کد خبر: ۱۵۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۶۲

اظهارنظر تازه موگرینی دربارۀ ایران و برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر پایبندی کامل ایران به توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به حفظ «برجام» است.

 به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در اظهاراتی در نشست «سیاست هسته‌ ای» مؤسسه «کارنگی» بار دیگر بر پایبندی کامل ایران به توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) میان ایران و کشورهای ۱+۵ موسوم به «برجام» تصریح کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «برجام»، توافقی دوجانبه نبود، بلکه دست آورد سیاسی چندجانبه ای بود که به کل جامعه بین‌الملل تعلق دارد و اتحادیه اروپا متعهد به حفظ آن است، چرا که اجرای کامل و دقیق آن کلید امنیت ما نیز به شمار می آید.

وی در ادامه سخنان خود افزود: سازمان ملل متحد نیز از این توافق حمایت کرد و شورای امنیت نیز آن را مورد تائید خود قرار داد.

این مقام بلندپایه اروپائی گفت: تا کنون، آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی ۵ بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ ای را تأئید کرده است و دائماً نیز بر برنامه هسته‌ ای ایران نظارت دارد.

موگرینی درباره موضع اروپا در قبال برجام نیز تصریح کرد: توافق هسته ای مسیری است که ما خواستار ادامه آن هستیم. از سرگیری تقابل میان قدرت‌ های جهانی، به نفع هیچ‌ کس نیست. دیپلماسی چندجانبه از طریق اتحاد به دستاوردی رسید که با هیچ ابزار دیگری قابل حصول نبود. هیچ تردیدی در این خصوص وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره احتمال بازمذاکره برجام نیز گفت: کاملاً معتقدم برجام باید به طور کامل و با تمام بخش‌ ها و جزئیات آن اجرا شود و این توافقی نیست که بتوان یک بخش از آن را به مذاکره [مجدد] گذاشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جایگزینی برای برجام وجود ندارد. ۲ سال پیش، درباره امکان حصول چنین توافقی بدبینی وجود داشت، اما چنین کاری به انجام رسید. سپس نسبت به تداوم اجرای توافق هسته ای بدبینی وجود داشت؛ اما این امر نیز مُیسر گردید.

«فدریکا موگرینی» ادامه داد: تصور می‌ کنم که ایران کاملاً به توافق پایبند بماند. همانطور که گفتم، اروپایی‌ ها همواره تلاش می کنند که از اجرای کامل برجام اطمینان یابند. مطمئنم که ایران نه مجبور به ترک این توافق می‌ شود و نه خود از آن کناره‌ گیری خواهد کرد.
*مهر