کد خبر: ۱۶۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۱۳

محتوای قابل تامل یک کانال تلگرامی حامی احمدی نژاد

نتیجه بررسی شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد و در نتیجه همان‌گونه که انتظار می‌رفت بسیاری از چهره‌های سیاسی ردصلاحیت شدند که مهم‌ترین آن احمدی‌نژاد است.
نتیجه بررسی شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد و در نتیجه همان‌گونه که انتظار می‌رفت بسیاری از چهره‌های سیاسی ردصلاحیت شدند که مهم‌ترین آن احمدی‌نژاد است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بنا دارم از منظر دیگری  سراغ این موضوع بروم و به تحلیل محتوای یک کانال تلگرامی بپردازم که این روزها محل رجوعم بود و برای اطلاع از رخدادهای درونی جریان موسوم به احمدی‌نژادی‌ها، محتوای آن را مدنظر داشتم. اسم این کانال «من انقلابی‌ام» است و بنده نمی‌دانم که از سوی کدام فرد اداره می‌شود و صرفا محتوا و جهت‌گیری آن مورد نظرم است.

اول- مرحله ثبت‌نام:در اخبار این کانال سعی شد ثبت‌نام احمدی‌نژاد موجه جلوه داده شود و آن را پاسخی به درخواست مردم معرفی کنند. در عین حال معتقد بودند که این جریان باید خودش را مستقل از اصولگرایان معرفی کند و چه چیز بهتر از اینکه جریان پایداری یا خبرگزاری فارس با اعلام موضع نسبت به حضور احمدی‌نژاد در انتخابات، حساب خودشان را جدا کنند و کار مستقل تلقی شدن جریان احمدی‌نژاد را تسهیل کنند. به همین دلیل آنان اخباری را منتشر می‌کردند که نشان می‌داد مستقل هستند. در خبری نوشتند: «خبرگزاری فارس‌‌نیوز در حالی غصه قانون را می‌خورد که خودش خلاف قانون از یک نامزد حمایت می‌کند! البته از آن طرف هم دولتی‌ها همین‌طور به این‌وری‌ها حمله می‌کنند!! هیچ کدام به امر رهبری که اول سال فرمود باید به مر قانون عمل شود، وقعی نمی‌نهند آنگاه سینه چاک توصیه رهبری به احمدی‌نژاد هستند!». در همین مرحله تلاش شد تا به صحنه آمدن احمدی‌نژاد به نوعی به موافقت رهبری نسبت داده شود. طبعا گردانندگان این کانال سعی می‌کردند از حد «توصیه» رهبری به نیامدن احمدی‌نژاد عبور کنند و کار را به موافقت رهبری بکشانند یعنی همان روشی که قبلا احمدی‌نژاد تجربه کرده. به همین دلیل اخباری را منتشر می‌کردند که در این راستا بود. یک نمونه آن را بخوانید: «ویژه / «تاکید» رهبری بر حضور احمدی‌نژاد در انتخابات٩٦؛ احتمالی که قوت گرفت! محمود احمدی‌نژاد در موقع ثبت‌نام در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: «آمدن شما برای حمایت از آقای بقایی کافی بود، پس چرا دیگر ثبت نام کردید؟» گفت: شما در یک مقطعی وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، او به شما می‌گوید آب نخور. اما وقتی شش ماه دیگر مراجعه می‌کنید. به شما می‌گوید آب بخور! این پاسخ احتمال توصیه رهبری به دکتر احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ٩٦ را در اذهان متبادر کرد».

