کد خبر: ۱۵۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

بالاترین نرخ تورم مالزی در ۸ سال گذشته

نرخ تورم ۴.۵ درصدی مالزی در ماه فوریه باعث شد این کشور جنوب شرق آسیا بالاترین نرخ تورم از ۸ سال گذشته تاکنون را تجربه کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ثبت بالاترین نرخ تورم مالزی طی ۸ سال گذشته در حالی اتفاق می افتد که دولت 'نجیب تون رزاق' از سوی مخالفان به دلیل سیاست های اقتصادی اش تحت فشار قرار دارد و وی از این سیاست ها دفاع می کند.

تارنمای روزنامه 'استار' روز چهارشنبه اعلام کرد نرخ تورم ۴.۵ درصدی مالزی طی ماه گذشته که بیش از رقم ۳.۹ درصدی تخمین زده توسط نظرسنجی های مختلف اقتصادی بود، نشان می دهد که مقامات اقتصادی این کشور این رقم را چندان دور از انتظار نیز نمی دانستند.

'فرازیالی اسماعیل' مدیر بخش اقتصاد بانک مرکز مالزی، گفت: اگر بهای سوخت مشابه شرایط فعلی باقی بماند، نرخ تورم همچنان افزایش می یابد.

بانک مرکزی مالزی در گزارش سالیانه خود که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرده بود میانگین تورم در سال جاری بین ۳ تا ۴ درصد خواهد بود که این رقم در مقایسه با رقم ۲.۱ درصدی سال گذشته بالاتر است.

بانک مرکزی مالزی که قصد دارد با پایین نگه داشتن نرخ بهره از اقتصاد داخلی حمایت کند اکنون با افزایش نرخ تورم با پیچیدگی های خاصی مواجه شده است.

مالزی از ماه جولای نرخ بهره را در رقم سه درصد ثابت کرده بود، اما اکنون تحلیلگران اقتصادی و نهادهای بین المللی در این خصوص که آیا این رقم در ماه های باقی مانده سال جاری بدون تغییر می ماند یا خیر، دیدگاه های متضادی دارند.

مالزی سال گذشته میلادی رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی را تجربه کرد و بنابر برخی تخمین ها قرار است سال جاری را با رشد اقتصادی ۴.۳ تا ۴.۸ درصدی به پایان برساند، رقمی که بسیاری آن را با توجه به عملکرد ماه های گذشته چندان محتمل نمی دانند.
*ایرنا