کد خبر: ۱۶۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۴۴

مصباحی‌مقدم: رشد آرای قالیباف متوقف شده است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: رئیسی توانست هواداران خودش را به توانایی‌هایی که دارد بیشتر از گذشته قانع کند.
هفته آخر منتهی به زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است و بعد از مناظره سوم نامزدها هیجان و شور انتخاباتی به اوج رسیده، گرچه خیلی از تحلیلگران سیاسی روحانی را برنده مناظره آخر می دانند و می گویند اگر فردای مناظره انتخابات برگزار می شد پیروزی روحانی با اختلاف زیاد از رقبای اصولگرایش قطعی بود اما حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز این نگاه را رد می کند و می گوید: مناظره سوم تأثیری در تغییر نصاب آرا نداشت و انتخابات به دور دوم می کشد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

مناظره سوم نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، بفرمایید چه ارزیابی دارید و فکر می‌کنید بعد از این مناظره آرای خاکستری چه وضعیتی را پیدا کردند؟

البته مناظره روز جمعه 22 اردیبهشت پر سروصدا بود و به یک معنا تهاجم نامزدها به یکدیگر، به نقطه اوج خود رسید. هر کدام از طرف ها به جهات مختلفی با هم درگیر شده بودند. طبعا مناظره سوم تأثیرگذارتر از مناظرات قبلی بر تصمیم مردم برای حضور در پای صندوق های رأی و انتخاب نامزد بود. اما اگر مقصود این باشد، یک قشری که کمتر به طور معمول پای صندوق های رأی می آیند آنها متأثر از این مناظره برای مشارکت در انتخابات بسیج شدند، خیر تصور نمی کنم این اتفاق افتاده باشد. معتقدم چنین توانایی را این مناظره نداشته که آن قشر را بتواند برانگیزد و به پای صندوق های رأی بیاورد. از این جهت برخی طرف های مناظره که می خواستند با تند کردن مباحث هواداران خودشان را بسیج کنند که حتما پای صندوق های رأی بیایند، گمان نمی کنم خیلی توفیق حاصل کرده باشند.

به نظر شما انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یک مرحله ای خواهد شد یا دو مرحله ای؟

با ارزیابی که من دارم، معتقدم انتخابات در مرحله اول به نتیجه نمی رسد و نامزدها غالبا در پای مواضع خودشان تا پایان این دوره از انتخابات خواهند بود، طبعا آرا تقسیم می شود، شاید بتوان گفت آقایان روحانی، رئیسی و قالیباف هر کدام حدود 30 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند.

اما متوسط نتایج نظرسنجی های اخیر قبل از مناظره سوم نشان می دهد که جمع آرای آقای روحانی و آقای جهانگیری به بیش از 43 درصد می رسد و امکان اینکه مرددین در انتخاب نامزد بعد از مناظره سوم به تصمیم رسیده باشند وجود دارد آیا این اتفاق وضعیت را تغییر نمی دهد؟

قبل از مناظره سوم مجموع آرای سه نامزد اصلاح طلب در نظرسنجی ها کمتر از 50 درصد و مجموع آرای سه نامزد اصولگرا بیش از 50 درصد بود. من بعید می دانم این نسبت بعد از مناظره سوم تغییر کرده باشد.

الان معادلات اصلی و دوگانه انتخابات بین چه نامزدهایی شکل گرفته است روحانی-قالیباف یا روحانی-رئیسی؟

به طور عمده وضعیت سه نفر کاندیدا نزدیک به یکدیگرند، یعنی آقایان روحانی، رئیسی و قالیباف هر کدام نسبت به هم چند درصد آرا فاصله دارند.

اما در روزهای اخیر شاهدیم آقای رئیسی نسبت به آقای قالیباف در نظرسنجی ها پیش افتاده است، علت ریزش آرای آقای قالیباف را ناشی از چه عاملی می دانید؟

تعبیر به ریزش را دقیق نمی دانم چون موضوع رشد مطرح است نه ریزش. آنچه من می بینم آرای آقای رئیسی رو به رشد بیشتر است و آرای آقای قالیباف رشدش متوقف شده یا رشدش کمتر است.

