کد خبر: ۱۶۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۴

اختلاف درونی اصولگرایان سرباز می کند

مجموعه نیروهای سیاسی موسوم به راست یا محافظه‌کاران دهه شصت و هفتاد شمسی زمانی پس از پیروزی غیرمترقبه اصلاح‌طلبان یا همان چپ‌گرایان سابق در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال ٧٦ و سپس در مجلس ششم در ‌سال ٧٨ تغییرات عمده‌ای را از سر گذراندند.
مجموعه نیروهای سیاسی موسوم به راست یا محافظه‌کاران دهه شصت و هفتاد شمسی زمانی پس از پیروزی غیرمترقبه اصلاح‌طلبان یا همان چپ‌گرایان سابق در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال ٧٦ و سپس در مجلس ششم در ‌سال ٧٨ تغییرات عمده‌ای را از سر گذراندند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بسیاری از اعضایشان به سمت رقیب گرویدند و برخی دیگر ترجیح دادند از فعالیت‌های سیاسی کناره بگیرند. سال‌ها شراکت در قدرت با وجود مزایای فراوانش حداقل یک دشواری عمده پیش پای اصولگرایان یا همان راست‎گرایان سابق قرار داد. آنان حتی بدون وجود رقیبی عمده نیز نمی‌توانند از پس اختلافات درونی خود به نحوی شایسته برآیند. روز گذشته اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرده و ضمن حمایت از نامزد حزب موتلفه در انتخابات پیش رو گفته است: «محور اصلی برای نامزد حزب موتلفه عمل به تکلیف است در صورتی که تکلیف باشد تا آخر در صحنه می‌ماند.» بادامچیان در عین حال تلویحا به دیگر نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب کنایه زده است که «نامزدها اگر احساس می‌کنند فردی از آنها اصلح‌تر است به نفع او از صحنه انتخابات کنار بروند.» او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که هنوز نسبت به حضور میرسلیم در انتخابات و ماندن وی با جمنا دوگانگی وجود دارد؟ گفته است: «هنوز تکلیف مشخص نیست جمعی از یاران انقلاب از گونه‌‌های مختلف جبهه نیروی انقلاب مردمی را تشکیل دادند.»محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته در شهر قم و در سخنرانی با موضوع «اختلافات و آفات در جمنا» گفت: «این‌که چهره‌های انقلابی در مجمع مشخصی جمع شوند، آسان نبوده و نیست به همین علت در آن آفات و اختلافاتی مشاهده می‌شود اما این تجربه طرف مقابل را نگران کرده است، چراکه این جبهه اکنون به پنج چهره شاخص رسیده است در حالی‌که چهره‌های دیگر این جبهه نیز هر کدام برای خود یک رئیس‌جمهوری هستند اما به صلاح جبهه انقلاب کناره‌گیری کردند.» اظهارات صفار هرندی تا جایی درست است که به یاد نیاوریم نامزد نخست جبهه مردمی نیروهای انقلاب یعنی سید ابراهیم رئیسی بارها تأکید کرده که ترجیح می‌دهد حضوری مستقل در انتخابات داشته باشد. از آن گذشته حضور محمدباقر قالیباف در این فهرست نیز خود یکی دیگر از دلایلی است که می‌توان نسبت به آینده روشن جمنا تردید کرد. مقایسه دو سخنرانی سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور تا حد زیادی وضع میان این دو را روشن می‌کند.

ابراهیم رئیسی که بسیاری از او با عنوان نامزد اصلی و نهایی جمنا نام می‌برند، ترجیح داد لحنی آرام و محتاطانه را در مقابل دولت حسن روحانی پیش بگیرد. او سخنانش را پس از تعارف‌های معمول با این جملات آغاز کرد: «کشور ما بعد از گذشت قریب به چهار دهه، دولت‌های مختلفی به خود دیده و هرکدام اقدامات خوبی انجام دادند و گام‌هایی در جهت پیشرفت کشور برداشته شده که باید اقدامات خوب همه دولتمردان را ارج نهاد، لیکن با وجود همه این تلاش‌ها، وضع کشور در شرایطی است که مردم سوال می‌کنند که چرا بیکاری هست و نگران رونق کسب و کار هستند.» برخلاف ابراهیم رئیسی که صدای پایین و لرزانش را به مرور و در طول مدت زمان نطق صاف و رسا کرد، محمدباقر قالیباف از همان ابتدا تند و بی‌اغماض سخن گفت؛ چنانکه گویی نخستین رقابت میان دو نامزد اصولگرا از همان پشت بلندگوی ستاد انتخابات کشور آغاز شده است. محمدباقر قالیباف و تیم هوادارش آشکارا تلاش می‌کنند به بدنه اصولگرایی بقبولانند که شهردار تهران تنها کسی است که می‌تواند حسن روحانی را در مناظره‌های انتخاباتی شکست دهد. عباس عبدی، تحلیلگر مسائل داخلی در همین زمینه به سایت انتخاب گفته است: «این دو نفر اصولا فراتر و برتر از جمنا هستند و طبیعی است که مستقل به این عرصه ورود پیدا کنند و از سایر اصولگرایان حرف‌شنوی نداشته باشند ولی ساختار انتخابات به‌گونه‌ای است که برای جلو زدن از یکدیگر طرفداران آنها مجبور هستند که علیه دیگری تبلیغ کنند و نمی‌توان همزمان برای دو نفر تبلیغ کرد، چراکه این امر بسیار مصنوعی نمود پیدا می‌کند بنابراین طبیعی است که وقتی علیه هم تبلیغ کنند جنگ مغلوبه می‌شود و هیچ‌کدام به نفع دیگری کنار نخواهد رفت ضمن این‌که کنار رفتن هم دردشان را درمان نخواهد کرد بنابراین تنها راه ممکن برای این دو نفر کناره‌گیری رئیسی به نفع قالیباف است که در شرایط موجود تصور نمی‌کنم این اتفاق رخ بدهد.»