کد خبر: ۱۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۴۱

تندروهای سنا آمریکا به نوری المالکی: اگر به کمک واشنگتن نیاز دارید، روابط با تهران را قطع کنید

در ماه اکتبر، تعداد کشته‌شدگان حمله‌های تروریستی در عراق به بالاترین میزان خود رسید. بنابر اظهارات مقام‌های دولتی، ماه گذشته ۹۶۴ نفر در عراق بر اثر انفجار بمب و حمله‌های مسلحانه با انگیزه‌های سیاسی کشته شده‌اند. در بین این عده، ظاهرا ۴۴ سرباز و ۶۵ پلیس وجود دارد اما بیشتر کشته‌شدگان یعنی ۸۵۵ نفر، از غیرنظامیان هستند. این میزان بالاترین تعداد کشته از آوریل سال ۲۰۰۸ است. اکنون سیاست‌مداران هر دو حزب بزرگ در آمریکا می‌خواهند از اضطرار عراق استفاده کنند تا این کشور را دوباره زیر نفوذ آمریکا بیاورند.
روزنامه آلمانی یونگه ولت نوشت: دولت عراق مایل است تا اسلحه‌های آمریکایی بخرد. سناتورها در واشنگتن، از بغداد خواسته‌اند تا مناسبات خود را با تهران قطع کند.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، در ماه اکتبر، تعداد کشته‌شدگان حمله‌های تروریستی در عراق به بالاترین میزان خود رسید. بنابر اظهارات مقام‌های دولتی، ماه گذشته ۹۶۴ نفر در عراق بر اثر انفجار بمب و حمله‌های مسلحانه با انگیزه‌های سیاسی کشته شده‌اند. در بین این عده، ظاهرا ۴۴ سرباز و ۶۵ پلیس وجود دارد اما بیشتر کشته‌شدگان یعنی ۸۵۵ نفر، از غیرنظامیان هستند. این میزان بالاترین تعداد کشته از آوریل سال ۲۰۰۸ است. اکنون سیاست‌مداران هر دو حزب بزرگ در آمریکا می‌خواهند از اضطرار عراق استفاده کنند تا این کشور را دوباره زیر نفوذ آمریکا بیاورند.

بیانیه‌ی دولت عراق که جمعه در بغداد منتشر شد مبتنی بر آمار و اطلاعات وزارت‌خانه‌های بهداشت، کشور و دفاع است. طبق این آمار در اکتبر ۱۴۴۵ غیرنظامی، ۸۸ پلیس و ۶۷ سرباز نیز بر اثر حمله‌ مجروح شده‌اند. غیرنظامیانی که کشته یا مجروح شده‌اند عمدتا شیعه هستند.

بنا بر گفته‌ی نماینده‌ی سازمان ملل در عراق، در سال جاری ۵۷۴۰ غیرنظامی عراقی بر اثر حمله‌های تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش این منبع در سال گذشته، تعداد کشته‌شدگان ۳۲۳۸ و در سال ۲۰۱۱ یعنی سال قبل از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق ۲۷۷۱ نفر بوده‌اند. تعداد حمله‌ها و قربانیان آن، هنوز بسیار کم‌تر از حمله‌ها و قربانیان خشونت‌های سیاسی، مذهبی و قومی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ است. بین پاییز ۲۰۰۶ تا بهار ۲۰۰۷ در چندین ماه متوالی، هر بار بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

هفته‌ی گذشته نوری المالکی، نخست وزیر عراق برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۱ از آمریکا دیدن کرد تا در «جنگ علیه تروریسم» تقاضای کمک کند. رسانه‌های غربی گزارش می‌کنند که نیروهای مسلح عراق به ویژه به هلیکوپترهای جنگنده‌ی آپاچی علاقه‌مند هستند. از این گذشته ظاهرا عراق چند ماه پیش به تهیه‌ی پهپادهای آمریکایی نیز ابراز تمایل کرده است. اما از ملاقات بین باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و مالکی در روز جمعه، انتظار نمی‌رفت که نتایج ملموسی در برداشته باشد. این مذاکرات تنها حاوی این اذعان غیرتعهد‌آور بود که نیروهای نظامی عراق به حمایت اضافی نیازِ «مبرم» دارند.

سه‌شنبه، شش سناتور از هر دو حزب بزرگ آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده، از اوباما خواستند که هرگونه قول کمک را به عراق منوط به تحقق شرایط کند. در فهرست این شرایط، مقابله با نفوذ  ایران در دولت عراق، اولویت اول است. امضاکنندگان این نامه، استفاده‌ی ایران از فضای عراق را برای رساندن کمک نظامی به نیروهای حکومت سوریه، قویا محکوم می‌کنند. به تعبیر این سناتورها، المالکی باید مجبور شود که گروه‌های سنی و کرد را در حکومت شرکت دهد. در کنار این خواسته‌ها، مطالبه‌ی دیگری نیز مبنی بر پایان بر «حزبِ بعث‌زدایی» مطرح شده است. این امر تا حدی تعجب‌برانگیز است زیرا این شش سناتور به محافل نومحافظه‌کار و طرفدار صهیونسیم تعلق دارند که بعد از حمله به عراق برای کنار گذاشتن اعضای سابق حزب بعث از سمت‌های دولتی و اقتصادی، تلاش کرده بودند.

نام‌هایی چون جان مک‌کین و لیندزی گراهام، رهبران جمهوری‌خواه و همچنین رابرت مندنز سناتور دموکرات و رییس کمیسیون سیاست خارجی و باب کورکر، ارشدترین جمهوری‌خواه در همین کمیسیون در میان امضاکنندگان قرار دارد. از این گذشته کارل لوینِ دموکرات که رییس کمیسیون نیروهای مسلح است و جیمز اینهوف، ارشدترین جمهوری‌خواه در کمیسیون محیط زیست و کارهای عمومیِ سنا نیز این نامه را امضا کرده‌اند.