کد خبر: ۱۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۷

کاهش ۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا امروز ۴ اردیبهشت ماه جاری، به ۲۰۷ میلی‌متر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آخرین آمار ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که آمار بارندگی از ابتدای آغاز سال آبی جاری یعنی ابتدای مهر ماه گذشته تا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه جاری، در اثر بارش‌های مؤثر بهاری در نقاط مختلف کشور به ۲۰۷ میلی ‌متر رسیده است.

این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱۴ میلی‌متر، سه درصد کاهش و در مقایسه با متوسط ۴۸ ساله ۲۰۷ میلی‌متر تغییری نداشته است.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده، بیشترین میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی کشور مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۵۰ میلی‌متر بارش است که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته ۳۵۳ میلی‌متر، یک درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه متوسط ۴۸ ساله ۳۳۵ میلی‌متر ۴ درصد افزایش داشته است.

بیشترین ارتفاع بارش‌ها در کشور مربوط به ایستگاه چهلگرد در استان چهارمحال و بختیاری با ۱۲۸۱.۵ میلی‌متر و کمترین بارش‌های کشور مربوط به ایستگاه محمد آباد در استان یزد با ۱۷.۲ میلی‌متر بوده است.

همچنین در مدت زمان یاد شده، حوضه‌های آبریز دریای خزر ۲۷۷ میلی‌متر، دریاچه ارومیه ۱۸۳ میلی‌متر، قره قوم ۱۷۰ میلی‌متر، فلات مرکزی ۱۴۲ میلی‌متر و مرزی شرق ۵۷ میلی‌متر بارندگی داشته‌اند.

لازم به ذکر است، در سال آبی جاری میزان حجم بارش ها در استان های مختلف کشور با افت و خیزهای شدیدی همراه بوده است به طوریکه ۱۵ استان با افزایش و ۱۶ استان با کاهش حجم بارش ها مواجه بودند که نمونه این افت و خیز ها را می توان در شدت کاهش حجم بارش های استان های یزد و خوزستان و شدت افزایش حجم بارش ها را در استان های هرمزگان و بوشهر ملاحظه کرد.

بر پایه این گزارش ها، حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز جزو حوضه های بحرانی بارش شناخته شده و به رغم وقوع سیلاب اخیر، این حوضه با ۲۹ درصد کاهش بارش مواجه بوده است.

گزارش های ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران حکایت از آن دارد که با وجود بارش های مناسب در بیشتر نقاط کشور و افزایش ورودی بیشتر سدها، ورودی آب به مخازن سدهای بوکان با ۳۷ درصد و مهاباد با ۵۴ درصد کاهش روبرو بوده و حوضه آبریز ارومیه نیز در سالجاری به عنوان حوضه آبریز بحرانی شناخته شده است.      

بر اساس این گزارش، حجم بارش ها از اول مهر تا پایان ۳ اردیبهشت ماه جاری معادل ۳۴۱.۱۴۲ میلیارد مترمکعب است.
*ایسنا