کد خبر: ۱۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش امریکن انترپرایز از

امتیازی که اوباما پیش از مذاکرات ژنو به ایران داد!

دولت آمریکانشان داده که دیگر علاقه‌ای به بازگشتن به عقب و متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران ندارد. پیشنهادی که گفته می‌شود در ژنو در حال بحث و بررسی بوده است، یک اقدام ناقص است که از عناصر اصلی قابلیت قدرتمند تسلیحات هسته‌ای ایران چشم‌پوشی می‌کند و همچنان فضا را برای تداوم بهبود عناصر کلیدی آن قابلیت مهیا می‌سازد.
موسسه «امریکن انترپرایز» نوشت: دولت آمریکانشان داده که دیگر علاقه‌ای به بازگشتن به عقب و متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران ندارد. پیشنهادی که گفته می‌شود در ژنو در حال بحث و بررسی بوده است، یک اقدام ناقص است که از عناصر اصلی قابلیت قدرتمند تسلیحات هسته‌ای ایران چشم‌پوشی می‌کند و همچنان فضا را برای تداوم بهبود عناصر کلیدی آن قابلیت مهیا می‌سازد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، «آن چه ما اکنون به دنبال آن هستیم یک فاز اولیه است، یک گام نخست، یک شناخت اولیه که برای نخستین بار پس از چند دهه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌سازد و بخشی از آن را به طور بالقوه به عقب بازمی‌گرداند.» بنا بر نمای کلی از آن چه که ممکن است این «شناخت اولیه» را شامل شود، به نظر می‌رسد که توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، برچیده شدن قابلیت تولید سوخت سلاح هسته‌ای، همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه پنهانی تسلیحاتی ، یا هر گام دیگری که لازم است ایران بردارد، بیرون از مرزهای هدفی که این مقام ارشد آن را تشریح کرده قرار می‌گیرند.

دولت اوباما حتی پیش از آن که مذاکرات دیروز در ژنو برگزار شود، لغو تحریم‌های پیشگیرانه را به ایران اعطا کرده است. مقامات ارشد، از جمله بایدن معاون رئیس جمهور، هفته گذشته را صرف متقاعد ساختن اعضای مجلس سنا برای به تأخیر انداختن تصویب قوانین تازه تحریم‌گذاری کرده است. ظاهراً ارائه این امتیاز یکجانبه قرار است «شانسی برای موفقیت» به مذاکرات بدهد (ایرانیان در ازای این امتیاز هیچ امتیازی ارائه نکردند) . این اوضاع نشان دهنده اشتیاق بیش از حد کسانی است که حاضرند به هر قیمت به توافق برسند.

ممکن است دولت اوباما در آستانه پذیرش رسمی و کنار آمدن با یک ایران مجهز به قابلیت سلاح هسته‌ای باشد. اگر دولت همچنان پرداختن به توافق بدی که در چند ماه گذشته به وجود آمده را ادامه دهد، دیگر هیچ لفافه و پوششی قادر به پنهان ساختن آن نخواهد بود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
1
1
اميدوارم ايران هم قدر اين موقعيت رو بدونه و الكي تاقچه بالا نذاره