کد خبر: ۱۵۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۵

آتش سوزی های گسترده و مهیب سال ۹۵

سال گذشته آتش سوزی های گسترده بسیاری داشت که مهمترین آنها حادثه پلاسکو بود که در جریان ان ۱۶ آتش نشان شهید و ۵ شهروند جان خود را از دست دادند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آتش‌سوزی‌‌ها ازجمله حوادثی است که هرچند وقت یکبار شاهد آن هستیم، حوادثی که بیشتر بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی یا بی‌دقتی افراد اتفاق می‌افتد و علاوه بر خسارات مادی خیلی از مواقع باعث صدمات بدنی و سوختگی افراد یا مرگ می‌شود.

در این میان نحوه عملکرد گروه‌های امدادی و آتش‌نشانان بسیار حائزاهمیت بوده و به خاطر وجود آتش‌نشانان شجاع و فداکار و تلاش آنها در بیشتر این موارد، قبل از گسترش آتش این حوادث مهار شده و آتش در نطفه خفه می‌شود ولی خیلی از مواقع هم با وجود تلاش ماموران آتش‌نشانی شعله‌های آتش مهار نشده و گسترش آن حتی باعث صدمه‌های بدنی و شهادت خود آتش‌نشانان هم می‌شود. این هفته با توجه به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو، به بررسی چند حادثه آتش‌سوزی بزرگ و گسترده یک سال گذشته می‌پردازیم.

ساختمان پلاسکو

در تازه‌ترین حادثه، صبح ۳۰ دی ساختمان پلاسکو، یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های بلند تهران دچار حریق شد. مأموران آتش‌نشانی بسرعت خود را به محل حادثه رساندند و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند، اما وسعت آتش‌سوزی‌ و نیز شرایط محیطی به‌گونه‌ای بود که اطفای فوری حریق را غیرممکن کرده و در نهایت باعث تأخیر در مهار آتش‌سوزی‌ شد. در این بین ازدحام مردم برای کمک یا تماشای این حادثه هم باعث بروز مشکل برای تیم‌های کمک‌رسانی شده و در نهایت بعد از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه و در حالی که هنوز تعدادی از آتش‌نشانان زحمتکش و تیم‌های امدادی در محل حضور داشتند، این ساختمان فرسوده تاب نیاورد و فروریخت، اما در کنار این حادثه ناگهانی و شوکه‌کننده، جمعی از هموطنان شجاع و فداکار ما نیز در حین انجام وظیفه جان باختند. متأسفانه آتش‌نشانانی که جان خود را کف دست گرفته بودند و برای مهار آتش و نجات افراد حاضر در طبقات فوقانی این ساختمان حضور داشتند، مجالی برای خارج شدن از ساختمان پیدا نکردند و زیر آوار مدفون شدند و امروز شهر تهران سیاهپوش و عزادار این عزیزان است و در فضایی پر از بیم و امید به سر می‌برد.

بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان

آتش‌سوزی‌ بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان از حدود ساعت ۴ صبح شروع شد. براساس اخبار دریافتی این آتش‌سوزی‌ که از بخش icu این بیمارستان آغاز شده بود باعث شد بخش‌های وسیعی از این بیمارستان طعمه حریق شود و بخش قلب این بیمارستان ـ که به‌تازگی نوسازی شده و دارای تجهیزات مناسبی نیز بود ـ به طور کامل در آتش سوخت.در این بین پزشک کشیک این بیمارستان که در محاصره شعله‌های آتش بود در آخرین لحظات و به شکل معجزه‌آسایی توانست از کانال کولر فرار کند و از مرگ حتمی نجات یافت.

این آتش‌سوزی‌ در نهایت پس از سه ساعت با تلاش بی وقفه آتش‌نشانان و دیگر گروه‌های امدادی مهار شد و عملیات خاموش کردن آتش‌سوزی‌‌های کوچک، لکه‌گیری و پاکسازی کامل تا ساعاتی بعد ادامه داشت. همچنین در مهار این آتش‌سوزی‌ از نیرو‌های ستاد بحران و آتش‌نشانان دیگر شهر‌های استان هم کمک گرفته شد. همه بیماران بستری هم از ساختمان آتش گرفته خارج شدند و برای پیگیری درمان به بیمارستان دیگری انتقال یافتند. این آتش‌سوزی‌ که به علت اتصال برق در بخش مونیتورینگ آی‌سی‌یو رخ داده بود سبب آسیب جدی به بخش‌های آی‌سی‌یو، قلب و درمانگاه تخصصی این بیمارستان شد.

باز نشدن نردبان آتش‌نشانی و ترس زن باعث سقوط مرگبار او شد.

این آتش‌سوزی‌ به طور گسترده در یک کارگاه تولیدی شروع شد و نخستین گروه آتش‌نشانان سه دقیقه بعد خود را به محل رساندند و پس از مشاهده گستردگی حریق چند ایستگاه آتش‌نشانی همراه با تشک نجات و دو نردبان هیدرولیکی در محل حاضر شدند.

