کد خبر: ۱۵۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۹۷

محمدباقر نوبخت: دست به نامه احمدی‌نژاد قوی است

سخنگوی دولت درباره نامه نگاری های احمدی نژاد تأکید کرد: دست به مکاتبه او قوی است و قرار نیست به هر نامه ای از جانب او پاسخ داده شود.
سخنگوی دولت درباره نامه نگاری های احمدی نژاد تأکید کرد: دست به مکاتبه او قوی است و قرار نیست به هر نامه ای از جانب او پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه ۲۴ اسفند در آخرین نشست خبری سال ۹۵ با اشاره به برنامه دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۷۵۰۰ واحد نیمه فعال، کم فعال یا تعطیل منتظر گرفتن سرمایه در گردش برای آغاز دوباره فعالیت تسهیلات پرداخت شود ۳۷ هزار میلیارد تومان نیز به طرح های نیمه تمام اختصاص یابد تا به پایان برسد.

وی افزود: براساس گزارش۲۳ اسفند به تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۵ واحد صنعتی که ۱۱ هزار و ۲۹۴ واحد مستقیم به بانک ها مراجعه کردند و ۱۲ هزار و ۸۳۹ واحد نیز از طریق استانداری ها معرفی شدند توانستند ۱۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. یعنی اندکی بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که باید در اختیار بخش خصوصی قرار می گرفت این مقدار پرداخت شده است.

وی ادامه داد: علت اینکه از ۷۵۰۰ واحد صنعتی بیشتر شد این بود که مقرر شد به واحد های کوچک تسهلات داده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید به طرح های عمرانی پرداخت شود تا ۲۱ اسفند آنچه برای طرح های عمرانی پرداخت انجام شد ۲۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان بود و ۸۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح هایی که تا پایان امسال یا تا پایان اردیبشت ماه تکمیل می شوند اعتبار درنظر گرفته شده است. ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به طرح های شهرداری ها، ۳۰۰ میلیارد تومان بنیاد مسکن و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح های دانشگاه ها درنظر گرفته شد.

وی افزود: مثلا راه فیروزکوه به قائم شهر که در منطقه سوادکوه تونل هایی دارد و راه دیگر هراز است راه دیگر ۳۱ کیلومتر از کرج تا چالوس حدود ۶۰ کیلومتر راه را کوتاه می کند امیدواریم تا پایان دولت به پایان برسد تا ۲۶ اسفند تونل های منجیل را افتتاح خواهیم کرد تا مسافران نوروزی در ترافیک منجیل معطل نشوند.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرگزاری خبرآنلاین مبنی بر اینکه هم اکنون شاهد رقابتی بین چهره‌های جناح منتقد دولت هستیم که برای جلب توجه، وعده ۲ تا ۵ برابر کردن یارانه نقدی را می‌دهند با توجه به تأکید مجلس و تلاش دولت برای بازنگری در پرداخت یارانه‌ها آیا داشته‌های اقتصادی و درآمدهای کشور از محل اجرای این قانون اجازه چنین کاری را می‌دهد؟ یا فکر می‌کنید صرفا شعارهای انتخاباتی توخالی است؟ گفت: برخی می گویند ۷۶ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان از هدفمندی درآمد حاصل می شود اما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می شود بقیه کجا رفت؟ چرا نصف رقم پرداخت می شود؟ در واقع این شائبه ایجاد می شود که حداقل می شود رقم یارانه های نقدی را دو برابر کرد. آیا همه ۷۶ تا ۸۰ هزار میلیارد ، پول سازمان هدفمندی است؟ خیر چند دستگاه هستند یکی شرکت پالایش و پخش که بنزین می فروشد، آیا هرچه بنزین فروخت باید به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها برود؟ خیر قانون می گوید اول این شرکت هزینه خودش را بردارد بعد خالص درآمد را به خزانه واریز کند. این کار انجام می شود و در بودجه دیده می شود. گاز را شرکت ملی گاز می فروشد آن هم هزینه های خودش را کم می کند خالص را به خزانه واریز می کند و در بودجه وارد می شود. توانیر هم چون آب و برق را زیر قیمت تمام شده می فروشد پولی از آنها گرفته نمی شود. 

