کد خبر: ۱۵۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۴

دردسرهای سفر محمد بن سلمان به آمریکا ادامه دارد

محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور سه شنبه هفته قبل با رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد. این دیدار به عنوان نشانه ای از گرم شدن روابط ترامپ با ریاض، موثر بودن دیپلماسی دلار عربستان و عدول ترامپ شعارهای انتخاباتی ارزیابی شده است.

در تازه ترین واکنش به سفر محمد بن سلمان، صدها نفر از خانواده های قربانیان واقعه ۱۱ سپتامبر با استناد به یک لایحه قانونی که سال گذشته میلادی در کنگره آمریکا به تصویب رسید، علیه دولت عربستان شکایت کردند و خواستار پرداخت غرامت از سوی این دولت شدند.

پایگاه خبری «بازفید» آمریکا دیروز (سه شنبه) دادخواست ۱۳۵ صفحه ای ۸۰۰ تن از بستگان قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد که آن را روز گذشته به دادگاه فدرال منطقه منهتن شهر نیویورک ارائه دادند و اسامی کشته و زخمی های این حملات و همچنین اسامی افراد خانواده های آنها را در بر می گیرد.

شاکیان در دادخواست خود ضمن درخواست غرامت از دولت عربستان سعودی برای جبران آسیبی که حملات ۱۱ سپتامبر به آنها وارد کرده، برخی جمعیت های خیریه و نهادهای دولتی این کشور را به برقراری روابط با «اسامه بن لادن»، رهبر پیشین القاعده متهم کردند.

این ۸۰۰ نفر همچنین در اشاره به ربایش چهار هواپیما و استفاده از آنها در جریان حوادث ۱۱ سپتامبر، دولت عربستان را نیز متهم کردند که در جریان وابستگی دست کم سه تن از ربایندگان هواپیما به سازمان القاعده بوده است.

چند روز قبل نیز تعدادی از خانواده های حدود ۳ هزار نفری که طی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر جانشان را از دست دادند با ارسال نامه ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد وی در نزدیکی به عربستان سعودی از او خواستند به وعده انتخاباتی خود مبنی بر پیشتیبانی از تصویب قانونی در جهت تعقیب قضایی دولتهای خارجی که در این حمله دست داشتند یعنی-عربستان سعودی- وفادار بماند.

این نامه پس از دیدار دونالد ترامپ با «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در واشنگتن، نگاشته شد و در آن به پرونده باز شکایت از این کشور در دادگاههای آمریکا به دلیل نقش آن در حمایت از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر و به طور کلی حمایت از گروههای تروریستی بنیادگرا نظیر القاعده و داعش اشاره شده است.

خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر دلیل نگارش این نامه را دیدار رئیس جمهوری آمریکا و وزیر دفاع عربستان عنوان و اعلا کردند که عربستان با پول و تبلیغات تلاش دارد، نقش خود را در حملات تروریستی پاک کند و کنگره آمریکا را به بازی بگیرد. این نامه ریاض را به پشتیبانی از القاعده و داعش متهم کرده و می افزاید که حکومت عربستان قرائتی افراطی از اسلام را در جهان ترویج می کند.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از اجرای قانون موسوم به «جاستا» در خصوص بررسی نقش عربستان سعودی در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر حمایت کرده بود.

قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» یا جاستا که توسط کنگره آمریکا تصویب شده به خانواده های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه می دهد از عربستان سعودی شکایت و غرامت دریافت کنند. با این وجود، عوامل عربستان در آمریکا با صرف مقادیر زیادی پول تلاش دارند این قانون را به حاشیه برانند.
 
گزارش منابع اطلاعاتی امریکا نشان می دهد که در حملات تروریستی یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ نزدیک به سه هزار نفر در آمریکا کشته شدند. نوزده شهروند عربستان سعودی در این حملات دست داشتند. این افراد از اعضای سازمان تروریستی القاعده بودند که رهبری آن با اسامه بن لادن سرمایه دار سعودی پناه گرفته در افغانستان بود. دولت وقت آمریکا به بهانه مبارزه با عاملان این حملات، به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد.

ناظران سیاسی در آمریکا اتفاق نظر دارند که دیدار جانشین ولیعهد عربستان از آمریکا یخ روابط به جا مانده از دوران اوباما را شکسته و گرمایی دوباره به مناسبات ریاض و واشنگتن می دهد. سخنان ایران هراسانه دونالد ترامپ و دیگر مقام های آمریکایی و تاکید وی بر اهمیت ریاض برای نقش مداخله جویانه ایالات متحده در خاورمیانه، در جهت اطمینان بخشی به سعودی ها در خصوص تعهد واشنگتن به امنیت و جایگاه آل سعود در داخل و خارج از این کشور ارزیابی می شود.