کد خبر: ۱۶۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۷

اصغرزاده: چرا آستان قدس مالیات نمی‎دهد؟

نهادهای اقتصادی تحت نظارت و فارغ از نظارت به موضوعی چالش برانگیز در مناظره امروز خبرآنلاین تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ادامه مناظره مصباحي مقدم و اصغرزاده به مسائل اقتصادي معطوف شد. اصغرزاده که مي گفت نمي خواهد وارد مناقشه کلامي با مصباحي مقدم شود، گفت: اي کاش ايشان با اين اشراف به مباحث اقتصادي نامزد رياست جمهوري مي شدند. بايد بين گول زدن مردم و واقعيت تفاوت قائل شد. دولت احمدي نژاد بيشتر به گول زدن مردم پرداخت. بخشي از جي دي پي در اختيار دولت است و ماليات مي دهد و نظارت پذير است. اما بخش هاي ديگري هم هست که نظارت پذير نيست. مثل توليت آستان قدس که کار اقتصادي مي کند و سودآوري دارد اما ماليات نمي دهد. بخش هاي در اختيار نيروهاي نظامي و امنيتي از کنترل و نظارت به دور هستند. اينکه يک نظامي شهردار تهران شده وهمه قراردادهاي شهرداري را به پيمانکاران نظامي مي دهد، نشانه همين امر است. نظارتي هم بر آنها نيست. مثلا همين اتوبان صدر که در مناظره ها مطرح شد؛ حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان هزينه برداشته است. چرا؟

به گفته وي، وقتي بخش هايي از اقتصاد کنترل ناپذير باشند و نظارتي بر آنها نباشد همين مي شود که دولتي مثل خاتمي از آنها بي بهره بود ولي دولت احمدي نژاد از آن رانت ها بهره مي برد! او در همين نظام رئيس جمهور شده بود و از يک نظام بيگانه نيامده بود. اگرچه انتقاداتي به او مي شد اما او با قدرت اسکناس چاپ مي کرد! چه نظارتي بر او بود؟

او انتقادات مصباحي مقدم و نادران و توکلي به دولت احمدي نژاد را يادآور شد و ضمن تقدير از آنان ادامه داد: اما هيچگاه آن بخش از جي دي پي تحت نظارت قرار نگرفت. اسکله هاي قاچاق در اختيار کيست؟ بودجه نهادهاي نظامي و نا پنهان بايد کنترل شوند وگرنه پشمي به کلاه دولت نمي ماند. مشکل اين است که مناقصات قراردادهاي وزارت نفت نبايد به نهادهاي نظامي الزاما واگذار شود. چرا نظارتي بر مناقصات شهرداري نيست؟

اين فعال اصلاح طلب تاکيد کرد: در مورد دولت آينده بايد تکليف بخش هاي اقتصاد زيرزميني مشخص شود. انتخاب جمنا و دوستان آقاي مصباحي مقدم در خصوص نامزدي آقاي رئيسي درست بود. مردم به کسي مثل قاليباف راي نمي دهند اما رئيسي بايد بگويد چرا آستان قدس ماليات نمي دهد؟ بزرگترين مال ها در مشهد در تملک آستان است و بي تعارف بايد ماليات بدهد. اتفاقا آقاي مصباحي مقدم هم موافق پرداخت ماليات است.

اصغرزاده با اشاره به نگاه طبقاتي به جامعه ميان کانديداها ادامه داد: وضعيت موجود به تبار نظام و ۳۸ سال بعد از انقلاب بر مي گردد. بايد ببينيم چه کرده ايم که بخشي از مردم محروم مانده اند؟ اينکه برخي ۴ درصدي و برخي ۹۶ درصدي هستند که مربوط به دولت روحاني نيست. بايد ببينيم چه کرده ايم که بخشي از کيک انقلاب بي بهره مانده اند؟

او با تاکيد بر اينکه انتخابات رياست جمهور ي۹۶ براي ۴ سال و ۸ سال آينده نيست بلکه تاثيري تا دو دهه آينده خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: بنابراين مردم و جناح هاي سياسي بايد بندانند که اگر به صحنه انتخابات نيايند تا دو دهه خودشان را از همه چيز محروم کرده اند.

