کد خبر: ۱۵۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۹

اوکراین مانع ادای احترام شورای امنیت به چورکین شد

اوکراین رئیس دوره ای شورای امنیت مانع صدور بیانیه گرامیداشت این شورا برای یادبود ویتالی چورکین نماینده تازه در گذشته روسیه در سازمان ملل شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ چورکین سیاستمدار کهنه کار و نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل شامگاه دوشنبه در ۶۴ سالگی و پس از ۱۱ سال انجام مسئولیت ریاست هیات نمایندگی این کشور در سازمان ملل، ناگهانی در نیویورک درگذشت.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در فیس بوک خود نوشت: اوکراین مانع صدور بیانیه شورای امنیت ویژه گرامیداشت چورکین شد.

وی افزود: این اقدام ماهیت حکومت اوکراین را نشان می دهد که نمی تواند کاری خوب انجام دهد و فقط تلاش می کند، اوضاع را برای خود و دیگران دشوار کند.
گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت که محافل سازمان ملل و شورای امنیت از درگذشت چورکین بسیار اندوهناک شده اند و بیانیه ویژه یادبود هم در این شورا تنظیم شده بود.

گاتیلوف که مسئول امور سازمان ملل در وزارت خارجه روسیه است، در گفت وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس از اینکه اوکراین مانع صدور بیانیه ویژه درگذشت چورکین شد، ابراز تاسف کرد.

وی افزود: اقدام طرف اوکراینی سبب شد که نمایندگان کشورها در شورای امنیت به ادای تسلیت شفاهی اکتفا کنند.
منابع خبری روسی از جمله شبکه دوم تلویزیون دولتی در گزارش های اولیه خود علت فوت نماینده دائمی روسیه را در سازمان ملل نارسایی قلبی اعلام کردند.

چورکین که از دیپلمات های مشهور و محبوب روسیه به شمار می رفت و چند نشان دولتی دریافت کرده بود، از سال ۱۹۷۴ وارد نظام سیاست خارجی شد و به ترتیب در بخش مترجمان، دبیر سوم، دبیر دوم و اول وزارت خارجه شوروی تجربه آموخت.
سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ سخنگوی وزارت خارجه بود، سپس تا سال ۱۹۹۱ یعنی زمان فروپاشی شوروی ریاست اداره اطلاعات وزارت خارجه را برعهده داشت و پس از آن نیز سفیر روسیه در بلژیک و دانمارک شد.

چورکین چندین سال نیز در مسئولیت های نمایندگی دائمی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و معاون وزارت امور خارجه خدمت کرد تا اینکه سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده دائم در سازمان ملل منصوب شد.
*خبرآنلاین
برچسب ها: تیک