کد خبر: ۱۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۱

آتاتورک زدایی، 75 سال پس از درگذشت


مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک به معنای پدر ترک، نظامی، دولتمرد و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود. آتاتورک روز ۱۰ نوامبر سال ۱۹۳۸ میلادی درگذشت و آرامگاه او در آنکارا قرار دارد. دهم نوامبر هر سال در ترکیه همزمان با سالروز درگذشت این رهبر سکولار، یاد او در ترکیه با یک دقیقه سکوت و از جمله با به صدا درآوردن زنگ مدارس گرامی داشته می‌شود.آتاتورک در سال ۱۸۸۱ میلادی در شهر تسالونیکی در شمال یونان فعلی، که در آن زمان جزئی از امپراتوری عثمانی بود، به دنیا آمد.

در ابتدا وارد ارتش عثمانی شد و در طرابلس لیبی با ایتالیایی‌ها جنگید؛ او در دهه اول قرن بیستم به همراه گروهی از افسران ترک، که ترک‎های جوان نامیده شدند، پایه‌های اصلاحات در ارتش و دولت را به نفع ملی‌گرایی ترک‌ها تثبیت کرد. درسال ۱۹۲۳ ترکیه مدرن با نظام جمهوری توسط ملی گرایان ، گروه‌های مبارزه علیه اشغال بر پا شد. آتاتورک از آن تاریخ تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸ رئیس‏جمهور ترکیه بود. از جمله کارهای مهم آتاتورک مبارزه در برابر روحانیون مبارز، کشف حجاب و اجباری کردن پوشاک اروپایی بود.اما این روزها دولت اسلام‌گرای این کشور تلاش‌می‌کند نقش آتاتورک را در جامعه کمرنگ کند. دولت اسلام‌گرای ترکیه مبارزه سختی را برای از بین بردن نظام سکولار آتاتورک آغاز کرده است. این مبارزه به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی، که دو حوزه مهم یک نظام سکولار است، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته.

محدودیت استفاده از الکل، آزادی حضور زنان با حجاب اسلامی در ادارات و پارلمان، تفکیک جنسیتی در خوابگاه‌های دانشجویی و بالاخره حذف نام آتاتورک از مدال‌و نشان‌های ترکیه را می‌توان از جمله اقداماتی برشمرد که دولت اردوغان برای زدودن تاثیرات آتاتورک انجام داده است.