دوم – مرحله بررسی صلاحیت:از چند روز قبل که موضوع ردصلاحیت احتمالی رییس‌جمهوری سابق سر زبان‌ها افتاد، گردانندگان این کانال به انتشار اخباری مبادرت کردند که مضمون آن نیاز حکومت و نظام به تایید صلاحیت احمدی‌نژاد است. نویسنده یکی از یادداشت‌های این کانال تاکید داشت که نظام باید اجازه دهد تا احمدی‌نژاد در صحنه بماند تا معلوم شود که در انتخابات سال ٨٨ تقلب نشده است. گردانندگان این کانال سعی می‌کردند اخبار مربوط به ردصلاحیت احمدی‌نژاد را تکذیب و در مقابل اخباری را منتشر کنند که نشان از تایید صلاحیت وی دارد. همزمان اخبار مربوط به درگیری داخلی جمنا را منتشر می‌کردند تا رقیب را هم از حملات خود بی‌نصیب نگذارند. یکی از اقدامات این کانال این بود که ردصلاحیت احتمالی احمدی‌نژاد را به لابی روحانی و رییسی نسبت دهد. در یکی از خبرسازی‌های این کانال این خبر منتشر شد: «شنیده شده روحانی در دیدار یکی از بزرگان از تایید صلاحیت احمدی‌نژاد گلایه کرده و گفته در صورت تایید وی از شرکت در انتخابات انصراف خواهد داد». در خبری دیگر آمده: «فوری /مهم: برخی منابع آگاه از جلسه دیشب رییسی و روحانی و بررسی راه‌های فشار به شورای نگهبان و رهبر انقلاب برای رد صلاحیت احمدی‌نژاد خبر دادند». طبعا این خبرها ساختگی است اما زمینه‌سازی برای توجیه ردصلاحیت احمدی‌نژاد بود. حمله به احمد توکلی به خاطر نوشتن نامه به شورای نگهبان و انتشار فیلم سخنان وی در تمجید از آیت‌الله ‌رفسنجانی بخشی دیگر از اخبار این کانال بود.

سوم – مرحله بعد از ردصلاحیت:مهم‌ترین واکنش این کانال در قبال مسائل روز را باید مربوط به یکی دو روز اخیر دانست که رسما ردصلاحیت احمدی‌نژاد اعلام شد. بعد از انتشار خبر ردصلاحیت وی این کانال نوشت: «تنها رییس‌جمهوری که نام امام زمان (عج) را در سازمان ملل به گوش مردم جهان رساند و ندای مظلومیت ملت‌های ستمدیده از اشغالگری صهیونیست‌ها را فریاد زد و آرمان‌های امام و انقلاب را احیا کرد، در نظام جمهوری اسلامی ردصلاحیت شده. اگر صحت داشته باشد باید منتظر شکسته شدن استخوان‌های انقلابی باشیم که ٣٠٠ هزار شهید تقدیم آرمان‌های آن شده است». در دومین خبر به انتشار توییتی از یک همفکر خود مبادرت کردند با این محتوا: «‏پیش از این هم یک شورای شش نفره، علی بن ابی طالب را برای خلافت رد صلاحیت کرد. اشراف سیاسی تاریخ در ذبح عدالتخواهان، یکسان عمل می‌کنند». در سومین خبر سعی کردند احمدی‌نژاد را مردی از جنس مردم نشان دهند و در یک موضع تند ضدروحانیت نوشتند: «محمود احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نشد. درعوض نزد ملت روسفید شد. هر ۶ نفر تایید شده «سید»، «آخوند»، «آخوندزاده» یا «داماد آخوند» هستند». در مرحله بعد چندین خبر علیه شورای نگهبان منتشر کردند و کارشان فعلا تمام شده است یعنی دیگر هیچ مطلبی در این کانال منتشر نشده.محتوای کانال‌های طرفدار احمدی‌نژاد را باید با دقت تحلیل محتوا کرد تا انگیزه و جهت‌گیری گردانندگان آن شناسایی شود. همچنین باید فکری برای سرخوردگی احتمالی این قشر کرد که اگر از مسیر درست منحرف شود می‌تواند اقدامات خلافی را از سوی آنان موجب شود. همیشه کج‌فکری به همراه بدفهمی و تندروی می‌تواند فاجعه درست کند.