کد خبر: ۱۶۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۹

شورای نگهبان رکورد خود را شکست

شورای نگهبان که دست کم در چهار دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصتی 10 روزه را به بررسی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده بود؛ امسال ظرف پنج روز نظر نهایی خود را اعلام کرد.

به گزارش تیک، سرعت عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای این دوره از انتخابات در حالی بیش از گذشته بود که اتفاقا تعداد نامزدهای ثبت نام کننده نسبت به ادوار پیشین، رشد چشم گیری یافته بود. بررسی صلاحیت 1636 نفر در پنج روز یعنی بررسی 327 پرونده در هر یک روز گذشته که رکورد بی سابقه‎ای است. 

شورای نگهبان بر اساس قانون انتخابات ابتدا فرصتی پنج روزه برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دارد که برای مدت 5 روز دیگر قابل تمدید است. این شورا در سال‎های 88 و 92 از تمام فرصت 10 روزه خود استفاده کرد اما در سال 84 ظرف 8 روز نظر نهایی خود را اعلام نمود. که البته دو روز بعد بنا بر نامه رهبر معظم انقلاب، صلاحیت دو نامزد دیگر را نیز تایید کرد. به این ترتیب شورای نگهبان در سال 92 روزانه پرونده 69 نامزد انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و این میزان در سالهای 88 و 84 به ترتیب 48 و 127 پرونده در روز بوده است. اما در سال جاری شورای نگهبان با توجه به رشد چشمگیر ثبت نام کنندگان و کاهش زمان بررسی پرونده‎ها بیش از دو برابر گذشته در بررسی صلاحیت‎ها سرعت عمل نشان داده است.

در جدول زیر زمان بندی نظارت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طی چهار دوره اخیر را مشاهده کنید:

جدول شورای نگهبان