وی تصریح کرد: از رئیس مجلس خواستم که این موضوع را دیوان محاسبات بررسی کند که این کار انجام و معلوم شد سهم سازمان هدفمندی یارانه ها ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال باید به مردم پرداخت کنیم. البته حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۶ هزار میلیارد و ۴۰۰ تومان را باید توانیر بدهد که نمی تواند پرداخت کند چون برق را زیر رقم تولیدی می فروشد اما در مجموع این رقم به تولید، بهداشت و الزامات قانونی نمی دهیم. پس اینکه به مردم می گویند اگر بیاییم دو برابر می کنیم حتما خلاف است. 

نوبخت تاکید کرد: مگر اینکه یا باید از خزانه عمومی پول بیشتری پرداخت کنند یا از محل خالصی که شرکت پالایش و پخش و شرکت ملی گاز می دهند آن را بیشتر کنیم یعنی رقم فروشی بنزین و گاز را بیشتر کرد. این که می‌گویند یارانه را چند برابر می‌کنیم خلاف است‌، بله می‌شود ۴۵ هزار تومان را ۴۵۰ هزار تومان کرد در صورتی که از بودجه برداشت کنیم و یا بنزین بشود لیتری ۱۰ هزار تومان که این گونه بیانات درست نیست. در ذهن مردم القا نکنید که حق شما بیشتر از این است که به نفع مصالح ملت نیست. اینها القا شبهه و تشویش اذهان عمومی است از نظر موازین و اصول شرع اسلام در مقامی نیستم بگویم حرام است اما این حرف ها به نفع مصالح ملی نیست.

نوبخت در پاسخ این سوال که توزیع سهام عدالت شائبه انتخاباتی وجود آورده است، گفت: در گذشته شب انتخابات هم این سهام عدالت را می‌دادند حال امسال که چندین ماه هم مانده است.

او ادامه داد: گزارش سازمان خصوصی‌سازی موجود است و بر طبق سررسید زمان فعلی وقت پرداخت سهام است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: منتقدان نباید کلی و کیلویی ارقام اعلامی از سوی دولت را رد کنند بلکه انتظار می رود به طور جزیی سئوال کنند جواب بگیرند. نمونه اش رقم اعلامی رشد اقتصادی بود. درست نیست که درباره هر رقمی که اینجا گفته شود منتقدان یک نه کلی بگویند بلکه هر آمار جزیی را که بخواهند به بگویند وجود دارد و می توانیم اعلام کنیم.  امروز مد شده از سوی منتقدان که بدون پژوهش به کارهای انجام شده «نه» بگویند.

نوبخت با بیان اینکه رسانه ملی گاهی کار سخیفی را در اطلاع‌رسانی به مردم انجام می‌دهد، گفت: صدا و سیما از ما سوال کند که چه کارهایی انجام شده و بعد بر اساس پاسخ ما جست‌وجو کند و ببیند آیا راست می‌گوییم یا خیر. یک مستندی تهیه کند به طور جزئی از ما سئوال کند که این ارقام کمک به واحدهای تولیدی و طرح های عمرانی در کجا هزینه شد. درست نیست که از چند نفر در خیابان بپرسند که آیا این رشد اقتصادی را در سفره های خود احساس می کنید یا خیر؟ رسانه ملی شبهه ایجاد نکند؛ بلکه مسیر درست ارزیابی را به مردم معرفی کند. انتظار از صدا و سیما بالاست؛ اینکه سراغ ۴ نفر برویم، مصاحبه کنیم و بگوییم این آمار درست نیست، جواب کارشناسی نخواهد بود و کار سخیفی است. خوب، به‌سراغ سفره مردم بروید؛ صدا و سیما نقش دانشگاه دارد و باید مستندسازی کند، نه اینکه فقط با ۴ نفر مصاحبه کند.

نوبخت ضمن قدردانی از رئیس صدا و سیما گفت: یک تیم محدود سیاسی در رسانه وجود دارد که برنامه های خاصی را تهیه می کنند، این کار آنها متمایز و جدا از زحماتی است که کارکنان و مسئولان صدا و سیما انجام می دهند.

وی ادامه داد: همه کسانی که در سن کار هستند صرفا متقاضی کار نیستند. جمعیت ۱۰ سال بیشتر ۶۳ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۲۸ نفر بودند در پاییز امسال به ۶۵ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۳۰۲ نفر رسید یعنی ۲ میلیون و ۳۵ هزار و ۱۰۰ نفر از آغاز دولت تا امروز جمعیت شان اضافه شد.

