در حال انجام است، گفت: طبق بررسي هاي صورت گرفته، خانه تاريخي حسن نژاد در شهرستان فسا دچار آسيب شده كه هم اينك برنامه ريزي ها براي مرمت و رفع آسيب ديدگي ها و خسارت ها صورت گرفته است.

نصيري در ادامه درخصوص خسارت بارندگي هاي اخير به بازار تاريخي جهرم نيز اشاره كرد و افزود: در موج اول بارندگي ها، قسمتي از بازار جهرم دچار آسيب شد كه براي حفاظت از چهارسو و طاقهاي آسيب ديده، پلاستيك برروي اين بنا كشيده شد و هم اينك مشكلي وجود ندارد.

معاون ميراث فرهنگي فارس در ادامه گفت: در حال حاضر احتمال تخريب بناهاي خشتي و آجري بعد از بارندگي ها وجود دارد و بايد هرچه سريع تر اين آثار مورد بررسي، مرمت و حفاظت قرار گيرد.

در این رابطه مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به وجود آبشاری در کنار مجموعه فرهنگی تاریخی نقش رستم گفت: این آبشار نیز حاصل تجمع آب در کانال های بالا دست بوده و موقتی است، با پر شدن کانال ها به علت حجم بارندگی آبشار از این ناحیه سرازیر می شود، همه راه آب ها در نقش رستم نیز باز است و آب ها تخلیه شده است، بارندگی به این آثار باستانی نیز آسیبی وارد نکرد.

رضایی منفرد با بیان اینکه نقش رستم با پدیده شکاف زمین روبرو است، گفت : این مساله نیز در حال تثبیت است و ترک های ایجاد شده در برخی از مناطق زمین در حال ترمیم و تثبیت است و مشکلی خاصی این اثر را تهدید نمی کند.
*خبرجنوب
برچسب ها: تیک