مصباحي مقدم در باره ۷۰ درصد جي دي پي در اختيار دولت و ۳۰ درصد خارج از آن؛ گفت: ۷۰ درصد در اختيار دولتي است که «بزرگ» است و آن ۳۰ درصد در اختيار کشاورزان، صنعتگران، تجار و وارد کنندگان و کشاورزان و ....

اصغرزاده به شوخي گفت: و برادران قاچاقچي است.

مصباحي مقدم هم خنديد و ادامه داد: آستان قدس هم که مورد اشاره شما بود در همين ۳۰ درصد قرار مي گيرد. اين ۳۰ درصد در دولت احمدي نژاد هم در اختيار او نبود.

اودر باره اقبال به اصلاح طلبان گفت: در دوره مجلس ششم که انتخابات شوراها توسط مجلس برگزار شد، مشارکت بسيار کاهش يافت و به ۱۵ درصد رسيد و خروجيش هم پيروزي اصولگرايان شد. با اينکه نامزدهاي همه طيف هاي اصلاح طلب هم نامزد بودند. عقب رفتن مردم نتيجه عملکرد اصلاح طلبلن است که آنها را دو دهه از عرصه کنار گذاشت.

به گفته وي پس از ۳۸ سال از پيروزي انقلاب همچنان بخشي از مردم محروم هستند که حاصل سياست هاي اقتصادي و نظام بانکي و منابع ارزي است. پمپاژ ريال از فروش نفت، منجر به تورم زياد شده که بيشترين فشار را به کساني مي آورد که حقوق ثابت مي گيرند. اگرچه در ابتداي سال متناسب با تورم به حقوق مردم اضافه مي شد اما طي سال باز شاهد افزايش تورم بوديم که در حقوق‎ها جبران نمي شد.

عضو جامعه روحانيت مبارز در ادامه از ديدارش با آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان دولت سازندگي ياد کرد و گفت: در آن زمان آقاي رئيسي رئيس سازمان بازرسي کشور بود و نمايشگاهي برگزار کرد که آمار ارائه شده در آن گوياي آن بود که در طول دولت آقاي هاشمي، مردم فقير فقيرتر شده بودند.

او که برگزاري آن نمايشگاه را حاکي از تسلط او بر مشکلات دستگاه ها مي دانست، گفت: اگرچه برخي مي گويند که او مديريت سياسي نداشته اما چنين نيست و او سابقه نظارتي قوي اي دارد. من بر اساس آمار ارائه شده در آن نمايشگاه ادامه داد: به آقاي هاشمي گفتم که در ۵ سال دولت شما نقدينگي بالا رفت و تورم بالا رفت و طبقات محروم جامعه را محرومتر کرد. سيستم بانکي ما هم مشکلات زيادي دارد. آقاي نوربخش کاري کرد که در بانکداري بدون رباي جهان نيست. مردم بر اساس سپرده هايشان سودي مي گيرند که رقابتي بين بانک هاست که چه بامکي بيشترين سود را مي‎دهد. چانه زني بين مديران کلان و پولدار است که کجا و با چه سودي سپرده گذاري کنند. در چنين فضايي که بانک ها فقط ۲۱ درصد سود مي دهند اما موسسات مالي اعتباري غير قابل کنترل ۲۵ درصد سود مي دهند!

به گفته وي ۸۰ درصد منابع بانکي ما در اختيار دو درصد سپرده گذران است. اين همان مساله ۴ و ۹۶ درصد را نشان مي دهد. اين سيستم بانکي خلق ثروت براي افراد پردرآمد و خلق فقر براي افراد کم درآمد است.

من به عنوان يک کارشناس اقتصادي در مجلس نهم دست به کار اصلاح نظام بانکي شديم اما به سرانجام نرسيد. دولت بايد از اين طرح حمايت کند تا در همين مجلس، نظام بانکي اصلاح شود تا جلوي فقيرتر شدن مردم گرفته شود.
*خبرآنلاين