کد خبر: ۱۶۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

المالکی: اظهارات اردوغان دخالت آشکار در امور داخلی عراق است

معاون رئیس جمهور عراق ، اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه در باره الحشدالشعبی را مردود و آن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق دانست.
به گزارش تیک، نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، در یادداشتی در شبکه اجتماعی توئیتر ، نوشت: اظهارات رجب طیب اردوغان و دیگر مسئولان ترکیه ای بر ضد الحشدالشعبی، ابراز خصومت عمیق آنان به ملت و دخالت آشکار در امور داخلی عراق را نشان می دهد.

وی در عین حال گفته که نیروهای الحشدالشعبی از ملت بزرگ عراق است و به هیچکس اجازه تعرض به آن را نمی دهیم.

اظهارات، رجب طیب اردوغان علیه الحشدالشعبی که آن را یک سازمان تروریستی توصیف کرده، طی دو روز گذشته بازتاب وسیعی در بغداد داشت، بطوری که وزارت خارجه عراق از تصمیم دولت عراق برای احضار سفیر ترکیه و تسلیم یک یادداشت اعتراض رسمی به وی خبر داد و دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این اظهارات رئیس جمهور ترکیه، دولت عراق را شگفت زده کرده است.

در همن حال برخی نمایندگان پارلمان عراق نیز واکنش های تندی علیه اردوغان نشان دادند که از جمله آنان خانم حنان الفتلاوی بود که از العبادی این سوال را مطرح کرد 'آیا دست اردوغان را قطع خواهی کرد؟'

این سوال الفتلاوی، اشاره به اظهارات چندی پیش العبادی دارد که گفته بود 'دست هرکس را که قصد تعدی به الحشدالشعبی را داشته باشد، قطع خواهیم کرد'.

سخنگویان الحشدالشعبی و بسیاری از رسانه های عراقی نیز طی روزهای پنجشنبه و امروز جمعه به این اظهارات رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان دادند. 

الحشدالشعبی تشکیلاتی است که قانون آن در پارلمان عراق به تصویب رسیده و بطور مستقیم زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق وارد عمل می شود. 

گروه های الحشدالشعبی در حال حاضر عمده ترین گروه های مردمی در منطقه هستند که در جنگ علیه داعش و گروه های تروریستی دیگر حضور دارند. 

دولت های غربی نیز بارها اعتراف کرده اند که الحشدالشعبی نقش مهمی در جنگ جاری علیه تروریسم دارد و طی 30 ماه گذشته ، سهم بزرگی در آزادسازی بخش های بزرگی از 5 استان عراق از چنگال داعش داشته است.