کد خبر: ۱۵۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۲۳

نگرانی گوترش ازقطع کمک‌های آمریکا به سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در پی انتشار جزییات بودجه پیشنهادی ۲۰۱۸ آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تصمیم واشنگتن به کاهش کمک های مالی به این نهاد بین المللی، قطع این کمک ها را مانعی در راه ادامه اصلاحات در این نهاد خواند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در پی انتشار جزییات بودجه پیشنهادی دولت ترامپ برای سال ۲۰۱۸ که در آن در کنار افزایش بودجه نظامی این کشور به کاهشی بالغ بر ۵۰ در صد از کمک های مالی آمریکا به سازمان ملل اشاره شده ، آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان با انتشار بیانیه ای نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرد.
 
گوترش در این بیانیه با اشاره به آگاهی از پیچیدگی های روند تنظیم بودجه در آمریکا و زمان بر بودن اصلاحات و تکمیل آن، از حمایت دولت آمریکا بعنوان بزرگترین حامی مالی این نهاد بین المللی در طول سال ها قدردانی کرده و نوشته است که او در نظر دارد اصلاحات گسترده ای را در ساختار و عملکرد این سازمان در راستای وظایفی که به عهده دارد اعمال کند که در چنین شرایط قطع بدون مقدمه کمک های مالی آمریکا اجرای چنین اصلاحاتی را به مخاطره خواهد انداخت.
دبیر کل سازمان ملل در ادامه آمادگی خود را برای تعامل با آمریکا و سایر کشورهای عضو جهت دستیابی به راهبرد هایی برای تضمین کارایی های این سازمان اعلام کرده است.
 
وی با انتقادی تلویحی از سیاست های ترامپ مبنی بر تقویت قدرت نظامی آمریکا به منظور مبارزه با تروریسم نوشته است که گرچه او خود را مصمم به مقابله ای موثر با پدیده تروریسم می داند اما معتقد است که مبارزه با این پدیده به ابزارها و تدابیری بیش از هزینه های نظامی نیازمند است.
 
گوترش پی بردن به عوامل گرایش به تروریسم و خشونت را یکی از رویکردهای لازم در این مبارزه ذکر کرده و گفته است که در این راه باید سرمایه گذاری های بیشتری صرف جلوگیری از درگیری ها که به گفته او یکی از عوامل زیرساختی گسترش تروریسم و خشونت گرایی است صورت گیرد.
دبیر کل سازمان ملل در نهایت با اشاره دوباره به این که جهان امروز با چالش های نیرومندی روبرو است که تنها راه برخورد با آن ها همکاری های همه جانبه است، تاکید کرده است که سازمان ملل همچنان ستون و زیر بنای اصلی این همکاری ها باقی خواهد ماند.
*ایرنا