کد خبر: ۱۵۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۱

افشاگری بزرگ ویکی‌لیکس درباره تلفن همراه



CIA همه گوشی های اندرویدی و iOS جهان را هک کرده است

العالم: وب سایت ویکی لیکس روز گذشته یکی از بزرگترین پرونده های افشاگرانه خود در رابطه با فضای سایبری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش 8000 صفحه ای سازمان امنیت مرکزی آمریکا (CIA) توانسته است دسترسی کاملی به تقریبا تمامی تلفن های هوشمند جهان داشته است.

به گفته ویکی لیکس و بنا بر اسنادی که این وب سایت منتشر کرده، سازمان CIA و همچنین سازمان اطلاعات بریتانیا توانسته اند با هک کردن تمامی گوشی های اندرویدی، تمامی گوشی های مجهز به iOS و همچنین تلویزیون های هوشمند سامسونگ، به نظارت و پایش مردم جهان بپردازند. بر این اساس حتی فعالیت های کاربران که تا پیش از این ایمن تصور می شدند نیز به راحتی توسط CIA نظارت می شده اند. از جمله این موارد می توان به پیام رسانی با نرم افزارهای سیگنال، واتس اپ و تلگرام اشاره کرد که دسترسی به اطلاعات کاربران پیش از رمزنگاری شدن داده های آنان انجام شده است.

البته در توضیح این اتفاق گفته شده خود نرم افزارها دچار مشکل امنیتی نیستند و CIA از طریق باگ ها و حفره های امنیتی موجود در سیستم عامل توانسته به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. همچنین آنچه می تواند باعث افزایش نگرانی کاربران باشد آن است که در این گزارش گفته شده است CIA بخش بزرگی از کدها و سیستم های خود برای هک کردن پلتفرم های موبایلی و رایانه ای از جمله بدافزارها، ویروس ها، تروجان ها، حفره های Zero Day، سیستم های کنترل از راه دور و سامانه های راه اندازی آنان را از دست داده و حالا همه این توانایی ها در اختیار افرادی ناشناس قرار گرفته است. این مجموعه که شامل چندین میلیون خط کد هستند به دارندگان توانایی کنترل تمامی تلفن های هوشمند در سراسر جهان را خواهند داد.

مجموعه اطلاعاتی که امروز با عنوان Vault 7 منتشر شده اند بزرگترین انتشار اطلاعات محرمانه دولتی به حساب می آید. از جمله سایر جزئیات موجود در این پرونده می توان به انتشار بدافزارها برای دور زدن سیستم های امنیتی کاربران در پلتفرم هایی مانند ویندوز، Mac OS X و لینوکس می باشد. گوگل و اپل به عنوان دو شرکت اصلی درگیر در این پرونده هنوز هیچ اظهار نظری منتشر نکرده اند.