کد خبر: ۱۶۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۸

مردم ۵ استان صدای سوت قطار را می‌شنوند

راه آهن تا پایان دولت یازدهم به مرکز ۵ استان گیلان، کرمانشاه، ارومیه، همدان و از مسیر جدید به تبریز می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «از دولت یازدهم ریل به ماندگار می ماند» وعده ای که چهار سال گذشته رییس جمهوری کشورمان به مردم داد امروز به ثمر رسیده  و در کنار  تمام اقدامات دولت در راستای تحقق پروژه های دو خطه سازی راه آهن، نوسازی ناوگان ریلی، ورود تکنولوژی های جدید در این حوزه و  ... تا پایان دولت، رویای دیرینه مردم ۵ استان کشورمان به تحقق می رسد و صاحب راه آهن می شوند.

هر چند که دولت های گذشته هم شعار توسعه راه آهن در کشور را سر می دادند اما نتوانستند اقدام قابل توجهی در این حوزه انجام دهند و اغلب این شعارها جنبه نمایشی داشتند. در حالی که درآمد نفتی دو دولت قبل از ۸۰۰ میلیارد دلار هم عبور کرده بود اما در پایان کار تقریبا هیچ دستاوردی در توسعه راه آهن برای مردم کشورمان نداشت به غیر از عقد قراردادهای بسیار گران با چینی ها مانند پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که در این دولت جلوی این قرارداد بسیار گران با پیمانکار چینی گرفته شد.

اما در دولت یازدهم «ریل و توسعه راه آهن» در اولویت دولت چه در عملیات اجرایی و چه در تخصیص اعتبارات قرار گرفت. به طوری که امروز توسعه راه آهن به مهم ترین دستاورد دولت در بخش حمل و نقل تبدیل شده و حتی جریان مخالف دولت یازدهم هم نمی تواند این دستاوردها را انکار کند و دیدیم که در جریان استیضاح وزارت راه و شهرسازی حتی موافقان استیضاح وی در مجلس هم اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در توسعه راه آهن را تایید کردند.

یکی از مهم ترین وعده‌های وزارت راه وشهرسازی در ابتدای کار اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری راه آهن بود که توانست در شرایطی به این وعده خود جامه عمل بپوشاند که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار رسید و دولت تنگنای مالی بی سابقه ای مواجه  بود اما در کنار تمام کمبود اعتبارات تا پایان دولت مردم  چهار استان گیلان، کرمانشاه، ارومیه  و همدان برای اولین بار صدای سوت قطار را می شنوند و راه آهن از مسیر جدید دوباره به  تبریز می رسد.

در این باره «جبارعلی ذاکری» معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه رکود ریل گذاری در کشور با احداث ۱۷۲۸ کیلومتر ریل در روز زده شد، گفت: از ابتدای دولت یازدهم پنج طرح اقتصاد مقاومتی در اولویت کاری وزارت راه قرار گرفت. تعهد دولت در حوزه ریل گذاری در سال ۹۵ ساخت ۵۹۱ کیلومتر راه آهن بود که برای سال جاری هم تعهد ساخت  ۴۰۰ کیلومتر راه آهن را برعهده داریم.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات دولت اظهار داشت: با توجه به بحث تامین اعتبار، پروژه های ریلی دیرتر از موعد مقرر صورت گرفت اما از بهمن ماه سال گذشته با تخصیص اعتبارات اجرای پروژه ها سرعت گرفتند. امروز هر ۵ پروژه ریلی به صورت همزمان در حال ریل گذاری هستند که این یک رکود بی سابقه در پروژه های عمرانی محسوب می شود.

وی با اشاره به رکورد زنی ریل گذاری در کشورمان گفت : بهترین رکورد را در ریل گذاری پروژه های ریلی را در  کارگاه همدان به احداث ۱۷۲۸ متر ریل در طول یک روز داریم و راه آهن تا ۷ روز دیگر به همدان می رسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن با بیان اینکه امروز ۵ پروژه ریلی نقده، قزوین- رشت، پروژه راه آهن غرب کشور (همدان و کرمانشاه) و مسیر جدید تبریز به صورت همزمان در حال ساخت است، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم علمیات ریل گذاری این ۵ پروژه به اتمام خواهد رسید.     

ذاکری گفت : در حال حاضر میزان ریل گذاری در پروژه راه آهن قزوین - رشت در روز ۱۴۰۰ متر است. در پروژه راه آهن نقده ریل گذاری به ۵۰۰ متر در روز رسیده است و در مابقی پروژه ها هم سرعت اجرای عملیات قابل قبول است و ریل گذاری تمام این ۵ پروژه تا پایان دولت یازدهم به اتمام می رسد.  
*ایلنا