کد خبر: ۱۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۹۷

چه مسائلی ایران و آمریکا را بر سر یک میز کشاند؟

بعد از سه دهه سراسر تلخی و دشمنی، مقامات عالی رتبه ایرانی و آمریکایی به ملاقات با یکدیگر و تبادل نظرات خویش پرداختند.
الجزیره نوشت: بعد از سه دهه سراسر تلخی و دشمنی، مقامات عالی رتبه ایرانی و آمریکایی به ملاقات با یکدیگر و تبادل نظرات خویش پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، بر آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 با شعارهای ضد آمریکایی همراه بود. در جنگ میان ایران و عراق نیز دولت ریگان به صدام حسین کمک می نمود به این سودا که بارقه های انقلاب ایران به سایر کشورهای خاورمیانه تسری نیابد. اگر چه ایران نیز در راستای حمایت از ارزش های خود در منطقه سکوت ننمود و نمونه آن را می توانیم در حمایت از خط مقاومت، یعنی حمایت از سوریه، حزب الله لبنان و حماس در مجاورت اسرائیل به عنوان مهم ترین متحده ایالات متحده در خاورمیانه ببینیم. عواقب فاجعه باری که پس از تجاوز ایالات متحده به افغانستان و عراق رخ داد نیز بستر لازم را برای گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه فراهم نمود.

آنچه که امروز ایران و آمریکا را بر سر یک میز نشانده است، تنها موضوع برنامه هسته ای ایران و تحریم های گسترده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران نیست. در حال حاضر موضوع بسیار مهم بر هم ریختن نظم و ثبات در منطقه به دنبال انقلاب ها و تحولات خاورمیانه است که می تواند منافع ایران و آمریکا را هم زمان به خطر بیندازد. در این شرایط دو طرف می توانند منافع مشترکی داشته باشند و می توانند به یکدیگر یاری برسانند.

طبیعی است که در هر دو کشور نیروهای جدی مخالف با رسیدن دو طرف به تفاهم وجود دارد. ایالات متحده علاوه بر نیروهای مخالف داخلی با مخالفت متحدین قدیمی خود یعنی اسرائیل و عربستان سعودی نیز برای حصول توافق با ایران مواجه است.

در وضعیت کنونی ایران بیش از هر برهه ای چهره ای آشتی جویانه و خواهان دیپلماسی از خود نشان داده است و از سوی دیگر اوباما به هیچ روی شرایط درگیری در جنگ و زد و خوردی دیگر را ندارد. اوضاع در منطقه به شدت آشفته است؛ در سوریه جنگ داخلی و خون ریزی به پا شده است، تمرد در مصر بیداد می کند و عربستان منافع میان مدت و طولانی مدت خود را در خطر می بیند. یمن، بحرین و تونس با عدم ثبات دست و پنجه نرم می کنند، مونارشی های مراکش و اردن و امثال آن در بهت و حیرت و نگرانی از تزلزل حکومت خود به سر می برند، در این میان اسرائیل بیش از همه بازنده شرایط حادث است و سعی می کند با اشغال هر چه بیشتر سرزمین های فلسطینی به آشوب و هرج و مرج در منطقه دامن بزند.

ایران و ایالات متحده برای رسیدن به توافق با یکدیگر آماده هستند و دیر یا زود سرانجام این توافق محقق می گردد. بدین ترتیب تحریم ها از میان برداشته خواهد شد و ایران نیز با رضایت به کاهش غنی سازی و افزایش روند شفاف سازی در پیشبرد برنامه هسته ای خود خواهد پرداخت. با سطح دانش فنی که ایران در حال حاضر از آن برخوردار است و در دست داشتن زیرساخت های لازم، ایران هیچ چیزی را از دست نخواهد داد. بعلاوه ایران می تواند به ایالات متحده در عراق، افغانستان، سوریه و سایر بخش های از منطقه که آمریکا در آنها با بحران مواجه است کمک کند.