در این زمان دو زن خود را از پنجره آویزان کرده بودند و بدون توجه به هشدارهای آتش‌نشانان قصد پرتاب خود را به پایین داشتند. در همان لحظه یکی از نردبان‌های هیدرولیکی در پایین ساختمان مستقر و جک نردبان زده شد ولی به علت مشکلات فنی متاسفانه پله‌های نردبان باز نشد و ماموران شروع به جایگزینی نردبان دوم کردند که این کار حدود دو دقیقه طول کشید و در همین زمان یکی از زن‌ها خود را به پایین پرتاب کرد. امدادگران آتش‌نشانی با باز کردن نردبان دوم پنج نفر از محبوس شدگان در ساختمان را به پایین انتقال دادند.

آتش در برج سلمان

آتش‌سوزی در «برج سلمان» مشهد که تیر ماه از طبقات سوم و چهارم این برج آغاز شد، بخش وسیعی از این ساختمان بزرگ را در بر گرفت و به ایجاد نگرانی در نزد مردم منجر شد. در ادامه نیز شایعاتی درباره وقوع این آتش‌سوزی پس از یک انفجار منتشر شد، اما مسئولان انتظامی پس از بررسی سریع و تشخیص علت اصلی آتش‌سوزی این شایعات را رد کردند. در همین ارتباط فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: هرگونه احتمال بمبگذاری در برج سلمان را تکذیب می‌کنیم، علت آتش‌سوزی اتصال شبکه برق بود. به هیچ‌وجه بمبگذاری در برج سلمان رخ نداده است، این مساله صرفا یک شایعه بوده و بنا بر گزارش‌های واصله آتش‌نشانی علت حریق گسترده در برج سلمان اتصالی شبکه برق این برج بوده است. شروع آتش‌سوزی‌ به گونه‌ای بوده که مردم متوجه گسترش آتش در طبقات بالایی برج نشده بودند، به همین علت در تخلیه برج کمی تعلل صورت گرفته اما در حال حاضر برج کاملا تخلیه شده است.

پس از وسعت گرفتن آتش در برج سلمان، بخش بزرگی از توان آتش‌نشانی مشهد برای کنترل حریق این برج اعزام شد و با تکیه بر خودروهای اطفای حریق سنگین، نردبان و تانکر آب عملیات اطفای حریق در دستور کار قرار گرفت و بیش از صد خودروی آتش‌نشانی با ۲۵۰ آتش‌نشان به همراه شش دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس - آمبولانس در محل حادثه مستقر شدند. در جریان عملیات اطفای حریق چراغ‌های این خیابان خاموش شد و اداره گاز اقدام به قطعی گاز این خیابان کرد تا از انفجار لوله‌های گاز جلوگیری شود.

هتل هرمز بندرعباس

این حادثه از یکی از اتاق‌های هتل شروع شد و بسرعت گسترش یافت، کار اطفای حریق توسط ماموران آتش‌نشانی شروع شد و ۵۸ نفر از مسافران هتل هم با عملیات صورت گرفته نجات یافتند، اما متاسفانه یکی از ماموران آتش‌نشان که چند مسافر را نجات داده بود دچار خفگی شد و پس از یک ساعت جان خود را از دست داد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در این باره گفت: این آتش‌سوزی‌ از یکی از اتاق‌های هتل هرمز آغاز شد و در ادامه بسرعت گسترش یافت و ماموران آتش‌نشانی هم بسرعت برای مهار آن اقدام کردند. در نهایت عملیات اطفای حریق طی یک ساعت انجام شد و با تلاش نیروهای آتش‌نشانی تمام ۵۸ مسافری که در آن طبقه از هتل حضور داشتند از این حادثه نجات یافتند.

پاساژ قائم خرم‌آباد

این حادثه حوالی ساعت ۲۲ به ماموران آتش‌نشانی اطلاع داده شد و ماموران آتش‌نشانی کمتر از سه دقیقه خود را به محل حادثه رساندند، اما برخورد آنها به موانعی در محل حادثه امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو کرد؛ موانعی از قبیل ازدحام جمعیت، بافت متراکم منطقه، جداکننده‌های وسط خیابان و کوچه‌های تنگ و باریک باعث اخلال در امدادرسانی و اطفای حریق شده به طوری که باعث کند کردن کار تیم‌های اطفای حریق شد. از همان شروع کار چند بار آتش مهار شد، اما باز از قسمتی دیگر زبانه کشید به طوری که دود گسترده‌ای منطقه را احاطه کرده بود و بر ازدحام جمعیت هم مدام افزوده می‌شد؛ جمعیتی که به نیت کمک یا برای تماشا آمده بودند. همچنین این پاساژ در محلی قرار گرفته بود که همه می‌دانستند در صورت بروز حادثه به سختی می‌توان به محل مزبور خدمات امدادی رساند. در نهایت در کنار خسارات مالی زیاد چهار نفر مصدوم هم ره آورد آتش و دود برای آتش‌نشانان بود.
*میزان