کد خبر: ۱۵۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۱

حاملان احتمالی ویتامین D سر سفره‌های مردم

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو از چگونگی غنی‌سازی نان و شیر با ویتامین D برای رفع شیوع کمبود این ویتامین در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بهروز جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایش و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به غنی سازی نان و شیر با ویتامین D گفت: سازمان غذا و دارو در حال بررسی حامل مناسب ویتامین D در موادغذایی است.

وی با بیان اینکه برای رفع کمبود ویتامین D در بین مردم باید یک حامل مناسب در مواد غذایی پیدا شود، گفت: بهترین حامل تخصصی برای ویتامین D لبنیات است اما متأسفانه چون سرانه مصرف لبنیات در کشور پایین است، باید در فکر حامل دیگری نیز باشیم.
 
جنت با اشاره به پیشنهاد دفتر بهبود تغذیه در زمینه غنی سازی نان با ویتامین D ادامه داد: یکی از حامل‌ها موادغذایی برای این ویتامین، نان است و کارهای تحقیقاتی در سازمان غذا و دارو در این زمینه انجام شده اما چون تولید نان در کشور ما به شکل سنتی صورت می‌گیرد، حفظ خاصیت ویتامین D در روند تولید نان بسیار سخت بوده و در بررسی‌ها مشاهده شده که ۵۰ درصد ویتامین D افزوده تخریب شده است.
 
مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ویتامین D در گروه ویتامین‌های محلول در چربی قرار دارد و در صورتی که میزان آن در بدن از حدی تجاوز کند، خطر مسمومیت را به دنبال دارد.
 
وی اظهار داشت: به دلیل خطر مسمومیت ویتامین D به دنبال آن هستیم که بهترین حامل را پیدا کنیم اما هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیدیم که ویتامین D را به نان اضافه کنیم.
 
جنت عنوان کرد: اکنون غنی سازی اختیاری لبنیات با ویتامین D در کشور انجام می شود اما انتخاب یک حامل برای برای رفع کمبود ویتامین D به عنوان یک طرح ملی هنوز در مرحله تحقیقات بوده و تصمیم‌گیری نهایی در مورد آن انجام نشده است.
 
مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به غنی‌سازی شیر مدارس به عنوان یک راهکار برای رفع کمبود ویتامین D و چالش های آن گفت: این حامل نیز نیاز به بررسی بیشتری دارد زیرا باید دید که آیا شیر بین دانش‌آموزان به موقع و به اندازه کافی توزیع می‌شود و میزان مصرف آن در هفته چقدر است تا تصمیمات لازم را بگیریم.
 
وی یادآور شد: در برخی مدارس برای حل مشکل کمبود ویتامین D طرح مکمل یاری انجام می‌شود که طی آن دانش‌آموزان مکمل‌های خوراکی این ویتامین را مصرف می‌کنند به همین دلیل نمی‌توان مکمل و غذای غنی شده با ویتامین D را همزمان مصرف کرد زیرا خطر مسمومیت با این ویتامین وجود دارد.
*باشگاه خبرنگاران جوان