نرخ مشارکت نشان می دهد چند درصد جویای کار هستند. از پاییز ۹۲ تا پاییز ۹۵ ، ۲.۲ درصد نرخ مشارکت بالا رفت. از پاییز ۹۲ تا پاییز ۹۵ ، ۲ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۴۶ نفر جمعیت فعال اضافه شد.

نوبخت گفت: تعداد شاغلین در پاییز ۹۲، ۲۰ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۰۳ نفر بودند در پاییز ۹۵ ، ۲۲ میلیون، ۳۷۳ و ۴۱۶ نفر شدند پس جمعیت شاغل در این مدت ۱ میلون و ۵۰۵ هزار و ۸۱۳ نفر جمعیت شاغل اضافه شد. یعنی ۷۲۶ هزار نفر شغل پیدا نکردند. یعنی کسانی که شغل پیدا کردند نسبت به بیکارها تقریبا دو برابر است.

وی افزود: افزایش رشد اقتصادی لزوما نباید به افزایش نیروی کار منجر شود. وقتی یک بنگاهی با حداقل ظرفیت کار می کند و از نیروهای موجود خود استفاده می کند، رشد اقتصادی رخ می دهد و ظرفیت تولید بالا می رود.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: باید با فراکسیون اشتغال مجلس رایزنی کنیم، تا یک ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه تسهیلات به اشتغال اختصاص یابد؛ تا مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را برای رفع نابرابری های دریافت بازنشستگان وجود دارد. از فروردین تلاش می کنیم حقوق مستمری کمیته امداد و بهزیستی افزایش پیدا کند همه اینها برای رفع نابرابری های اجتماعی است.

وی درباره سفر به ترکیه افزود: الان به غیر از ناامنی های مستمر، این تنش به خارج از مرزهای ترکیه هم تسری پیدا کرده است. اکنون این کشور با هلند و آلمان رابطه متشنجی دارد و آنها را فاشیست می خواند. منع قانونی برای این سفرها وجود ندارد اما بنا به دلایلی که عنوان شد، نمایندگی های جمهوری اسلامی وظیفه دارند به مردم اعلام کنند که وقتی می خواهد برای رفع خستگی به مسافرت بروند دچار رنجش نشوند.

سخنگوی دولت درباره نامه نگاری های احمدی نژاد تأکید کرد: دست به مکاتبه او قوی است و قرار نیست به هر نامه ای از جانب او پاسخ داده شود. قطعا روابط عمومی وزارت اقتصاد جواب می دهد. پرداختن به این موضوع وقت‌گیر است و نباید به آن پرداخت، باخبرم چیزهای دیگری هم که مطرح کرده و دولت با سکوت از کنارش گذشته این بدان معنی نیست که ما کاری انجام نداده‌ایم به مراجع قضایی اعلام شده و ما پیگیر گفته‌ها و تخریب‌ها هستیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا از نامه روحانی به امیر کویت اطلاعی دارید، گفت: خیر؛ اطلاعی ندارم کویت همیشه خواستار رابطه با ما بوده است.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که گفته می‌شود دولت زبان رسایی در قبال انتقاد ندارد که نوبخت پاسخ داد: آنچه صورت گرفت باید منعکس شود و شورای اطلاع‌رسانی این‌ها را تبیین خواهد کرد. سیاست دولت این است که وارد حاشیه نشود اما کارهایی که انجام داده است باید اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در پایان کار دولت هجمه‌های زیادی علیه دولت می‌شود که عمده آنها در خصوص عملکرد اقتصادی دولت است گفت: ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف راهبردی در مقدمه این سیاست‌ها تبیین شد تا رشد پویایی داشته باشیم. برای تحقق این ۲۴ بند، اقداماتی و این بندها در ۱۲ برنامه خلاصه کردیم، برای اجرای این برنامه‌ها باید ۵۶ طرح تعریف می‌شد و برای اجرای طرح‌ها ۲۰۰ پروژه تعریف شد. هر وزار تخانه‌ای می‌داند از این ۲۴ بند کدام طرح‌ها و پروژه‌ها مخصوص این مساله است الان قابل مطالعه است که هریک از این برنامه‌ها اجرا شد.

