کد خبر: ۱۵۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۴

امشب، شب آرزوهاست

لیله الرغائب، به معنی شب آرزوها به اولین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ لیله الرغائب به معنی شب آرزوها به اولین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص در برابر عظمت حق ، شایسته دریافت انعام و بخشش بی کرانه حق می‌گردند.

تاریخ دقیق شب آرزوهای امسال پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ خورشیدی برابر با ۱ رجب ۱۴۳۸ هجری قمری و مصادف با ۳۰ مارس ۲۰۱۷ میلادی است. روز اول ماه رجب مناسبت دارد با ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام.

رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. پیامبراکرم صلوات الله علیه فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود. اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان است. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

در ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی، اولین شب جمعه آن با نام لیله الرغائب یا شب آرزوها خوانده می‌شود، رغائب جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌ سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان از آن یاد می‌شود.

به باور مسلمانان در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند.

کلمه رغائب جمع رغیبه به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین معنای اول لیله‌الرغائب یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.

بنا بر معنای دوم، لیله‌الرغائب یعنی شبی که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می‌گردند.

نماز مخصوصی برای این شب در نظر گرفته شده است که پیامبر اکرم (ص) در فضیلت آن می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد.

زمان ادای این نماز بین نماز مغرب و عشاء است و باید ۱۲ رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، ۱۲ مرتبه سوره توحید خوانده شود.

هنگامی که ۱۲ رکعت به اتمام رسید، ۷۰ بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» گفته شود.

پس از آن در سجده ۷۰ بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَالرُّوحِ» گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، ۷۰ بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود.

سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد. ان‌شاء‌الله به استجابت می‌رسد.

پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این نماز فرموده است: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد.

پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. فوت شده می‌پرسد تو کیستی؟

به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوییده‌ام.

آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جای آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
*باشگاه خبرنگاران جوان