به نظر شما آقای رئیسی توانست در مناظرات تلویزیونی انتظارات را برآورده کند؟

تا حدی توانسته انتظارات را برآورده کند چون دور اول مناظرات او خیلی رعایت کرد تا وارد چالش نشود ولی دور دوم یک گام به پیش گذاشت و دور سوم مناظرات یک گام به پیش تر رفت. مهم این است که آقای رئیسی توانست با رعایت اخلاق همچنان بیشتر از دیگران مواضع خود را مطرح و مخاطبان خودش را قانع کند. به عبارت دیگر کمتر آقای رئیسی از دور اخلاق عبور کرد.

اینکه می گویند آقای جهانگیری در گام اول مناظره سوم کاری کرد که آقای رئیسی کاملا تا آخر مناظره در لاک دفاعی بود، نظر شما چیست؟

برداشت من چنین نیست و این تحلیل را هم قبول ندارم.

نوع و ادبیاتی که آقای قالیباف در مناظرات به کار گرفت پایگاه اجتماعی اصولگرایان را تقویت کرد یا باعث تضعیف آرای اصولگرایان شد؟

روی هم رفته موجب کاستی آرای اصولگرایان نشد، حتی موجب افزایش آرای اصولگرایان نیز بوده است.

بالاخره مناظره سوم با توجه به صحبتی که کردید یکسری افرادی که مردد در انتخاب نامزد بودند الان به نوعی جهت گیری می کنند و نامزد مطلوب خود را پیدا کردند، این نامزد آقای روحانی است یا نامزدهای منتقد دولت یازدهم به طور مشخص آقایان رئیسی و قالیباف؟

آنچه من از آخرین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برداشت کردم، این بود که آرای آقای روحانی افزایش پیدا نکرد و آنهایی که انتظار داشت با تحریک احساسات شان به میدان بیایند، نیامدند. از آن طرف آقای رئیسی توانست ظرفیت بهتری را نشان دهد و پاسخ های بهتری را مطرح کند. در واقع او توانست هواداران خودش را به توانایی هایی که دارد بیشتر از گذشته قانع کند.

برخی مطرح می کنند کنارگیری آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی اتفاق خوبی است چون جمع آرای آنها در نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد می شود، اگر یکی از آنها در صحنه بماند کار در همین مرحله اول به نفع اصولگرایان تمام می شود، آیا این طور خواهد شد، آیا توصیه می کنید که آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی از صحنه انتخابات کنار برود؟

اگر آقای قالیباف کنار برود به نفع آقای رئیسی نخواهد بود، همان طور که اگر آقای رئیسی کنار برود کنارگیری اش به نفع آقای قالیباف نمی شود.

در واقع منظورتان این است اگر آقای قالیباف در مرحله نخست به نفع آقای رئیسی کنار برود همه آرای او به سبد رأی آقای رئیسی منتقل نمی شود و برعکس اگر آقای رئیسی هم به نفع آقای قالیباف انصراف دهد سبد آرای او به طور کامل به پایگاه اجتماعی آقای قالیباف اضافه نخواهد شد؟

بله همین طور است.

بعد از آنکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه حمایتی نسبت به آقای رئیسی صادر کرد، خیلی از اعضای آن به طور جداگانه بیانیه دادند و حمایت خود را از آقای رئیسی تکذیب کردند، این اتفاق برای جامعه روحانیت مبارز تهران نمی افتد؟

ما در جامعه روحانیت هیچ گونه اختلاف جدی نداشتیم. از این جهت تصور نمی کنم چنین اتفاقی به لحاظ حمایت از آقای رئیسی در جامعه روحانیت بیفتد و قطعا نخواهد افتاد.

جامعه مدرسین براساس نظر اکثریت اعضای خود بیانیه ای در حمایت از آقای رئیسی صادرت کرد اما اخیرا برخی اعضای جامعه مدرسین صحت این تصمیم را زیر سئوال بردند و اعلام کردند باید نصاب دوسوم آرا رعایت می شد اما این اتفاق نیفتاد، با این مقدمه بفرمایید آیا جامعه روحانیت مبارز نیز نصاب دوسوم را باید در تصمیم گیری های خود رعایت کند و اگر جواب مثبت است این کار را در موضوع حمایت از آقای روحانی انجام داده است؟

ما هم نصاب دو سوم را در اساسنامه داریم و اعلام می کنم بسیار بیشتر از دو سوم در حمایت از آقای رئیسی رأی داشتیم.