وی تاکید کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارش‌ها را خواسته و تیم نظارتی هم نظارت می‌کند. برای عمکلرد اقتصاد مقاومتی دولت هم باید از مسئولان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دعوت شود تا مشخص شود و رسانه‌ها نیز گزارش‌های این ستاد را دریافت خواهند کرد تا روشن شود چه اقداماتی انجام شده است.

وی درباره پرداخت حقوق اسفند بازنشستگان افزود: اعلام کردیم حقوق ها را از ۱۵ تا ۲۰ اسفند پرداخت می کنیم از هفدهم و بیستم حقوق ها پرداخت شد و کارکنان اکثریت دستگاه ها حقوق خودشان را گرفتند حقوق چند دستگاه پرداخت نشد نه اینکه سازمان برنامه و بودجه تخصیص آنها را نداد و پول در خزانه نیست، بلکه آن یکی دو دستگاه معتقدند پولی که داده شده کافی نیست برای اینکه حقوق همه پرداخت شود. یکی از آن دستگاه ها صندوق های بازنشستگی است. دولت با توجه به اینکه همه منابع حاصل نشد همه پول ها را که نمی تواند بدهد به همان میزان تحقق منابع می تواند تخصیص دهد علی القاعده باید کمتر تخصیص دهد اما حقوق و مزایای هیچ دستگاهی را کم نکردیم کامل پرداخت کردیم صندوق بازنشستگی گفت تخصیص کم است و ندارم حقوق و مزایای بازنشستگان را پرداخت کنم ۳۵ هزار میلیارد تومان دولت به صندوق های بازنشستگی کمک کرد تا حقوق بازنشستگان را بپردازد دولت اجازه دارد در پاره ای موارد از محل کاهش برخی طرح ها به بعضی طرح ها ۱۰ درصد اضافه دهد یعنی ۱۱۰ درصد پرداخت کند. صندوق های بازنشستگی ۱۱۰ درصد پول بازنشستگان را دادیم و در خزانه است باز اعلام کردند که منابع کم دارند مجدد ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر علاوه بر ۱۱۰ درصد پرداخت کردیم تا به این صندوق ها پرداخت شود تا بازنشستگان ما را گروگان نگیرند. پس دولت حقوق همه را پرداخت کرد حالا بعضی دستگاه ها فکر می کنند پول را توزیع نکنند تا یک مقدار بیشتری بگیرند خیر این طور نیست اگر چیز بیشتری می خواهند حقوق بازنشستگان را بهانه نکنند.

سخنگوی دولت درباره روابط بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: درخواست این بود که روابط کشورهای شورای خلیج فارس بهبود پیدا کند، پاسخ ایران این بود که ما همیشه خواهان این امر هستیم در جلسه هم این اراده وجود داشت.

نوبخت در مورد سکوت صداوسیما درباره رشد اقتصادی در دولت یازدهم عنوان کرد: از این که رسانه ملی دولت را تخریب نکرد که رشد اقتصادی ۱۱/۶ بود تشکر می‌کنم، تخریب دولت صحیح نیست، رسانه ملی امانت در دست مسئولان آن است ، ما اعتبارات سازمان صدا و سیما را صد در صد پرداخت کرده‌ایم هر چند که نمی‌گویم بیشتر هم پرداخت کرده‌ایم. هر چند که تا بهبود وضع خیلی فاصله داریم.

نوبخت در مورد عدم اجرای اصل ۴۴ در بعضی از باشگاه‌های دولتی مثل استقلال و پرسپولیس گفت: ما قبلا یک خیز برای واگذاری برداشتیم که زمینه‌های لازم فراهم نشد، دولت در حد توان خودش به این دو باشگاه کمک می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی اعلام شد اما اصلاح‌طلبان خواهان رفع محدودیت‌های سیاسی مثل ممنوع‌التصویری شدند آقای روحانی چه پاسخی دارند، گفت: هنگامی پاسخ از سوی دولت است و یا زمانی ستاد است که صحبت‌های لازم در این مورد را انجام می‌دهد. آقای رییس‌جمهور بر میثاق و پیمان خودشان وفادار هستند، البته این که چقدر این وعده‌ها تحقق گرفته و خواست مردم است باید به شرایط نگاه کرد.