کد خبر: ۱۵۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۱

لباس پرتنش کمیته ملی المپیک در سال ۹۵

کمیته ملی المپیک در سالی که گذشت اتفاق گوناگونی را پشت سر گذاشت که البته تنش‌های آن بیشتر بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سال ۹۵ برای کمیته ملی المپیک تحت تاثیر  المپیک ریو و اتفاقات پس از آن بود و می‌توان گفت‌ از ابتدای سال تا پایان آن روز های پرماجرایی را پشت سر گذاشت.

سهمیه ۶۴ نفری ایران تکمیل شد

در آغاز سال جدید  هنوز رشته ها دنبال گرفتن سهمیه المپیک بودند که در نهایت با سهمیه گرفتن والیبال تعداد سهمیه‌های ایران به ۶۴ نفر رسید که نسبت به  المپیک لندن (۵۳ سهمیه) رکوردی برای خودش محسوب می‌شد.

۵۵ ورزشکار مرد و ۹ ورزشکار زن موفق شدند جواز حضور در  المپیک ریو را به دست آوردند که در بخش بانوان از نظر تعداد سهمیه رکورد شکنی هم انجام گرفت.

لباس پر ماجرای کاروان ایران

لباس کاروان مهم‌ترین مساله‌ای بود که کمیته ملی المپیک را پیش از ریو به دردسر انداخت. پس از این که لباس رژه کاروان ایران مشخص شد، انتقادات فراوانی نسبت به انتخاب رنگ‌ها، طرح و حتی دوخت آن به سوی کمیته‌  روانه شد. حتی لباس کاروان ایران در فضای مجازی بارها سوژه طنز قرار گرفت. از این رو کمیته ملی المپیک که با واکنش منفی مردم روبرو شد مجبور شد از طراح دیگری استفاده کند و لباس دیگری برای کاروان طراحی شد.

پس از تکمیل لباس ، احسان روزبهانی و مهسا جاور اولین نمونه لباس را بر تن کردند و به صورت غیر رسمی از لباس دوم رونمایی شد. البته این لباس هم چندان به مذاق‌ها خوش نیامد که طراح با اعمال تغییراتی سعی کرد تا حدودی رضایت ها جلب کند.

پایان  المپیک با هشت مدال

بالاخره پس از چهال سال انتظار  المپیک ریو برگزار شد  و برای کاروان ایران هم خوشی داشت و هم ناخوشی. هم طلا داشت و هم ناکامی.

در نهایت نیز کاروان با سه مدال طلای کیانوش رسمتی، سهراب مرادی و حسین یزدانی، یک نقره کمیل قاسمی و چهار برنز حسن رحیمی، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده و سعید عبدولی به ایران بازگشت و ایران در رده ۲۵  المپیک قرار گرفت.

جایزه کفش طلا در حد وعده

کمیته ملی المپیک پیش از آغاز بازی‌ها تفاهم نامه‌هایی را با ارگان‌های مختلف امضا کرد تا به مدال آوران المپیک جوایزی اهدا شود.  از میان این تفاهم نامه تنها بانک رفاه به تعهدات خود عمل کرد و هنوز از اجرای تفاهم نامه توسط کفش ملی که وعده کفش طلا داده بود و بیمه ایران خبری نیست.

سریال سرپرست خزانه داری به پایان رسید

با وجود این که هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در اسفند ۹۴ با استعفای شجاعی ، خزانه دار پیشین کمیته ملی المپیک موافقت کرد، اما آذر ماه ۹۵ بالاخره کیومرث هاشمی تصمیم گرفت تکلیف سرپرست خزانه دار را مشخص کند. رسول خادم به عنوان سرپرست مشخص شد، اما او نتوانست به علت کارمند دولت نبودن مجوز لازم برای این پست را بگیرد.

پس از منتفی شدن حضور خادم، کیومرث هاشمی، فهیمه شباک را به عنوان سرپرست خزانه دار معرفی کرد که این دفعه مجوز لازم صادر شد و کمیته ملی المپیک پس از گذشت نزدیک به یک سال بالاخره صاحب سرپرست خزانه داری شد.

اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و تنش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش

زمانی که برخی فدراسیون های جهانی به فدراسیون داخلی مبنی بر اصلاح اساسنامه خود نامه فرستادند، موج جدیدی از تنش‌ها در ورزش ایران ایجاد شد. از نامه IOC به ایران رونمایی شد که در آن خواستار اصلاح اساسنامه و ارائه آن به این نهاد بین المللی شده بود، از آن سو خود کیومرث هاشمی هم با ارسال نامه به فدراسیون‌های داخلی اعلام کرد تا زمان اصلاح اساسنامه خود انتخابات برگزار نکنند.

حتی کمیته‌ نماینده‌ای در مجمع انتخابات جودو نفرستاد و برگزاری مجمع انتخاباتی ژیمناستیک نیز به همین دلیل کنسل شد. این اتفاقات داشت اختلافات وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک را به اوج می رساند که گودرزی استعفا داد و سلطانی فر جایگزین او شد.

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در راه تعامل

پس از تغییر و تحولات در وزارت ورزش و جوانان، و با آغاز جلسات اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک ، کمیته‌ از وزارت ورزش و جوانان  در خواست کرد تا  نماینده ای را جهت حضور در جلسات اصلاح اساسنامه معرفی کند . این حرکت نشان داد که این دو ارگان راه تعامل را در پیش گرفته‌اند. امیر خادم و محمدرضا داورزنی ،نمایندگان وزارت ورزش و جوانان در جلسات هیات اجرایی بودند و کار اصلاح اساسنامه هم به پایان رسید  هر چند که پیش نویس اساسنامه به مجمع عمومی نرسید.

برگزاری مجمع پشت درهای بسته

از آنجا که مجمع عمومی سال ۹۴ به دلیل برگزاری تجلیل از قهرمانان کنسل شد. در خرداد ماه این مجمع برگزار شد. مجمع سال ۹۵ نیز در واپسین روزهای اسنفد ماه برگزار شد که البته در این مجمع اجازه حضور خبرنگاران داده نشد و حتی خروجی آن در اختیار خبرنگاران قرار نگرفت.  تنها زمانی که قرار بود از سلطانی فر تجلیل شود خبرنگاران برای دقایقی اجازه حضور در مجمع را به دست آوردند. پس از پایان آن نیز اعضا حاضر به صحبت در مورد اتفاقات مجمع نشوند. همه چیز تنها به این جمله که گزارش عملکردها ارائه شد و برنامه‌های سال آینده تصویب شد، ختم شد.

در انتظار انتخابات سرنوشت ساز

به ‌این‌ ترتیب سال ۹۵ هم برای کمیته ملی المپیک به پایان رسید و سال ۹۶ هم بسیار سال مهمی برای این نهاد است، چرا انتخابات در پیش است باید دید کیومرث هاشمی را دوباره در طبقه سوم ساختمان کمیته‌ خواهیم دید یا خیر.

جدا از این مساله بازی‌های کشورهای اسلامی و داخل سالن آسیا هم دور رویدادی است که ورزش ایران پیش‌رو خواهد داشت که نتیجه آن برای ایران بسیار حائز اهمیت است.
*ایسنا