کد خبر: ۱۵۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۳

ظاهر امروزی ساختمان‌های دنیا چگونه است؟/ ورود نماهای خشک اما باطراوت به ایران

در این مواقع، قدرت نماهای خشک بیش از پیش به چشم می آید. در این نوع نماها، در مواقعی که نیاز به ترمیم قطعه ای از نما باشد، کار تعویض به آسانی و بدون فوت وقت انجام پذیر است. با توجه به قابلیت رگلاژ و جابجا کردن مصالح نصب شده (سنگ – سرامیک – ورق آلومینیوم ) در روی نما تا پایان کار اجرا و حتی دوران بهره برداری، این امکان میسر است.
اولین نگاه به یک سازه یا ساختمان در میزان جذابیت آن در نگاه هر مخاطبی تاثیر فراوانی دارد. نمای هر ساختمان در چشم بیننده، اولین جایی است که او کل سازه را به قضاوت می‌نشیند. از این رو، شکل، ظاهر و نماهای سازه ها اهمیت ویژه ای دارند؛ موضوعی که در کشور ما در سال های دورتر به دلایل مختلف چندان مورد توجه قرار نگرفته اما امروزه در سازه های پیشرفته تر، بدان اهمیت داده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، تنوع، استفاده از شمایل های جذاب و به کار گیری درست رنگ با توجه به نوع کاربری هر ساختمان، از فاکتورهای برجسته جذب هر بیینده ای تلقی می شود. این عوامل بر خلاف گذشته، در سال های اخیر در سازه های پیشرفته تر کشور مورد توجه قرار می گیرد و شاید کار انتخاب برای هر بیننده و خریداری را سخت تر کند.

در این میان، عوامل دیگری وجود دارند که شاید در نگاه اول به چشم نیایند اما آگاهی از آنها به صورت ناخودآگاه، اعتماد به مجریان سازه ها چند برابر می کنند. یکی از این عوامل، استفاده از "نمای خشک" است. نمای خشک در یک تعریف ساده، به نماهایی گفته می‌شود که دوغاب و ملات سیمانی در ساخت آنها استفاده نشود. به بیان ساده تر، حذف سیمان و دوغاب در ساخت یک نما.

سرعت اجرا و پیاده سازی این نماها، نسبت به نماهای دوغابی بسیار بالاتر است. از نظر فنی، این نماها باعث سبک سازی سازه نهایی می شود که در محاسبات مهندسی اهمیت فراوانی دارد. جالب است که این نما تنها با داشتن اسکلت اصلی ساختمان نیز قابل اجرا و پیاده سازی است و اتمام سایر مراحل ساختمانی، پیش نیاز آن به شمار نمی رود. به بیان ساده تر، نمای خشک از نظر اجرا، به دیگر قسمت های ساختمان به جز اسکلت اصلی، وابستگی ندارد. این قابلیت باعث شده تا نما در هنگام لرزشهای سازه ای بصورت مستقل عمل کرده و لرزش حاصل از سازه اصلی کمترین تاثیر را بروی نمای پروژه بگذارد.

از طرفی، نمای مذکور این امکان را به مجری می دهد تا در حین اجرا و حتی پس از اجرای نهایی بتوانیم با توجه به نقشه ها، تغییراتی را در نوع مصالح بکار رفته، بازشوها و حتی زیرسازی آن به وجود آورد. این قابلیت که فقط در این روش و یا روشهای مشابه آن به چشم می خورد، باعث شده تا خسارات ناشی از تغییرات تا حد امکان کم شده و به صفر نزدیک شود.

به جز این موارد، امکان فوق العاده ای که در مورد این نماها وجود دارد، سهولت ترمیم احتمالی نما در حین اجرا و پس از اتمام کار است. احتمالا بسیار پیش آمده که نمای یک ساختمان که به شکل دوغابی اجرا شده، چند سال پس از اجرا، دچار مشکل شده و نیاز به ترمیم داشته باشد. احتمالا بسیاری از مردم در شهرهای کشور با این مشکل مواجه شده اند که مثلا یک نما به دلیل شکستگی یک یا چند سنگ و آجر به کار رفته در آن، زیبایی خود را از دست بدهد و یا حتی خطر ریزش سایر اجزای آن را حس کنند.

در این مواقع، قدرت نماهای خشک بیش از پیش به چشم می آید. در این نوع نماها، در مواقعی که نیاز به ترمیم قطعه ای از نما باشد، کار تعویض به آسانی و بدون فوت وقت انجام پذیر است. با توجه به قابلیت رگلاژ و جابجا کردن مصالح نصب شده (سنگ – سرامیک – ورق آلومینیوم ) در روی نما تا پایان کار اجرا و حتی دوران بهره برداری، این امکان میسر است تا کوچک ترین نقایص قابل مشاهده نیز مرتفع و در نهایت اجرای نما با کیفیت بالایی انجام پذیرد.

در حال حاضر تعدادی از پروژه های ساختمانی کشور از این نماهای خشک استفاده کرده اند طوری که دیگر موضوع چندان غریبه ای برای سازندگان پروژه های بزرگ به شمار نمی رود. هرچند این نماها هنوز برای مردم چندان که باید، معرفی نشده اند. با این حال، شهرهای بزرگ دیگر با این نماها غریبه نیستند. در بسیاری از پروژه ها، نماهای خشک از چند متر بالاتر از سطح زمین آغاز می شوند تا موضوع آسیب پذیری آنها به دلیل زیرسازی خاص شان، مرتفع گردد. مثلا در پروژه آرمان مشهد، با وجود استفاده از نمای خشک، اما ده متر اول سازه، نمای دوغابی و سنگی دارد و پس از آن، نمای 27 هزار متر مربعی این سازه به شکل نمای خشک از جنس سرامیک پرسلانی پی ترا (cm60*110) اجرا شده است.

جالب است که این نماها عایق حرارتی و صوتی هم به شمار می روند. این ویژگی دغدغه بسیاری از مردم در منازل مسکونی و به تبع آن سازندگان پروژه هاست. به طور کلی سازه های جدید در دنیا با حفظ زیبایی و استحکام، به سمت استفاده از نمای خشک حرکت می کنند و در کشور ما نیز این حرکت اگرچه با سرعت کمتر، مشاهده می شود.